NXJ
Ny medlem
När jag tar ut 4an stift så följer det med en gänga (ut&invändigt gängat) som sitter fast på stiftet. Vet någon nåt mer om detta? /N 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Gängorna i toppen är delvis sönderdragna, det du får med gängorna därifrån.NXJ skrev:När jag tar ut 4an stift så följer det med en gänga (ut&invändigt gängat) som sitter fast på stiftet. Vet någon nåt mer om detta? /N![]()

Jåke skrev:Gängorna i toppen är delvis sönderdragna, det du får med gängorna därifrån.
Gör rent stiftet innan du skruvar tillbaka det och dra inte så hårt (handkraft utan hävarm å sen 1/4 till 1/2-varv med verktyg. Sen hoppas du att det håller, om inte har Re-Coil insatsgängor för tändstift.![]()
Låter knepigt, insatsgängor är i allmänhet en spiral i hårdare material man "gängar" in...men omöjligt är det ju inte.NXJ skrev:Nej det är ett rör som är gängat. Undrar om det kan vara nån typ av lagning (RE-COIL) om nu gängerna gått tidigare??? /N
Finns faktiskt som rör med in- och utvändig gänga också. Är det så kan det bli problem eftersom hålet antagligen redan är stort som på en gammal. Men det kanske går att tillverka en ännu större hylsa (om det finns tillräckligt mycket gods kvar i toppen).Jåke skrev:Låter knepigt, insatsgängor är i allmänhet en spiral i hårdare material man "gängar" in...men omöjligt är det ju inte.
Robban_C skrev:Finns faktiskt som rör med in- och utvändig gänga också. Är det så kan det bli problem eftersom hålet antagligen redan är stort som på en gammal. Men det kanske går att tillverka en ännu större hylsa (om det finns tillräckligt mycket gods kvar i toppen).
Det låter som om dom som monterade hylsan gjorde misstaget att inte använda urstark gänglåsning.
Om jag nu förstått rätt vad som hänt.
.Robban_C skrev:Bild max 1024 x 768 punkter och max 135 kb (eller nåt sånt). JPG eller GIF.
Du har knappen "Hantera medskickade filer" nedanför där du skriver inlägget.
Frågan dyker upp ibland hos "rookies" så det kanske Swedie skulle behöva göra lite användarvänligare. Men jag tror han har fullt upp med att fila R1 just nu.
(1) Se till att tvätta i toppen också. Kanske en självklarhet men...UrbanTiger skrev:... (1) Tvätta en gång till med bräkleen. ...
... (2) Välg en loctite som funkar för höga temperaturer. ...
Sorry. Missade det. Blindgubbe på gamla dar?UrbanTiger skrev:Skrev tidigare i inlägget att man skulle tvätta i hålet åxå. ...
|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |