Suzuki gsx 750 r - 86 Går inte riktigt

Brännjack

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2011
Ort
Skövde
Hoj
Yamaha FZR 600
Efter att den fått stå en vecka så märker jag att tomgången har försvunnit. Även när den är varm.
Innan så har det nästan varit för mycket tomgång när den varit varm :va
Hojen går upp till ca 13 000 varv utan problem. Men jag märker att den inte...riktigt...är...lika rapp som för en vecka sedan. kan omöjligt inbilla mig :confused:

Jag sprutade startgas på insugen och märker att hojen vill strypa sig själv när jag kommer till tredje förgasaren ( Andra från höger ) :(

Plockar av kåporna och märker att idioten som jag köpte hojen av har antagligen själv dragit av en skruv i grenröret så nu sitter den där i cylindern, avbruten. Läckage där med alltså :(

Har märkt att hojen hostar lite och har sig när man kört på låga varv innan men aldrig sett det som ett tecken på att den ramlar sönder.

Nu har jag plockat av förgasaren för att ha någonstans att börja. Så vad gör jag nu?

Hjälp :Bugar
 
Antar att du inte kör med hojen just nu:)
Att stå och gasa i garaget leder bara till problem.
Låt hojen stå, sätt i nya stift i vår och friskt batteri så kommer den att fungera.
 
Antar att du inte kör med hojen just nu:)
Att stå och gasa i garaget leder bara till problem.
Låt hojen stå, sätt i nya stift i vår och friskt batteri så kommer den att fungera.

Faktiskt så skulle jag visa tjejen hur häftigt det såg ut när det slog flammor ur avgassystemet dagen innan i garaget men jag tänkte inte mer på det. Det var inget överdrivet och vi har varmgarage så det var inte så att hojen var kall när jag startade. Dessutom fick den stå på tomgång en stund innan. Startar alltid hojarna titt som tätt för att undvika att dom känner sig ensamma :)

Men det var iallafall dagen efter jag gasade i garaget som jag var ute och åkte med hojen och då märkte jag detta att den gick konstigt:(
 
Last edited:
kolla så du inte blåst avgaspackningen ,,

läckaget ska du givetvis kolla mer på
 
Man skall inte varmköra motorn under vintern det är olämpligt och i viss mån skadligt. Att cykeln går bra när du torrgasar visar inte ett dugg, det är under belastning som är relevant. Skruva på förgasaren innan du fipplar sönder något...
 
Drar den tjuvluft på trean så byt insugsgummit.

Är det en avbruten skruv på avgassidan så skit i det, eller låt någon med koll svetsa på en mutter så ni får ut den.

Passa på nu när det är vinter.
 
Om intresse finns så har jag en komplett orginal förgasarbrygga till 86:an,en del olika munstycken,4 insugsgummin,+
4 i nyskick öppna luftfilter.
Dra iväg ett pm om det är intressant.
 
Värt att nämnas igen fast tydligare kanske är att jag märkte att den inte var lika rapp när jag var ute och körde med den :)
 
Får inte bort ena insugsgummit utan att runda skruven :( Lyste med ficklampa och kollade men den verkade hel och fin faktiskt. Kletade på silicon runt om bara för att.

Ägaren innan mig tankade med 98 och jag själv tankade med 95. Kan det vara därför den inte vill riktigt och inte är lika rapp? Även att tomgången försvann.
Kollade på tändstiften. Alla hade en orange brun färg utom ett som var sotigt.
Någon med koll som vet vad det kan vara för fel på min kära hoj.
 
Får inte bort ena insugsgummit utan att runda skruven :( Lyste med ficklampa och kollade men den verkade hel och fin faktiskt. Kletade på silicon runt om bara för att.

Ägaren innan mig tankade med 98 och jag själv tankade med 95. Kan det vara därför den inte vill riktigt och inte är lika rapp? Även att tomgången försvann.
Kollade på tändstiften. Alla hade en orange brun färg utom ett som var sotigt.
Någon med koll som vet vad det kan vara för fel på min kära hoj.

Nej det beror inte på BF95. Rör inget utan plocka ut cykeln till våren och provkör då.
 
Nej det beror inte på BF95. Rör inget utan plocka ut cykeln till våren och provkör då.

Det är många som har sagt det :/ Är det för att det är för kallt ute tror ni? Har haft bort toppen. Tagit bort avgassystemet samt förgasaren. Kommer aldrig få iordning på den igen haha :)

På tal om gasaren. Jag tog bort locken under för att kolla munstycken. Då ramlar två kolvlikande guldiga grejer ut samt två tunna fjädrar. För det första tycker jag det borde vara fyra st och inte två. För det andra, vad är det för något och hur ska dom sitta?

Glad påsk!
 
Det är många som har sagt det :/ Är det för att det är för kallt ute tror ni? Har haft bort toppen. Tagit bort avgassystemet samt förgasaren. Kommer aldrig få iordning på den igen haha :)

På tal om gasaren. Jag tog bort locken under för att kolla munstycken. Då ramlar två kolvlikande guldiga grejer ut samt två tunna fjädrar. För det första tycker jag det borde vara fyra st och inte två. För det andra, vad är det för något och hur ska dom sitta?

Glad påsk!

Ingen med svar?
 
Man skall inte varmköra motorn under vintern det är olämpligt och i viss mån skadligt. Att cykeln går bra när du torrgasar visar inte ett dugg, det är under belastning som är relevant. Skruva på förgasaren innan du fipplar sönder något...

Men det var ju under belastning?
 
Nu när jag skruvat på allt och ska försöka starta så klickar det bara i relät.
Jag funderar och funderar men kan fan inte komma på vad det kan vara.
Kan jag ha kommit åt något när jag drog bort förgasarna?
Eller kan jag ha kommit åt något när jag demonterade toppen?
Vet inte i vilken ände jag ska börja så vore väldigt väldigt tacksam för hjälp.

När jag skulle sätta på vajrarna till förgasaren så gick ena vajern sönder. Vilket resulterade i att jag fick skruva isär gasen. Kan något ha hänt där?
Hjälp :(

EDIT: Problemet löst. Skäggo gav mig tipset om att kolla ifall svänghjulet gick runt. Testade detta och efter det så gick starten som den skulle.

Har dock fortfarande inte fått igång hojen än då batteriet sugs ur fortare än kvickt, trotts nytt batteri. Dock från Biltema så det kanske är skit.

Införskaffat mig en smartladdare därifrån men vet inte om den är skit den med för när batteriet är fulladdat enligt laddaren så sugs batteriet fort ur som satan ändå när jag drar på starten.
 
Last edited:
Nu när jag skruvat på allt och ska försöka starta så klickar det bara i relät.
Jag funderar och funderar men kan fan inte komma på vad det kan vara.
Kan jag ha kommit åt något när jag drog bort förgasarna?
Eller kan jag ha kommit åt något när jag demonterade toppen?
Vet inte i vilken ände jag ska börja så vore väldigt väldigt tacksam för hjälp.

När jag skulle sätta på vajrarna till förgasaren så gick ena vajern sönder. Vilket resulterade i att jag fick skruva isär gasen. Kan något ha hänt där?
Hjälp :(

EDIT: Problemet löst. Skäggo gav mig tipset om att kolla ifall svänghjulet gick runt. Testade detta och efter det så gick starten som den skulle.

Har dock fortfarande inte fått igång hojen än då batteriet sugs ur fortare än kvickt, trotts nytt batteri. Dock från Biltema så det kanske är skit.

Införskaffat mig en smartladdare därifrån men vet inte om den är skit den med för när batteriet är fulladdat enligt laddaren så sugs batteriet fort ur som satan ändå när jag drar på starten.

Du har väl gissningsvis dödat batteriet när du står och jiddrar på startmotorn.

1. Plocka ur tändstiften och dra runt motorn för utluftning
2. Ladda batteriet helt fullt i både starthjälp och ombord
3. Tjacka startgas
4. Startar mc inte direkt använd startgas. Startar den fortfarande inte så lämna in.

Med tanke på i vilken takt du klåpar sönder prylarna är det kanske läge att lämna in cykeln och få tillbaka den fungerande istället för att åka och köpa nya grejer för att du förstör det befintliga.
 
Nu när jag skruvat på allt och ska försöka starta så klickar det bara i relät [...] Kan jag ha kommit åt något när jag drog bort förgasarna [...] Eller kan jag ha kommit åt något när jag demonterade toppen [...] Vet inte i vilken ände jag ska börja så vore väldigt väldigt tacksam för hjälp [...] skulle sätta på vajrarna till förgasaren så gick ena vajern sönder [...] jag fick skruva isär gasen. Kan något ha hänt där?.[/B]

Haha, man kan tänka sig desperationen när du märkte att du mekat med för många saker samtidigt och inget funkade :rofl

Så brukar det i alla fall vara för mig :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top