Suzuki GSX-R 750 -93 förgasarfrågor..

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Håller på och renovera/rengöra mina förgasare och blev lite förbryllad när jag såg storleken på munstyckena...

California modelen Mikuni BST36SS har 1-4 cyl=110 2-3 cyl=112.5

Jag har Mikuni BST38SS, alltså storleken större. Och i service boken står det att alla cylindrar ska ha 115, och när jag kolla var de det på 1-4 men på 2-3 satt där 112.5 :confused:

Oroar jag mig i onödan eller ska jag byta?

Bifogar en bild så kanske det blir lättare att förstå..

Bifogat

• Förgasar specs.JPG
    Förgasar specs.JPG
    98.9 KB · Visningar: 425
Historiskt så har man ibland satt olika munstycken på de två inre cylindrarna då dess blir aningen varmare, främst för kylning har jag förstått det som. Det borde inte vara hela världen att ligga aningen fel.

Jag vet att det görs så ibland (var likadant på farsans gamla gpz 1100), men just pga att den en gång i tiden var strypt till 72kw så blir man lite fundersam..

Kanske ska dra ner på kaffet lite och fortsätta skruva :rolleyes:

RR-maskiner ställer man oftast in till ca 13.5:1 för att spara soppa med bibehållen effekt och man struntar i att de går lite varmt. För effektuttag i de högre regionerna och man är rädd om ventiler och kolvar bestyckar man däremot tvärt om dvs fetare på de två inre.

Oroa dig kanske du behöver göra OM du har K&N-filterinsats och slip-on alt 4-1, 4-2-1 eftermarknadssystem. Då kan munstyckena vara för små, men de bör märkas på att tändstiftena är mycket ljusa och tendens till att elektråden smält...

93 är vattenkyld och borde inte ha problemet så att de måste ha olika bestyckning, men OM konstruktionen är sådan att de e snålt med vattenmantelyta så finns möjligheten att behov finns att bestycka olika.

Som de sitter i din motor så är de ju iaf FEL, de är cylle 1&4 som skall ha de mindre och 2&3 de större munstyckena..

Som de sitter i din motor så är de ju iaf FEL, de är cylle 1&4 som skall ha de mindre och 2&3 de större munstyckena..

Att jag inte tänkte på det :huvet. Förra ägaren sa att han hade rivigt ner förgasarna för att rengöra dem, och har då säkert satt dem fel..

Funderar på att köpa 2 115 till då det står i boken att det SKA vara 4 115 munstycken...

I vilket fall som helst så ska det ändå rivas ner igen då dem sitter fel så det är väll lika bra att sätta som det står i boken..

/edit, har läst runt lite och det verkar vara lite si och så med munstyckena.. På vissa -93 sitter där 4 115, och på vissa 2 115 och 2 112.5...

Vad ska jag göra ? :confused: Sitter slipon på den så det kanske är bäst att sätta 115 på alla?

Last edited:
Att jag inte tänkte på det :huvet. Förra ägaren sa att han hade rivigt ner förgasarna för att rengöra dem, och har då säkert satt dem fel..

Funderar på att köpa 2 115 till då det står i boken att det SKA vara 4 115 munstycken...

I vilket fall som helst så ska det ändå rivas ner igen då dem sitter fel så det är väll lika bra att sätta som det står i boken..

/edit, har läst runt lite och det verkar vara lite si och så med munstyckena.. På vissa -93 sitter där 4 115, och på vissa 2 115 och 2 112.5...

Vad ska jag göra ? :confused: Sitter slipon på den så det kanske är bäst att sätta 115 på alla?

Men Slip-on så bör du inte ha mindre än 115 på alla, men du får prova dig fram när du kan köra sedan vilka som går bäst innan den fettar till sig förmycket
. 115 117,5 120...

:)

Men Slip-on så bör du inte ha mindre än 115 på alla, men du får prova dig fram när du kan köra sedan vilka som går bäst innan den fettar till sig förmycket
. 115 117,5 120...

:)

Får bli att köra och köpa nya munstycken imorgon då.. Ska man köpa 4 nya, eller bara två? (Har hört att munstycken slipas med åren, då den har 17 år på nacken kanske det kan vara värt det?. De kostar inte så mycket ändå :))

Idag fick magkänslan bestämma. Blev 4st 118 :) Får se hur den går efter det och hur stiften ser ut efter en "ajabaja runda" :tummenupp

:tummenupp

Går den för fett så kan du ju testa med 118 i mitten och 115 på 1 o 4 :)

Tack för tipset, ska tänka på det när stiften kollas... Men dock tror jag inte det behövs, men man ska aldrig säga aldrig :krama

Men jag förstår fortfarande inte varför vissa -93 hade mix av munstycke och andra inte? :va

Får jag själv gissa så tror jag det har med att många blev strypta på den tiden till 98hk (118 org) pga försäkring/import.. Och min är import (och min var strypt, D brickor i insuget om jag inte missminner mig) så man vet aldrig.

Men jag får se hur det funkar med denna bestyckningen, tror den kommer funka fin fint med slip-on. Och som handlaren sa. Bättre för fet än för snål :tummenupp

Idag fick magkänslan bestämma. Blev 4st 118 :) Får se hur den går efter det och hur stiften ser ut efter en "ajabaja runda" :tummenupp

118? Det är inte Mikuni original! Mikuni original kommer i steg om 2,5. Var väldigt observant på hur hojen går efteråt.

Jag köper alltid Mikuni original för att veta att det blir rätt efter att ha gått på pumpen ett par gånger i tron att "det blir nog bra och jag sparade ju halva priset".

Har det verkligen så stor betydelse om det är orginal eller ej? Gav 25kr stycket för dem om det har någon betydelse. Var dem enda försäljaren hade... (MC-Center i Kristianstad)

Och jag känner inte riktigt för att behöva beställa från någon sida och vänta veckovis för ett par munstycken och sen massa frakt på det.. Och sen är det fel munstycke ändå. Och nej jag är inte snål, men jag tror inte på att allt som inte är orginal är bättre eller sämre än orginal..

/edit, måste bara fråga.. Kör du på Castrols dyraste olja för att du tror att om du har biltemas så skär motorn DiReCt11!!??

Last edited:
Har det verkligen så stor betydelse om det är orginal eller ej? Gav 25kr stycket för dem om det har någon betydelse. Var dem enda försäljaren hade... (MC-Center i Kristianstad)

Och jag känner inte riktigt för att behöva beställa från någon sida och vänta veckovis för ett par munstycken och sen massa frakt på det.. Och sen är det fel munstycke ändå. Och nej jag är inte snål, men jag tror inte på att allt som inte är orginal är bättre eller sämre än orginal..

/edit, måste bara fråga.. Kör du på Castrols dyraste olja för att du tror att om du har biltemas så skär motorn DiReCt11!!??

Munstycken som inte är original kan ha fel mått. Inte alltså bara diameter på hålet utan kanske t.ex fel "försänkning" om du förstår vad jag menar. Munstyckena behöver självklart inte vara fel.

Munstycken som inte är original kan ha fel mått. Inte alltså bara diameter på hålet utan kanske t.ex fel "försänkning" om du förstår vad jag menar. Munstyckena behöver självklart inte vara fel.

Dem ser EXAKT likadana ut, ser ingen skillnad på dem. Förutom denna logo ovanför storleken.. På dem jag har nu står bara storlek..

(vet ej om det är detta munstycke, väldigt likt dock.. lade upp bara för att visa logon..)

Bifogat

• MikuniJets.jpg
    MikuniJets.jpg
    67.6 KB · Visningar: 84
Last edited:
Chiiiina toleranser är inte kända att vara så noga tyvärr, så därav rekomenderas mikuni-org. då deras vet man har tolerans.
Det betyder att några till flera % skillnad i flöde kan bli följden om tolerans inte stämmer.

Men de e helt oki att prova med "fulmunstycken", de har fungerat för mig...

Det finns saker man kan köpa som kopior, och saker man ska hålla sig till original, munstycken är definitivt nått man borde köpa från rätt tillverkare.

Chiiiina toleranser är inte kända att vara så noga tyvärr, så därav rekomenderas mikuni-org. då deras vet man har tolerans.
Det betyder att några till flera % skillnad i flöde kan bli följden om tolerans inte stämmer.

Men de e helt oki att prova med "fulmunstycken", de har fungerat för mig...

Tänk på alla mobiler, MOTORCYKLAR och alla de företag som köper MÅNGA av sina delar från Kina då de inte kan tillverka varenda del själva.. Så Mikuni tillverkar ALLA sina delar själva? :va

Förstår mig inte på människor som tror att bara för att det är "pirat" är det sämre.. Det finns inte EN fabrik för orginal och EN för pirat.. Möjligtvis så kanske det är sämre kvalitets kontroll. T ex 1/10000 kan vara fel eller 1/1000 kan vara fel...

Finns flera exempel på pirat som varigt bättre än "orginal".

Kan vara att mina munstycken är 118, 117.7 118.1 117.4.... Det är ingen jetmotor som kräver ENORM precision på EXAKT allt..

Lägger ner denna diskussion nu, då min motor kommer braka ihop pga fel bränsle blandning.. Och där är även biltema olja i. Och biltema har en egen oljerigg i Vättern som pumpar sin EGNA olja och den är självklart så värdelös att motorn kommer skära.

:huvet:huvet:huvet

INGEN, I say again. INGEN behöver ta åt sig något då jag är lagom förbannad. Och inte ens hälften är pga denna tråd...

/Edit,, ringde försäljaren bara för att fråga var han tar hem dem ifrån/vilket märke.. Och dem kommer från Duells, mer kunde han inte svara på..

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard