Suzuki GSX-8S-tråden

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Denna förtjänar ju en egen tråd.
Den är ju helt ny och början på flertal andra modeller ifall jag känner Suzuki väl. V-Stromen på samma plattform har ju redan presenterats.

GSX8S_1.jpg

GSX8S_5.jpg

Sprillans ny 776cm3 parallel twin DOHC motor med 270-graders vevaxel.

GSX8S_2.jpg

5" färg TFT LCD multifunctions instrumentpanel.

GSX8S_3.jpg

Elektronikpaketet inkluderar "Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), including the Bi-directional Quick Shift System, Ride-by-Wire Electronic Throttle System, Suzuki Traction Control System, Suzuki Drive Mode Selector (SDMS), ABS, Low RPM Assist, and the Easy Start System"

Färgerna för 2023:
GSX8S_4.jpg

Tyvärr så har Suzuki fortsatt på samma linje som med Katanan och har en väldigt liten tank. 14 L .... Den är förvisso bränslesnål (4,2L/100km) , men ändå.

GSX8S_6.jpg

 
4,2L/100km är rätt törstigt tycker jag,
min 2014 v-strom 1000 vill ha 3,8L/100km normal körning...
 
Om man kan tänka sig konceptet som sådant, alltså naken hoj på 800cc med två burkar, så är den nog helt ok. 270 graders vev ger ett trevligt ljud.
 
Gillar, Suzuki behöver sticka ut lite.
suzuki behöver se över sitt modellprogram ordentligt och tillverka/släppa hojar som folk vill köpa. samt se över sin prissättning..... blir ej många hojar sålda när det är samma pris som konkurrenterna har, fast med mindre/ingen utrustning....
 
suzuki behöver se över sitt modellprogram ordentligt och tillverka/släppa hojar som folk vill köpa. samt se över sin prissättning..... blir ej många hojar sålda när det är samma pris som konkurrenterna har, fast med mindre/ingen utrustning....
Fast både 8S och nya vstrom 800 är väl bättre utrustade än både hondas och yamahas motsvarande?
Tycker det snarare verkar som om Honda och Yamaha tävlar om att bli nya japanska budgetmärket.
 
Gör ont i själen när man ser vart detta märket har tagit vägen. Körde RGV 250 i början på 90-talet. Kevin Schwantz var GUD i mitt garage! GSX-R var ju Yber coolt från -85 till -90. Men 2022 känns Suzuki iskallt.
 
Ja, Suzuki är kanske inte så ubersexigt men gillar faktisk GSX-8. Sticker som sagt ut lite, fulsnygg.
Deras Sporttouring GSX-S1000 är fin. Skulle kunna tänka mig en sådan men ligger lite för nära i pris med de europeiska konkurrenterna. Men visst fan skulle de behöva ngn form av håll käften hoj i sin lineup.
 
Fast både 8S och nya vstrom 800 är väl bättre utrustade än både hondas och yamahas motsvarande?
Tycker det snarare verkar som om Honda och Yamaha tävlar om att bli nya japanska budgetmärket.
Honda och Yamaha har betydligt mer pengar än KawaSuki och har råd att köra på säkra kort. KawaSuki har ju alltid behövt leverera mer effekt och guldigare framgafflar för att kunna locka köpare.
Här har både Yama och Honda satsat långsiktigt på det som spelar roll. 8S har sprinklats med div elektronik för att flytta fokus från själva basen i hojen som i bästa fall är mid.

8S hade kunnat bli en ball hoj om Suzuki vågat satsa lite som de gjorde förut men 15 hästar för lite och föga annat som väger upp blev den en blek jappskopia av 790-duken på samma sätt som GSX-S1000 i senaste skrud var ett försök att apa efter 1290 SuperDuke i formspråk. Heck, de till och med apade efter 1290n´n promovideo fast på ett regelmässigt korrekt sätt utan kriminella bahjulsåkningar...


 
"Honda och Yamaha har betydligt mer pengar än KawaSuki och har råd att köra på säkra kort. KawaSuki har ju alltid behövt leverera mer effekt och guldigare framgafflar för att kunna locka köpare.
Här har både Yama och Honda satsat långsiktigt på det som spelar roll."

I min värld (uppväxt med Yamaha, Suzuki och Honda, lite Kawasaki hos kompisar) så är det bara Yamaha som har någon slags stolthet kvar av de Japanska märkena. Finns ingenting kvar som lockar längre. Alla roliga hojar kommer från Europa numera, otroligt nog! Trodde man aldrig skulle hända för 30 år sedan.
 
Kort och gott, jag gillar den om bara priset inte blir överdjävligt. Detta är numret upp från Z650, MT07, SV650 och liknande. Inget fel med det. Och rätt bra med nyttig teknik. Vill ha en halvkåpa variant också.
 
Nåja, jag tycker att den ser ut som en snyggare duke 790.
Inte vacker direkt, men i en värld med yamaha mt-serien så får man väl se den som lyckad.
14l är ju dock ett skämt.

Men framför allt så tycker jag att 81hk ur vad som är nästan 800 kubik sportig nakenhoj låter väl klent. Det är ju inte så mycket mer än mt-07 med 86 kubik mindre.
Eller 15 mindre än vad Tuono levererar på nästan en hel lättviktare mindre i kubik.
Till och med Tråk-Honda påstår ju tio häst mer ur en mycket snarlik motor i hornet 750.
Förhoppningsvis så resulterar det i en helt brutal effektkurva med mycket mellanregister, men på något vis så ställer jag mig tveksam till att så är fallet.
 
GSX8S.gif
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top