Suzuki Gsx 1700 Rekke seks prosjekt

ragekiller

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Sep 2010
Ort
Sandefjord Norge
Hoj
Gsxr 1100 86 streetfighter, Gsxr 600 with busa engine, Cbr600 stunt bike
Her er mitt lille prosjekt som skal være start klar våren 2021.
Skal bygge om en Gsx 1100 til rekke seks, blir da på 1700cc med std stempler.

Blokk, sylinderrekke og veiv er ferdig alt. :tummenupp


IMG_2322-1.jpgIMG_2356-2.jpg
IMG_2621-1.jpgIMG_2731-1.jpg
IMG_3161-1.jpg
 
Du har en avancerad hobby helt klart. Själv borrar o strokar jag motorer till större volym.

Men att svetsa på flera cylindrar o förlänga vevaxlar o kamaxlar det är hög nivå på motor byggande.

Men det var väll du som gjorde någon busa motor för något år sedan så du vet vad du gör:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Veivaksel var litt vanskelig å lage, fikk den innenfor 0,03mm i kast. 120grader imellom råde tapper som en standard rekke 6 er.
En standard rekke 4 veier 15,5kg, denne her som rekke 6 veier 21kg, så den blir tung og solid :tummenupp
Den holder nok fint 12000rpm som er målet.

IMG_2922-1.jpgIMG_2964-1.jpg
 
Last edited:
Härligt projekt! Inspirerad av Allen Millyard kanske? Även om du verkar ha jävligt bra koll själv. :tummenupp
 
Fränt projekt...!

Har lyckats bli involverad i ett liknande projekt med snöskoter tvåtaktsmotorer.

Vad kör du för tillsatsmaterial vid skarvning av block och hur riggar du blockets delar mot varandra...? Vevaxeldummy genom lagerlägena...?
 
Fränt projekt...!

Har lyckats bli involverad i ett liknande projekt med snöskoter tvåtaktsmotorer.

Vad kör du för tillsatsmaterial vid skarvning av block och hur riggar du blockets delar mot varandra...? Vevaxeldummy genom lagerlägena...?

Jeg tig sveiser, og bruker tilsats med magnesium legering, helt vanlig std tilsats egentlig fra Esab.
Jepp, da har jeg en massiv 72.04mm stål som passer perfekt i bærelager, den gir seg ikke med det første. Men alt slår seg litt ved sveising, så er ingen lett operasjon.

IMG_2609-1.jpg
 
Last edited:
Rullagrad vev är väl förmodligen mer förlåtande än glidlagrad, men du behöver inte arborra lagerlägena efter svetsning...?

Sitter vevaxelns PTO kvar på samma ställe som original...?
 
Det er riktig, rullelager krever ikke samme nøyaktighet som motorer med glidelager. Men jeg prøver og ha samme toleranser som en motor med glidelager.
Jeg gjør ikke noe med linjeboringen i blokka, veiva passer fint oppi blokka nå.

Ja, utgåendeaksel og drev posisjon blir likt som std, til og med std motorfester kan bruker hele veien.
 
Underbart med ett sånt här projekt igen! Du får det att verka så lätt. Själv håller jag mig till dekaltrim.
Och så väntar jag ju på att få höra en V7 så småningom som jag tjatade om i förra tråden;)
 
Det drar seg til heldigvis, er mye jobb men går fremover. Da har jeg fått lagd ferdig toppen fra 2 stk GSXR 1100 topper.
Toppdeksel er ferdig. Kammer er påbegynt men langt i fra ferdig. Kommer med mer oppdatering seinere når kammer er ferdig :tummenupp
 

Bifogat

  • 12345-1.jpg
    12345-1.jpg
    1.3 MB · Visningar: 127
  • Kpl 1-1.jpg
    Kpl 1-1.jpg
    1.2 MB · Visningar: 136
  • kpl 2-2.jpg
    kpl 2-2.jpg
    1.2 MB · Visningar: 128
  • kpl 3-3.jpg
    kpl 3-3.jpg
    1.3 MB · Visningar: 127
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top