Suzuki GSX-8S-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Denna förtjänar ju en egen tråd.
Den är ju helt ny och början på flertal andra modeller ifall jag känner Suzuki väl. V-Stromen på samma plattform har ju redan presenterats.

GSX8S_1.jpg

GSX8S_5.jpg

Sprillans ny 776cm3 parallel twin DOHC motor med 270-graders vevaxel.

GSX8S_2.jpg

5" färg TFT LCD multifunctions instrumentpanel.

GSX8S_3.jpg

Elektronikpaketet inkluderar "Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), including the Bi-directional Quick Shift System, Ride-by-Wire Electronic Throttle System, Suzuki Traction Control System, Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), ABS, Low RPM Assist, and the Easy Start System"

Färgerna för 2023:
GSX8S_4.jpg

Tyvärr så har Suzuki fortsatt på samma linje som med Katanan och har en väldigt liten tank. 14 L .... Den är förvisso bränslesnål (4,2L/100km) , men ändå.

GSX8S_6.jpg

 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
4,2L/100km är rätt törstigt tycker jag,
min 2014 v-strom 1000 vill ha 3,8L/100km normal körning...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om man kan tänka sig konceptet som sådant, alltså naken hoj på 800cc med två burkar, så är den nog helt ok. 270 graders vev ger ett trevligt ljud.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Gillar, Suzuki behöver sticka ut lite.
suzuki behöver se över sitt modellprogram ordentligt och tillverka/släppa hojar som folk vill köpa. samt se över sin prissättning..... blir ej många hojar sålda när det är samma pris som konkurrenterna har, fast med mindre/ingen utrustning....
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
suzuki behöver se över sitt modellprogram ordentligt och tillverka/släppa hojar som folk vill köpa. samt se över sin prissättning..... blir ej många hojar sålda när det är samma pris som konkurrenterna har, fast med mindre/ingen utrustning....
Fast både 8S och nya vstrom 800 är väl bättre utrustade än både hondas och yamahas motsvarande?
Tycker det snarare verkar som om Honda och Yamaha tävlar om att bli nya japanska budgetmärket.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Gör ont i själen när man ser vart detta märket har tagit vägen. Körde RGV 250 i början på 90-talet. Kevin Schwantz var GUD i mitt garage! GSX-R var ju Yber coolt från -85 till -90. Men 2022 känns Suzuki iskallt.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Ja, Suzuki är kanske inte så ubersexigt men gillar faktisk GSX-8. Sticker som sagt ut lite, fulsnygg.
Deras Sporttouring GSX-S1000 är fin. Skulle kunna tänka mig en sådan men ligger lite för nära i pris med de europeiska konkurrenterna. Men visst fan skulle de behöva ngn form av håll käften hoj i sin lineup.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast både 8S och nya vstrom 800 är väl bättre utrustade än både hondas och yamahas motsvarande?
Tycker det snarare verkar som om Honda och Yamaha tävlar om att bli nya japanska budgetmärket.
Honda och Yamaha har betydligt mer pengar än KawaSuki och har råd att köra på säkra kort. KawaSuki har ju alltid behövt leverera mer effekt och guldigare framgafflar för att kunna locka köpare.
Här har både Yama och Honda satsat långsiktigt på det som spelar roll. 8S har sprinklats med div elektronik för att flytta fokus från själva basen i hojen som i bästa fall är mid.

8S hade kunnat bli en ball hoj om Suzuki vågat satsa lite som de gjorde förut men 15 hästar för lite och föga annat som väger upp blev den en blek jappskopia av 790-duken på samma sätt som GSX-S1000 i senaste skrud var ett försök att apa efter 1290 SuperDuke i formspråk. Heck, de till och med apade efter 1290n´n promovideo fast på ett regelmässigt korrekt sätt utan kriminella bahjulsåkningar...


 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
"Honda och Yamaha har betydligt mer pengar än KawaSuki och har råd att köra på säkra kort. KawaSuki har ju alltid behövt leverera mer effekt och guldigare framgafflar för att kunna locka köpare.
Här har både Yama och Honda satsat långsiktigt på det som spelar roll."

I min värld (uppväxt med Yamaha, Suzuki och Honda, lite Kawasaki hos kompisar) så är det bara Yamaha som har någon slags stolthet kvar av de Japanska märkena. Finns ingenting kvar som lockar längre. Alla roliga hojar kommer från Europa numera, otroligt nog! Trodde man aldrig skulle hända för 30 år sedan.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Kort och gott, jag gillar den om bara priset inte blir överdjävligt. Detta är numret upp från Z650, MT07, SV650 och liknande. Inget fel med det. Och rätt bra med nyttig teknik. Vill ha en halvkåpa variant också.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåja, jag tycker att den ser ut som en snyggare duke 790.
Inte vacker direkt, men i en värld med yamaha mt-serien så får man väl se den som lyckad.
14l är ju dock ett skämt.

Men framför allt så tycker jag att 81hk ur vad som är nästan 800 kubik sportig nakenhoj låter väl klent. Det är ju inte så mycket mer än mt-07 med 86 kubik mindre.
Eller 15 mindre än vad Tuono levererar på nästan en hel lättviktare mindre i kubik.
Till och med Tråk-Honda påstår ju tio häst mer ur en mycket snarlik motor i hornet 750.
Förhoppningsvis så resulterar det i en helt brutal effektkurva med mycket mellanregister, men på något vis så ställer jag mig tveksam till att så är fallet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
GSX8S.gif
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top