SUZUKI GSX 400F , 1982 laddar ej

Jackeswe

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki Gsx 400F 82
Hejsan!

Är ny på motorcykeln och har införskaffat mig en SUZUKI GS 40 XF , 1982 som fungerade bra när jag köpte den för 3 säsonger sedan men efter vintern förra året så slutade MC:n ladda batteriet efter jag hade inne den på verkstad och bytte startmotor. Jag testade då att byta batteri vilket gjorde att den gick längre men var tvungen att ladda den "manuellt" ändå.
Tänkte fixa den nu inför denna säsongen då jag tänkte dra på en MC semester. Är det någon som har koll på vad det kan vara, har försökt läsa en del och det verkar som gamla Suzuki har problem med laddningsregulatorn, i fall jag byter laddningsregulatorn bör jag i så fall också byta batteriet igen?

Eller bör jag helt enkelt bara lämna in den på grund av bristande kunskap?

All hjälp uppskattas! :)
 
Har man bytt startmotor har man förmodligen rivit och slitit i kabelhärvorna. Leta efter kontaktblock som inte sitter helt ihop eller är lösa - samt att alla säkringar är hela.
 
Jag har försökt kolla kablaget och det lilla jag kan så ser det bra ut men kanske går att mäta sig till ifall det är någon kabel som är sönder/inte rätt ansluten. Tack för svar ska kolla en extra gång på det!
 
Kolla kontakten med dom 3 kablarna som går från generatorn och uppåt mot batteriet/laddregulatorn. Inte helt ovanligt att den kontakten smälter. Kolla även så att du har rätt spänning ut från generatorn genom att mäta på kontakten. Det gör du genom att starta motorn och mäta mellan faserna (varje stift i kontakten är en fas) med en multimeter som är inställd på Volt med växelspänning. Runt 5000 rpm bör du ha åtminstone 50 Volt ut mellan faserna.
 
Börja med att kolla om gen överhuvudtaget laddar.
Allt inkopplat normalt, starta, mät spänningen på batteripolerna vid tomgång.
Varva upp och spänningen skall stiga markant, inemot +14V Kanske 15V.
Stiger spänningen, och sen dyker ner, sannolikt ett regulatorfel.
Laddkretsen är mycket enkel.
Tre gula kablar från statorn (trefasgenerator)
Dela första kontaktdonet och resistansmät i alla tre kombinationerna.
Skall var låågt, under 1ohm i all komb.
Mät även valfri kabel mot jord (ram/motorblock) Skall vara oändlig resistans Många Megohm ivf..
Starta och kolla utspänningen från de tre gula kablarna, skall vara 40-100V VÄXELspänning (!)
Ivf skall spänningen vara lika i alla kombinationer.
Jobbar vidare mot batteriet.
Inspektera kontaktblockets hylsor/spadar, de kan vara ärgade eller brända. Båda felen syns lätt.
Finns det ytterligare kabel mellan gen - regulator, kolla den också.
Samma gäller för "UT" från regulator till batteri, inget bränt, inget korroderat.
Kolla även jordanslutningen från batteri
Sannolikt finns ingen säkring mellan regulator - batteri, men kolla för säkerhets skull.

(Du har inte den där roliga statorn med kollektorkol ? Tror det är Suzuki som har den..)
 
Tack för alla grymma svar och allt engagemang!
Upptäckte pinsamt nog att batteriet var nästan helt tomt på vätska så har nu fyllt på det och satt det på laddning, hoppas det klarat sig i och med att det är mindre än ett år. Har lite svårt att komma åt och mäta och ägaren innan mig verkar ha bytt alla kablar så alla är svarta. Ska kolla på att plocka ner den lite mer här under helgen och testa alla era tips! I värsta fall får jag lämna in den. Än en gång, tack så mycket!
 
Om batteriet är tomt på vätska efter bara et år så har du nog ändå ett fel nånstans.
Kokat bort vatten pga överladd???
 
Ja jag försöker just nu få fram vad som är hönan och ägget. Köpte nytt batteri men är osäker på hur noga jag har kollat vätskan, kanske var dåligt när jag fick den eller har runnit ut på något sätt. Sedan har jag blivit tvungen att ladda den varje gång vilket om det inte har varit någon vätska har gett väldigt lite och på sätt har den inte orkat ladda. Så ska testa den lite nu tänkte jag.
 
Tjenare igen!
Visade sig vara generatorn Och regulatorn som gått. Har därför bytt dessa och köpt ett nytt Yuasa batteri. Köpte begagnad regulator och generator från Hojbiten, regulatorn är ej original men skulle fungera enligt honom.
Dock så laddas fortfarande inte batteiet upp sig, verkar komma in ca 13v och ut 12,4v. Någon som har någon idé om vad felet kan vara?
 
Tjenare igen!
Visade sig vara generatorn Och regulatorn som gått. Har därför bytt dessa och köpt ett nytt Yuasa batteri. Köpte begagnad regulator och generator från Hojbiten, regulatorn är ej original men skulle fungera enligt honom.
Dock så laddas fortfarande inte batteiet upp sig, verkar komma in ca 13v och ut 12,4v. Någon som har någon idé om vad felet kan vara?

I min ungdom hade jag en GSX 400E som nog är snarlik. Dess regulator krånglade väldigt mycket, du kan inte ha fått en dålig regulator?
 
Läs Kahobes inlägg, det är #5. För att avgöra om generatorn är OK.
Så du kan konstera att regulatorn är kass.

Eller är det nån sladd, dålig kontakt?

Ett lite tuffare test är att använda en 12Volts H4 lampa. Där man använder trådarna till lampsockelns / lampans hel och halvljusanslutningar # och kopplar in till dem till tre generator sladdarna paren dvs till
jag döper dem till L1, L2, L3
till L1 och L2
till L1 och L3
till L2 och L3
och lampan ska lysa lika mycket oavsett vilket par du kopplar in till.

# du får på detta sätt en lampa på 24 Volt ca 110W och den lampan klarar generatorn normalt inte att bränna sönder med överspänning ansluten till bara ett trådpar från generatorn.
 
Last edited:
I min ungdom hade jag en GSX 400E som nog är snarlik. Dess regulator krånglade väldigt mycket, du kan inte ha fått en dålig regulator?
Hejsan!
Ja skillnaden är 4 cylindrar och 2 på E. De är väldigt kända för elfel, regulatorn jag har fått nu är inte original men ska fungera enligt Hojbiten. Jag kanske mäter på fel sätt men ser ut som det går ström till batteriet. Hmm
 
Om du vill ha mer hjälp, skicka PM med telefonnummer till mig.
Så ringer jag dig.
 
Om du vill ha mer hjälp, skicka PM med telefonnummer till mig.
Så ringer jag dig.

Vilken service, tackar men tror jag har hittat felet!
Följde dock inlägg 5 och läste på en annan sida att från generatorn så ska det vid 5000 varv vara 70-80v (ac) men min låg på ca 42v så något är knas med den "nya" generatorn.
Följdfel var sedan då att regulatorn get ca 12,2v och man ska ligga på 13,5v för att det ska vara godkänt har jag nu läst.
Det enda jag tycker är lustigt är att en generator är halvtrasig, tänker i mitt huvud att det är som en säkring, antingen fungerar den eller så är den kass?
 
Vilken service, tackar men tror jag har hittat felet!
Följde dock inlägg 5 och läste på en annan sida att från generatorn så ska det vid 5000 varv vara 70-80v (ac) men min låg på ca 42v så något är knas med den "nya" generatorn.
Följdfel var sedan då att regulatorn get ca 12,2v och man ska ligga på 13,5v för att det ska vara godkänt har jag nu läst.
Det enda jag tycker är lustigt är att en generator är halvtrasig, tänker i mitt huvud att det är som en säkring, antingen fungerar den eller så är den kass?

Ca 42VAC vid 5000RPM, mäter du då med de tre sladdarna från generatorn bortkopplade från regulatorn ?

70 till 80 VAC är med trådarna fritt i luften, kopplade till voltmeter, men inget annat anslutet till de tre sladdarna.
 
Ca 42VAC vid 5000RPM, mäter du då med de tre sladdarna från generatorn bortkopplade från regulatorn ?

70 till 80 VAC är med trådarna fritt i luften, kopplade till voltmeter, men inget annat anslutet till de tre sladdarna.

Stämmer, jag mäter med de tre sladdarna bortkopplad från allt så de hänger fritt i luften.
 
Stämmer, jag mäter med de tre sladdarna bortkopplad från allt så de hänger fritt i luften.
Låga utspänningen KAN bero på mätfel så det behöver inte vara ett riktigt fel.
Multimeterns AC-spänningsmätmetod gillar mest området 50-100Hz AC och det som kommer från mc-statorn är långtifrån det, kan var flera KHz (flera tusentals Hz). MM kan ha svårigheter med höga frekvenser.
Några gissningar bara...
Viktigast är att spänningen i alla komb är lika.

Edit. Bara några tankar.. Multimetrar finnas ju i skiftande kvalitet, liksom..:D
 
Last edited:
Låga utspänningen KAN bero på mätfel så det behöver inte vara ett riktigt fel.
Multimeterns AC-spänningsmätmetod gillar mest området 50-100Hz AC och det som kommer från mc-statorn är långtifrån det, kan var flera KHz (flera tusentals Hz). MM kan ha svårigheter med höga frekvenser.
Några gissningar bara...
Viktigast är att spänningen i alla komb är lika.

Mätfel, jaha då kanske det bästa testet är det med att koppla in en 12Volts strålkastarlampa. Se # 11. Metoden som jag läste om hos Lelles på en felsökningssida.

Alternativt, likriktare, kondensator, och mäta spänning över kondensatorn , VDC. Det blir ju toppspänningen man mäter så växelspänningen är ca 2/3 av vad man läser av på instrumentet.
 
Det har redan nämnts men Suzukis laddregulatorer var erkänt dåliga dessa år. jag hade en 750 och bytte till en från en Yamaha (spealr ej så stor roll vilken). Skillnaden är att du vill ha en regulator som mäter spänning i systemet, det gör inte Suzukis. Du vill alltså ha en sladd till som du skarvar in på lämpligt ställe, t.ex till bakljuset. Det viktiga är att platsen du skarvar till alltid har spänning.
 
Inte bara regulatorerna var dåliga på dessa, även lindningarna ( generatorn ) strulade. Hade en likadan hoj som första väghoj och den fick jag fixa generatorn på. Precis som andra redan påpekat så ska det vara runt 70V växelspänning mellan faserna på generatorn. Jag minns att jag lämnade in min generator på omlindning till ett gammalt elmotorföretag här uppe i upplandsväsby som lindade om den. Då det var halva priset mot en ny på den tiden ( NITTONhundra92 ).
//Tobbe
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top