Suzuki GSX-R 1000 2009-2011 tråden

  • Thread starter Thread starter Hudik
  • Start date Start date
Igår blev det premiärtur för mig också, dock lite behagligare temperatur här nere i Göteborg än i Piteå :) . Blev en kort tur idag med faktiskt. Här kommer efterfrågad bild med Akra systemet monterat och klart också. Jag är nöjd med resultatet :tummenupp

View attachment 382304View attachment 382305

Annat godis monterat under vintern som man kan se på bild är nytt drivpaket, kraschpuckar från Lightech, motorkåpsskydd och bobbins från GBracing samt snakeskin.

Niklas, jag hade för mig att du också hade monterat kraschpuckar från Lightech, kan inte se några i bilden du lagt upp :va undrar bara om du gjort dig av med dem av någon anledning..

Tjusigt värre! Gilar gixxern i blå-vita färger...:tummenupp:) Snyggt med dubbla pipor också!

Jo jag har Lighttech, snygga och funktionella. gjorde sitt jobb förra våren också...:gnissla:)
Enda haken är att man inte kan köpa dem lösa en och en, skulle behöva en ny...
 
Nån som kan svara på om slip ons till en k7 även passar en k11?

Nej, tror att det skiljer beroende på katalysatorns design att döma av infon på www.twobrothersracing.com , bl a är det olika beställningsnummer för respektive single-pipe lösning. Men jag har inte provat, Du kan nog däremot förvänta Dig en del trixande med rondell och svets. Vilket fabrikat tänkte Du på?
 
Det var handlaren där jag köpte hojjen som ville sälja på mig två yoshimura titandämpare som var till en 07. Han var"rätt" säker på att dom skulle passa till en 11 oxå. Rätt säker räcker dock inte för mig:)
 
Det var handlaren där jag köpte hojjen som ville sälja på mig två yoshimura titandämpare som var till en 07. Han var"rätt" säker på att dom skulle passa till en 11 oxå. Rätt säker räcker dock inte för mig:)
Dubbla titandämpare? Yoshi? Det är inte sådana EVO som jag har på min då, av GP-typ? www.youtube.com/watch?v=Ywtg_TniKFQ

I så fall kanske handlaren har fel när det gäller årsmodell och det är fyndläge, de piporna är dyra som stryk och E-märkta :)
 
Det var inte såna pipor. Jag chansade och beställde dom då handlaren propsade på att dom skulle passa...Det gjorde dom inte:huvet Nåja, var ju värt en chansning för det priset:rolleyes:
Då har jag en annan fråga(ja jag är en newbie). Om man bestämmer sig för att plocka bort caten och sätta ett 4-1 avgassystem istället för dom dubbla dämparna, kukar allt ur då?
Tänkte om man måste börja bängla med power commander och sånt för att få det att funka smärtfritt?:va

Dubbla titandämpare? Yoshi? Det är inte sådana EVO som jag har på min då, av GP-typ? www.youtube.com/watch?v=Ywtg_TniKFQ

I så fall kanske handlaren har fel när det gäller årsmodell och det är fyndläge, de piporna är dyra som stryk och E-märkta :)
 
Det var inte såna pipor. Jag chansade och beställde dom då handlaren propsade på att dom skulle passa...Det gjorde dom inte:huvet Nåja, var ju värt en chansning för det priset:rolleyes:
Då har jag en annan fråga(ja jag är en newbie). Om man bestämmer sig för att plocka bort caten och sätta ett 4-1 avgassystem istället för dom dubbla dämparna, kukar allt ur då?
Tänkte om man måste börja bängla med power commander och sånt för att få det att funka smärtfritt?:va

Med 4-1 s blir det ganska stor skillnad på mottryck så då bör du sätta dit en PCV eller Bazzaz för att ställa in blandningen. Om du ändå ska greja med att ta bort caten så kan du skaffa en linkpipe som ersätter hela catlådan :) En linkpipe kan vara för en ljuddämpare (som jag kör med ) eller med dubbla som Roffe kör med...:)

Mycket billigare än helsystem...
 
...Om man bestämmer sig för att plocka bort caten och sätta ett 4-1 avgassystem istället för dom dubbla dämparna, kukar allt ur då?
Tänkte om man måste börja bängla med power commander och sånt för att få det att funka smärtfritt?:va
Det är ju då som det roliga börjar:)

Ptja, allting går men Du kommer att sakna lite bett och hojen kanske att gå lite magert. Speciellt om Du byter till grövre grenrör. Så här ser min måltabell för luft/bränsleblandning ut:AFRGSXR1000k9decatYoshiEVO.JPG

De flesta som mappar PC lägger helt enkelt målet på AFR 13.1 och nöjer sig med det. Högre värde innebär magrare blandning, det är bättre om hojen går lite på fet sida.

För att komma dit med min hoj med linkpipe och dubbla pipor ser justeringen av bränslemappen ut på detta vis:
FuelGSXR1000k9decatYoshiEVO.JPG

Vissa renläriga puritaner skulle säkert vilja strypa mig nu på grund av hur jag generaliserar, men Du vill nog ligga inom 5% differens från de AFR-värden jag har i målmappen. Tittar Du nu på min hoj ser Du då att den skulle gå hyfsat bra upp till 30% trottel, alltså i det register där vi normalt ligger och kör i "cruisingspeed". I mellanregistret mellan ca 5-7k RPM skulle den gå obekvämt magert och det gäller även på fullgas i princip över hela registret.

Jag kan ju växla över till en nollmapp med hjälp av Bazzaz-reglaget, och erfarenheten stämmer för en gångs skull med teorin. Den går inte risigt i normalfallet men det sista av flåset och det mäktiga mellanregistret saknas. För banåka skulle det kännas kymigt då man antingen gasar eller bromsar i högre grad än vid landsvägsåka.

Vad innebär detta för Dig? Ja, vore jag Dig och ville behålla de dubbla pipor Du fick till fyndpris skulle jag nog beställa en linkpipe eller cat eliminator typ denna (jag har en Leo), leja en driven smed (jag svetsar hellre än bra...) att snickra till piporna, köpa en Bazzaz eller PC och lägga in en mapp från någon pålitlig individ med en hoj med liknande specifikation.

Du kan förmodligen köra en rätt lång period utan att justera soppan med en sådan setup, men jag gillar att veta att motorn får rätt blandning. Nackdelen är att jag har en sak mindre att skylla mina tillkortakommanden på :)

Linkpipans anslutningar kommer att hamna där katalysatorns utgångar sitter idag. Så att böja till anslutningarna till Dina slutrör kan Du nästan börja med innan länkpipan har anlänt.

Köper Du ett nytt slipon kan Du köpa ett med linkpipe direkt, i övrigt samma princip som ovan. I ärlighetens namn funkar en singlepipe lika bra och är betydligt billigare. Hoppas detta kan vara till någon hjälp, lycka till:tummenupp
 
Last edited:
Holy crap roffe, tack för all info. Dock skulle jag nog ha läst det där några öl tidigare, får läsa om det imorrn och fundera lite:tummenupp
 
Kul att fler intresserar sig för GSX-R 1000. Suzuki måste ha gjort något rätt då den är den vinstrikaste hojen i nationella mästerskap, trots avsaknad av modern elektronik.

Alatalo nämde vid något svagt ögonblick att jag skulle få låna en Öhlinare
Har lite nya planer för både länkage och stötdämpare så du ska få låna precis den stötdämpare ni provkörde. Jag demonterar den förmodligen redan denna helg.

Blir det någon första maj demonstration i år, förresten...?
 
Kul att fler intresserar sig för GSX-R 1000. Suzuki måste ha gjort något rätt då den är den vinstrikaste hojen i nationella mästerskap, trots avsaknad av modern elektronik.


Har lite nya planer för både länkage och stötdämpare så du ska få låna precis den stötdämpare ni provkörde. Jag demonterar den förmodligen redan denna helg.

Blir det någon första maj demonstration i år, förresten...?

Den stora fördelen med gixxern, för oss vanliga dödliga då är just att det är så många som tävlar med den. eBay är nedlusad med grejer... :)

Kul att få testa en Öhlinare!!!! Spännande att du testar nya grejer, tror både Roffe och jag är väldigt intresserade av resultatet :-)

Majrundan är precis som vanligt, vi kan väl ses på samma ställe som i fjol, vid Ångsågen?
 
Säsongsbyte i garaget...

Tyvärr kommer inte länkagebytet att inträffa denna helg, så du får vänta två-tre veckor på stötdämparen.
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    238.8 KB · Visningar: 70
Säsongsbyte i garaget...

Tyvärr kommer inte länkagebytet att inträffa denna helg, så du får vänta två-tre veckor på stötdämparen.

Helt okej Thomas :)

Kul att se att du är hemma också, nu kanske vi kunde få tummen ur och göra ett "snackaskitiroffesstuga" snart... :)
 
Helt okej Thomas :)

Kul att se att du är hemma också, nu kanske vi kunde få tummen ur och göra ett "snackaskitiroffesstuga" snart... :)
Jo, när nu Thomas baxar undan skotern är det väl dags för mig att damma av båten, bara isen försvinner någon gång. Låt oss ägna någon minut under majrundan till att kalibrera våra kalendrar, vi har ju även en nygammal vägsträcka mot Norsjö att förevisa Hr Alatalo. Gentlemen, start Your engines...
 
Fuck, jag måste byta packboxar i framgaffeln som är av BPF-typ, Showa. Tyvärr så krävs det ett specialverktyg för att öppna skiten och jag har försökt hitta en på eBay. Lätt att hitta men svårt att köpa eftersom säljarna av dessa inte skickar till sverige av någon anledning...

Finns det någon därute som har en sådan här som kan tänka sig att sälja, hyra eller eller skänka den till mig? :)

$T2eC16V,!)0E9s37GHCPBP8yhwsMqw~~60_12.JPG
 
Fuck, jag måste byta packboxar i framgaffeln som är av BPF-typ, Showa. Tyvärr så krävs det ett specialverktyg för att öppna skiten och jag har försökt hitta en på eBay. Lätt att hitta men svårt att köpa eftersom säljarna av dessa inte skickar till sverige av någon anledning...
Racetech säljer och skickar till Svedala, två verktyg behövs och kostar strax under 100$ + frakt: http://www.racetech.com/page/id/70

K-Techs prylar från Litauen: http://www.motonetlv.lv/eshop/suspension-tools-k-tech/?good_detail=21986

Samma firma, internationell länk: https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=9R5Ap6vQiA5V423Yo6P6TQ&bvm=bv.45645796,d.bGE

K-Tech från källan: http://www.k-tech.uk.com/store.php?category=109 , maila och fråga.

Bikebandit skickar till Sverige: http://www.bikebandit.com/motion-pro-showa-bpf-rod-guide-case-wrench
 
Last edited:
Racetech säljer och skickar till Svedala, två verktyg behövs och kostar strax under 100$ + frakt: http://www.racetech.com/page/id/70

K-Techs prylar från Litauen: http://www.motonetlv.lv/eshop/suspension-tools-k-tech/?good_detail=21986

Samma firma, internationell länk: https://www.google.se/url?sa=t&rct=...=9R5Ap6vQiA5V423Yo6P6TQ&bvm=bv.45645796,d.bGE

K-Tech från källan: http://www.k-tech.uk.com/store.php?category=109 , maila och fråga.

Bikebandit skickar till Sverige: http://www.bikebandit.com/motion-pro-showa-bpf-rod-guide-case-wrench

Hittade precis Race-Tech, har beställt därifrån nu, thanx :)
 
Obekräftade rykten från Norrbotten antyder att två nya radiostjärnor sett dagens ljus. De två ska tydligen ha gjort ett alldeles utmärkt jobb med att försvara oss motorcyklister i etern. Trots en envis programledare som inte riktigt kunde släppa fartkameror, regskylt fram och högljudda avgassystem...
 
Obekräftade rykten från Norrbotten antyder att två nya radiostjärnor sett dagens ljus. De två ska tydligen ha gjort ett alldeles utmärkt jobb med att försvara oss motorcyklister i etern. Trots en envis programledare som inte riktigt kunde släppa fartkameror, regskylt fram och högljudda avgassystem...
Nu vet jag inte vad Du pratar om, kompis. Däremot har jag viss koll på två lallande bleknosade farbröder som i alla fall försökte gjuta lite olja på vågorna bland ännu äldre, ännu mer lallande och ännu mer jollrande herrar :) Men när de kom fram till att man kunde köra i "fosterställning" på en HD var det nära att vi avvek från tillställningen. Tyvärr blev det lite för mycket joller kring kameror och buller så vi hann aldrig fram till att tvinga folk till Heden på söndag...

Är Du "hemma" eller i människobyn för tillfället?
 
Last edited:
Jag hade faktiskt inte förväntat mig något bättre då min erfarenhet av norrbottnisk media (tv, radio såväl som tidningar) inte är den bästa. Totalt okunniga journalister som verkligen vill hänga ut motorcyklister och framförallt snöskoteråkare som värsta sortens banditer. Jag kommer fortfarande ihåg då jag blev intervjuad någon gång på nittiotalet. Hade precis vunnit en deltävling i skoter-SM, var glad över detta och trodde att intervjun skulle handla om detta. Tror att den till sist handlade om allt utom detta. Det var de mest underliga frågor om buskörning på snöskoter och om jag verkligen var klok som lade ned så mycket tid och pengar på en sådan sport. Så jävla dumt att man nästan vände sig om för att leta efter de dolda kamerorna...

Jag är hemma till onsdag kväll och jag hade nog tänkt att dyka upp på första maj. Om vi lyckas bomma varandra vid Ångsågen kan vi väl köra samma "kupp" som förra året, att direkt svänga upp på bron där man svänger in till Statoil Gammelstad...?
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top