Suzuki gp 125 rotary valve

kepe

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2011
Ort
köping
Hoj
89 yamaha fzr 1000
hejsan
har någon ställt in rotary valv på en gp 125? hojen får ingen bensin till cylindern, förgasaren verka fungera! stiftet snustorrt! länk till nån bra sida med pdf eller dylikt!
tacksam för svar..
Med vänlig hälsning, keijo
 
Jag tror du ska undersöka förgasaren bättre först. Och bränslekran + filter.

Sliden förskjuter sig inte av sig självt, det är bara om du haft isär och monterat den fel som den kan vara fel.

Exakt tajming på din GP vet jag inte men den ska ju vara öppen under insugstakten, alltså från kolven är i BDC till lite efter TDC.
Den ska vara ganska galet ställd innan motorn inte startar. Är den någorlunda rätt så kommer moppen starta.
 
Last edited:
Jag tror du ska undersöka förgasaren bättre först. Och bränslekran + filter.

Sliden förskjuter sig inte av sig självt, det är bara om du haft isär och monterat den fel som den kan vara fel.

Exakt tajming på din GP vet jag inte men den ska ju vara öppen under insugstakten, alltså från kolven är i TDC till lite efter BDC.
Den ska vara ganska galet ställd innan motorn inte startar. Är den någorlunda rätt så kommer moppen starta.

Hmm blev det rätt, 2-taktare, insug borde vara från Bottom Dead Center upp till Top Dead Center.
Men har bara erfarenhet av slidmatad Kawasaki 350 twin på 1960-talet.......
 
Hmm blev det rätt, 2-taktare, insug borde vara från Bottom Dead Center upp till Top Dead Center.
Men har bara erfarenhet av slidmatad Kawasaki 350 twin på 1960-talet.......

Ja, insug av färskgaser till vevhus, slide/reed open på en blåryk, borde i mycket grova drag, ske nånstans BDC>TDC. Cylindern fylls sedan med färskgas nånstans på vägen TDC>BDC. Var i takten, hur länge och mycket beror på trimningsgrad och var man vill ha effekten tillgänglig. Men det vet väl TvåTaktsMän redan?:hej
 
Varför heter det tvåtaktare? Den har ju en takt mer än en fyrtaktare.
 
Varför heter det tvåtaktare? Den har ju en takt mer än en fyrtaktare.
Kan se ut ungefär så här 2-takt
1a takten bensin och luft komprimeras över kolven från avgasporten stängts till TDC.
Samtidigt sugs ny bensinluftblandning in under kolven.
2a takten bensin-luft antänds och trycker kolven nedåt, när kolven är nästan nere öppnas avgasporten i cylinderväggen och avgaserna åker ut och lite senare öppnas insugsportarna i cylinderväggen och den under kolven komprimerade bensinluftblandningen blåser in i cylindern över kolven.
1a takten bensin och luft komprimeras........

Kan se ut ungefär så här 4-takt
1a takten insugsventilerna stängda bensin och luft komprimeras över kolven från BDC till TDC
2a takten bensin-luft antänds och trycker kolven nedåt från TDC till BDC
3e takten avgasventilerna öppnas avgaserna trycks ut från BDC till TDC
4e takten avgasventilerna stängda insugsventilerna öppna och bensin-luft sugs in från TDC till BDC
1a takten insugsventilerna stängda......
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top