Suzuki GSX-R -01 bekymmer

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Hej gott folk.

Har kikat runt på trådar här på SH men har inte hittat något som kan hjälpa mig med mitt problem. Så nu frågar jag själv och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Det är så att den började att strula för mig förra säsongen redan. Problemet är att ibland så lägger den helt sonika av, spelar ingen roll om det är i stan, landsväg eller motorväg. Varvtalet spelar heller ingen roll. Det är precis som att man slår av den på "dödar" knappen. Varvräknaren slår i bott och den dör i några sekunder för att sedan gå igång igen.
Jag lutar åt att det kan vara något elektriskt men vet som sagt inte vad. Under vintern gjorde jag rent alla kontakter men felet kvarstår.


Tacksam för svar.


Mvh//Sebastian
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Kanske kan vara nåt sånt här djävulstyg. Gällande dödarknappen, menar du att den bara dör eller kör även varvräknaren självtestet också? (nålen åker upp till max och ner)

Jag har kollat själv på flera klipp som den här artige engelsmannen lagt ut gällande ett intressant bränsleproblem/bränsletillsatsproblem
 
Last edited:

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Den gör inte "självtestet" vad jag har lagt märke till. Kom ihåg nu att den inte svarar riktigt på gas innan den lägger av. Och när den dör så är det lika som när man slår av den på dödarknappen. Känns ju lite konstigt att den gör så om det är något fel med bränslesystemet. Men endå så visar väl symtomen dåligt svar på gas att det just skulle kunna vara något med bränslesystemet. Eller?:)
Den går inte dåligt på något vis, utan det är att den vara dör i någon sekund lite titt som tätt, för att sedan gå som en dröm igen. Kan det vara styrboxen som strular? Går det att läsa av felkoder som på bilar? Har också plockat isär dödarknappen och rengjort, men det hjälpte föga.
 
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Har du kollat kontakten till stödet? Jag hade det problemet när fjädrarna till stödet var dåliga. Då släppte stödkontakten och hojen dog ibland när man körde.
 

Lotusomega

Fullt ös medvetslös!
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Södertälje
Hoj
GSXR 1100 Turbo -93 Gsxr 750 fighter -93, Katana 1100s , CRF250rx , Gsxr 1000 -02 Turbo GSXR 1000 -04
Har du kollat tippsensorn? ser ut som ett relä och sitter under sadeln vi batteriet.. har en pil på som ska vara uppåt. mvh
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Näe, jag har inte kollat den. Kan man kontrollera den något mer förutom att titta om den sitter rätt, dvs med pilen uppåt?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den gör inte "självtestet" vad jag har lagt märke till. Kom ihåg nu att den inte svarar riktigt på gas innan den lägger av. Och när den dör så är det lika som när man slår av den på dödarknappen. Känns ju lite konstigt att den gör så om det är något fel med bränslesystemet. Men endå så visar väl symtomen dåligt svar på gas att det just skulle kunna vara något med bränslesystemet. Eller?:)
Den går inte dåligt på något vis, utan det är att den vara dör i någon sekund lite titt som tätt, för att sedan gå som en dröm igen. Kan det vara styrboxen som strular? Går det att läsa av felkoder som på bilar? Har också plockat isär dödarknappen och rengjort, men det hjälpte föga.
Kolla det som ovanstående grabbarna sade.

Felkoder borde synas i displayen.

Historik på felkoder får du genom att bygla en kontakt under sadeln eller använda "suzuki mode select switch" på den kontakten.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Näe, jag har inte kollat den. Kan man kontrollera den något mer förutom att titta om den sitter rätt, dvs med pilen uppåt?
om tippsensorn löser ut måste man vrida av och på tändningen igen vad jag vet.
Men glapp i kontakten vet jag inte, dra isär å kolla så kontaktstiften ser fina ut.
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Jag ska kolla det imorgon. Jag har "FI" ståendes i displayen då och då, men så har det varit sen jag köpte den för fyra år sen. Och detta problemet kom förra sommaren. Förra ägaren sa att han haft hojen på verkstad för "FI" i displayen och verkstaden hade inte fått fram var det berodde på:va Men som sagt så har den fungerat normalt trots det. Fram till nu då dvs.
Ska kolla kontakten till tippsensorn också.
Tack för tipsen.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag ska kolla det imorgon. Jag har "FI" ståendes i displayen då och då, men så har det varit sen jag köpte den för fyra år sen. Och detta problemet kom förra sommaren. Förra ägaren sa att han haft hojen på verkstad för "FI" i displayen och verkstaden hade inte fått fram var det berodde på:va Men som sagt så har den fungerat normalt trots det. Fram till nu då dvs.
Ska kolla kontakten till tippsensorn också.
Tack för tipsen.

När man installerar powercommander så lyser fi-lampan (Gudrun schyman) konstant om man inte drar ur en viss sladd ur kontaktstycket till ecu´n. Men om den bara lyser ibland så är det nog inte det.

Om du nu ens har powercommander?
Har du bytt tändstift och servat hojen för övrigt? batterikontakterna?

I värsta fall kanske du har en trasig/kass ecu.
 
Last edited:

bigboss

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2013
Ort
Hemma för det mesta
Hoj
KTM & Suzuki
För att gå i "dealermode" behöver man bara brygga kontakten med ett gem eller en kabelstump så får man fram felkoderna som är satta.

Fattar inte att man kan köra omkring med lysande FI-lampa år efter år utan att bry sig...
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
När man installerar powercommander så lyser fi-lampan (Gudrun schyman) konstant om man inte drar ur en viss sladd ur kontaktstycket till ecu´n. Men om den bara lyser ibland så är det nog inte det.

Om du nu ens har powercommander?
Har du bytt tändstift och servat hojen för övrigt? batterikontakterna?

I värsta fall kanske du har en trasig/kass ecu.


Jag har inte någon Powercommander och jag har servat den med basic sakerna dvs olja och filter regelbundet. Stiften bytte jag för två år sen.

Men hur som helst så kollade jag på fjädrarna till stödet och visst var dom aningen slappa, stödet höll sig inte riktigt uppe helt utan kunde röra sig lite upp och ner. Beställde nya fjädrar som givetvis tar några veckor att få hem enligt den lokala handlaren. Provade att strippa fast kontakten med buntband och tog en tur på ca 30 min. Den dog inte någon gång under den turen så det kan mycket väl vara fjädrarna till stödet som är dåliga. Ska ta en lite längre tur nästa vecka och se hur den beter sig då.

Tack för alla tipsen.
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
För att gå i "dealermode" behöver man bara brygga kontakten med ett gem eller en kabelstump så får man fram felkoderna som är satta.

Fattar inte att man kan köra omkring med lysande FI-lampa år efter år utan att bry sig...



Den lyser bara ibland. Var ut i garaget alldeles nyss och kolla av eventuella felkoder....Det fanns inga.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Den lyser bara ibland. Var ut i garaget alldeles nyss och kolla av eventuella felkoder....Det fanns inga.

det var ju bra att veta. då få vi hoppas att det är stödet eller kontakten då. :näsblod

Bara som ren info, felkoderna raderas om du kopplar ur batteriet eller om spänningen blir för låg,
tex om man försöker starta motorn med för lite kräm i batteriet (då kan man se hur "självtestet" körs trots att man redan har tändningen på)
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
det var ju bra att veta. då få vi hoppas att det är stödet eller kontakten då. :näsblod

Bara som ren info, felkoderna raderas om du kopplar ur batteriet eller om spänningen blir för låg,
tex om man försöker starta motorn med för lite kräm i batteriet (då kan man se hur "självtestet" körs trots att man redan har tändningen på)


Ja, får hoppas att det är stödet som spökar med kontakten. Men som sagt så ska jag ta en längre körning i veckan för att verkligen konstatera att den inte lägger av.

Det är aldrig fel med lite övrig info. Det kan man aldrig få för lite av :)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Det där med lysande Fi-lampa brukar ju alltid vara avgasspjället som spökar, då är det felkod C46 som kommer upp på displayen när man bryggar kontakten. Sen om felet försvinner så lyser ju inte Fi-lampan nästa gång du vrider på tändningen...
 

Pripps

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-R 1000
Det där med lysande Fi-lampa brukar ju alltid vara avgasspjället som spökar, då är det felkod C46 som kommer upp på displayen när man bryggar kontakten. Sen om felet försvinner så lyser ju inte Fi-lampan nästa gång du vrider på tändningen...



Jag provade att starta den flera gånger men varken FI lampa lös och det fanns inga felkoder. Så om den börjar lysa igen så ska jag kolla felkoder. Kan man kolla felkoderna med tändning och motor igång? För slår jag av den och startar igen så är lampan släckt. Om det nu är avgasspjället den felkodar på, vad behövs det göras? Bytas eller räcker det med en rengöring av kontakten?

Mvh
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top