Suzuki GSX-R 750 04 drar in olja i kylsystemet

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Enligt rubriken! :gnissla

För andra gången upptäcker vi att det är olja i kylsystemet, och nu börjar vi bli lite desperata. Precis fått tillbaka hojen från genomgång av motor med byte av diverse packningar, lättare planing o.s.v pga att den i höstas blandade olja och vatten i både motor och kylsystem.

Enligt utsago funkade den nu, inga problem efter varmkörning och egentligen inga uppenbara fel hittade. Vi körde ner till Södertälje från Uppsala förre helgen och det gick bra, förutom att hojen som vanligt gick lite varm (85 grader på motorvägen och gärna runt 100 med fläkten i gång i stan).

När vi kommer hem går hon precis som i höstas upp väldigt mycket i temp, men visar inga andra tecken på problem. Idag upptäcker jag olja i kylsystemet. Igen!! Inte blandad med kylvätskan denna gång, utan ren och fin ovanpå. Motsvarande mängd visar sig saknas i motorn.

Vad göra? Och vad är felet, då detta som sagt är andra gången på kort tid. Historiskt har motorn alltid gått en aning varm, men inte såhär. Mätarställningen är runt 3000 mil. Nån som har tips eller erfarenheter?

Riva ur motorn ännu en gång och byta toppackningen antar jag. Tyvärr saknas verktyg för att göra det effektivt, det går men kommer att kräva svärande och tid... Finns det nån inom 10 mil från Uppsala som har erfarenhet och vill göra felsökning/genomgång för mindre pengar än Din MC?
 
En bekant med erfarenhet från egna racehojar och rallybilar fixade jobbet.

Topplockspackningen byttes, både toppen och cylinderraden planades en aning för att förekomma samverkande skevhet. Det gjordes komptest, Leakdown osv utan problem. Den har som sagt även provkörts upp till 104 grader utan läckage efter genomgång.

Spricka i toppen, kan den behöva väldigt hög temp för att visa sig? En annan bekant har eventuellt tillgång till spricktest så jag antar att vi får gå den vägen.

Enklast släppa ner motorn ur ramen för detta, eller plockar man toppen med motorn i ramen?
 
Jag må vara korkad, men jag måste ändå erkänna: Vad är det här?
 

Bifogat

  • DSC00227.jpg
    DSC00227.jpg
    226.8 KB · Visningar: 136
  • DSC00229.jpg
    DSC00229.jpg
    239.1 KB · Visningar: 145
Jag sätter 100 spänn på att det är där problemet finns. Oljekylaren är ju en värmeväxlare så olja och vatten är väldigt nära varandra....
Jag sätter inte emot... Men börjar iaf med att byta den och skruva ihop, så hinner jag snickra ihop en ram att ställa motorn på under tiden... :rolleyes:
 
När något blir fel så brukar jag göra anktestet...:)
 
Jag sätter 100 spänn på att det är där problemet finns. Oljekylaren är ju en värmeväxlare så olja och vatten är väldigt nära varandra....

Håller med, jobbat inom bilvärlden (VW/Audi) och det har kommit in bilar som har olja i kylvätskan med defekt oljekylare, borde vara samma konstruktion på din hoj. Tipset är byt oljekylare.:banana
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top