Suzuki Gs 1000G -82 verkar sura vid gaspådrag

Persson85

Medlem
Gick med
19 Jan 2016
Ort
Hedemora
Hoj
Suzuki Gs1000G -82, Suzuki gsx750es -83, Yamaha Tracer 900 -18, Kawazaki Zx 750 -87, Kawazaki Z650 -1980
Som rubriken lyder så går hojen bra på låga varv tills man vrider på rullen, då blir det som att den kvävs snabbt sen kommer varven upp,
Jag har gått igenom förgasarna med nya nålmunstycken, trottelmembran och nya tomgångsmunstycken.

tomgången är också väldigt ostabil, vad beror detta på? för små huvudmunstycken ?
 
Har du original luftburk och filter? Hur är skicket på filtret i så fall? Hur ser insugsgummina ut? Drar den tjyvluft? Om det är vacuumstyrda förgasare, vilket jag tolkar det som om det är, så är det väldigt viktigt att även luften är rätt.
 
Din tankegång om att den surar ned sig är precis tvärt om. Diagnos av tomgången sker med fullt uppvärmd motor, innan dess kan - och ska - den vara lite kinkig.
 
Har du original luftburk och filter? Hur är skicket på filtret i så fall? Hur ser insugsgummina ut? Drar den tjyvluft? Om det är vacuumstyrda förgasare, vilket jag tolkar det som om det är, så är det väldigt viktigt att även luften är rätt.
Det sitter orginalluftburk och insugningsgummina är de inge fel på, jag lär skruva bort igen och kolla om O-ringarna tätar som dom ska på gummina, Ja det är vacuumstyrda förgasare på den så, har även synkat förgasarna med riktiga klockor.

Är fortfarande lite osäker på hur luftskruvarna ska stå eller om man lär prova sig fram till rätt?
 
Är fortfarande lite osäker på hur luftskruvarna ska stå eller om man lär prova sig fram till rätt?

Fullt uppvärmd motor, "blippa" med gasen, skall direkt återgå till normal tomgång. Sjunker den under normalt tomgångsvarval och sakta tar sig upp till normalt varvtal är tomgångblandningen för fet. Dröjer den kvar lite på högre varvtal och sen sjunker till normal, för klen blandning.

Tomgångsskruvarna brukar normalt vara 1-1/2 varv ut (på typ 9 av 10 förgasarhojar) från full inskruvat (skruva inte in för hårt, spetsen kan gå av). Jag brukar köra lite fett, typ 2 varv ut, för att slippa bråka med choken så mycket.
 
Fullt uppvärmd motor, "blippa" med gasen, skall direkt återgå till normal tomgång. Sjunker den under normalt tomgångsvarval och sakta tar sig upp till normalt varvtal är tomgångblandningen för fet. Dröjer den kvar lite på högre varvtal och sen sjunker till normal, för klen blandning.

Tomgångsskruvarna brukar normalt vara 1-1/2 varv ut (på typ 9 av 10 förgasarhojar) från full inskruvat (skruva inte in för hårt, spetsen kan gå av). Jag brukar köra lite fett, typ 2 varv ut, för att slippa bråka med choken så mycket.

Problemet ät att den går inte ner i varv som den ska, man får nästan tvinga ner den på tomgången när motorn är varm, är man ute och åker och stannar så ligger den på ca 2500 varv, har ställt in så tomgången ska vara lite äver 1000 varv. ok ska prova ställa in luftskruvarna lite mer då, har dom på 2 varv ut nu så
 
+1
Det låter som tjyvluft någonstans.
Testat med startspray runt gummina?
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top