Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Batteriet på min är nu helt slut! Funderar på Biltemas gele batteri, erfarenheter? Någon som har måtten på original batteri?

På min sitter det ett Varta Yt7B-BS 12v/7Ah med måtten 15 x 9,5 x 6,5 cm.

Jag har kört biltemabatterier på flera hojar utan problem. Efter vintervilan har dock batteriet till min enduro helt gett upp. Batteriladdaren börjar inte ens ladda... Men när batterierna bara kostar någon hundralapp gör det inte så mycket.
 
När jag drar upp min hoj på framhjulet dör ofta motorn. Någon annan med samma problem? Den startar utan problem när bakhjulet är i marken igen och jag har inga problem med tomgången i vanliga fall. Kan det vara något problem med soppatillförseln? Någon som har en idé om vad som kan vara problemet?
 
När jag drar upp min hoj på framhjulet dör ofta motorn. Någon annan med samma problem? Den startar utan problem när bakhjulet är i marken igen och jag har inga problem med tomgången i vanliga fall. Kan det vara något problem med soppatillförseln? Någon som har en idé om vad som kan vara problemet?
Den går säkert lite fett på pilotkretsen. Skruva in bränsleskruven något och höjj tomgången något. Alt. ett knäpp mindre pilotmunstycke(lågfart). Förmodar att du har en Fcr39a, många kör 45 i lågfart vilket jag upplevde lite fett på min(behövde sällan eller typ aldrig annvända choken) så jag kör 42a
 
Den går säkert lite fett på pilotkretsen. Skruva in bränsleskruven något och höjj tomgången något. Alt. ett knäpp mindre pilotmunstycke(lågfart). Förmodar att du har en Fcr39a, många kör 45 i lågfart vilket jag upplevde lite fett på min(behövde sällan eller typ aldrig annvända choken) så jag kör 42a

Japp, det sitter en FCR39:a på hojen. Vilka munstycken som sitter monterade har jag ingen aning om då det var förra ägaren som monterade ihop det hela. Får plocka isär fuggen i helgen och kolla vilka munstycken som sitter i. Jag upplever dock det inte som att den går fett och jag behöver choke för att starta när den är kall. Men det känns som att problemet sitter i soppatillförseln på något sätt.
 
Japp, det sitter en FCR39:a på hojen. Vilka munstycken som sitter monterade har jag ingen aning om då det var förra ägaren som monterade ihop det hela. Får plocka isär fuggen i helgen och kolla vilka munstycken som sitter i. Jag upplever dock det inte som att den går fett och jag behöver choke för att starta när den är kall. Men det känns som att problemet sitter i soppatillförseln på något sätt.
Skruva inte isär ännu! Har du testat om den beter sig lika som vid en stoppie fast utan bromsningen(typ dra ur den, dra in koppling och slå av gasen)? Testa först att skruva in bränsleskruven ett halvt varv och höj tomgången något. Testa oxå orginal cdi boxen. Du skrev förut att du hadde yosh box. Kan strula om du har en Fcr utan TPS givare. Det enda man vinner med en yoshi box är högre varvstopp(1000 mer än std.) motorn har tappat vridet långt före så man plågar ju aldrig så långt upp.
 
Last edited:
Skruva inte isär ännu! Har du testat om den beter sig lika som vid en stoppie fast utan bromsningen(typ dra ur den, dra in koppling och slå av gasen)? Testa först att skruva in bränsleskruven ett halvt varv och höj tomgången något. Testa oxå orginal cdi boxen. Du skrev förut att du hadde yosh box. Kan strula om du har en Fcr utan TPS givare. Det enda man vinner med en yoshi box är högre varvstopp(1000 mer än std.) motorn har tappat vridet långt före så man plågar ju aldrig så långt upp.

Tyvärr fick jag inte med original CDI och jag vet att yosh-boxen egentligen inte tillför något alls. När jag slår av och drar in kopplingen utan att bromsa är det inte några problem. Bara när bakhjulen kommer upp en bit.

Jag hade hur som helst tänkt plocka isär fuggen för att ta reda på hur den är bestyckad. Hur som helst ska jag prova att justera bränsleskruven och tomgången.
 
Tyvärr fick jag inte med original CDI och jag vet att yosh-boxen egentligen inte tillför något alls. När jag slår av och drar in kopplingen utan att bromsa är det inte några problem. Bara när bakhjulen kommer upp en bit.

Jag hade hur som helst tänkt plocka isär fuggen för att ta reda på hur den är bestyckad. Hur som helst ska jag prova att justera bränsleskruven och tomgången.
Synd på boxen, tror du förra ägaren kan ha den kvar? Har du förlängd bränsleskruv? kan va knepigt att justera annars. Med motorn i arbetstemp och tomgången så lågt ställd det bara går så ska man justera skruven så du når den högsta renaste gången. Om motorn inte dör även fast du skruvar in skruven helt så har du för stort lågfart i fuggen. Skruven ska hamna mellan 1-2 varv ut. Får du mindre en 1 varv kan man gå ner i lågfart mer änn 2 varv ut och du kan gå upp ett knäpp.
 
Synd på boxen, tror du förra ägaren kan ha den kvar? Har du förlängd bränsleskruv? kan va knepigt att justera annars. Med motorn i arbetstemp och tomgången så lågt ställd det bara går så ska man justera skruven så du når den högsta renaste gången. Om motorn inte dör även fast du skruvar in skruven helt så har du för stort lågfart i fuggen. Skruven ska hamna mellan 1-2 varv ut. Får du mindre en 1 varv kan man gå ner i lågfart mer änn 2 varv ut och du kan gå upp ett knäpp.

Tyvärr finns inte några originaldelar kvar. Jag ska prova att justera lite i helge. Iom att problemet bara visar sig vid stoppies känns det inte så högprioriterat..

Passade på igår att beställa stålomspunna slangar till frambromsen från eBay för en fyrhundring ink frakt. Jag behöver även byta beläggen fram då de börjar vara helt slut. Är det någon som har tips på bra belägg? Eller är det ingen större skillnad på olika märken?
 
Några frågor. Jag behöver dreva ner min vad kör ni med för drevning? Någon som har en bra bestyckning för 3x3 mod samt annat avgas?
 
Last edited:
Några frågor. Jag behöver dreva ner min vad kör ni med för drevning? Någon som har en bra bestyckning för 3x3 mod samt annat avgas?

När det gäller bestyckning finns den ton med info på Thumpertalk. Kolla där så kommer du nog att hitta info om vilken bestyckning du ska ha.
 
Idag landade det en stålomspunnen slang till frambromsen i brevlådan. Beställde från BikeBitsNI i England i måndags och fick sakerna idag. Hela kalaset kostade 350:- ink frakt vilket känns helt ok. Nu väntar jag bara på nya belägg så ska det bli lite bättre bett i frambromsen.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1336673517079.jpg
    uploadfromtaptalk1336673517079.jpg
    22.6 KB · Visningar: 88
Några frågor. Jag behöver dreva ner min vad kör ni med för drevning? Någon som har en bra bestyckning för 3x3 mod samt annat avgas?
Drevning är ju väldigt individuellt vad man gillar, jag kör 150/60 däck(5cm mindre rullomkrets än std.140/70 däcket) och 14-39 istället för 15-41. Gör 160km på varvstoppet. 3x3 och avgas kräver en dynojet eller JD nål. Ingen ide att försöka med den helt raka emissionsvänliga std. nålen, alltså ett jetkitt behöver du!
 
Jag sitter och velar över en förstahoj.. Jag har svårt att bestämma mig :confused:. Jag bor i storstan och jag kommer använda hojen för transport till och från jobbet, dra ut på landsvägar och en del motorväg, men jag tycker inte hög fart är så lockande.

Är en DRZ ett bra val?
 
Jag sitter och velar över en förstahoj.. Jag har svårt att bestämma mig :confused:. Jag bor i storstan och jag kommer använda hojen för transport till och från jobbet, dra ut på landsvägar och en del motorväg, men jag tycker inte hög fart är så lockande.

Är en DRZ ett bra val?

Är man hård är det inga problem att köra motorväg. Men det är ingen njutning direkt... Detta gäller de flesta motarder som trivs bäst i lägre hastigheter. I stan och på mindre vägar är DRZ:an klockren! Liten, lätt och smidig gör att jobbpendlingen går som en dans. Att den dessutom är snål på soppa och har billig försäkring är ytterligare plus.

I originalutförande är de rätt slöa, men det finns många moddar som är enkla att göra för att få lite mer knuff. Det finns andra motarder som har betydligt fler hästkrafter, men då får du också räkna med att tillbringa betydligt mer tid i garaget. Jag är inne på min andra DRZ:a och gillar den skarpt! Det är kanske inte den värsta och hårdaste maskinen på marknaden, men den har många andra fördelar.
 
Är man hård är det inga problem att köra motorväg. Men det är ingen njutning direkt... Detta gäller de flesta motarder som trivs bäst i lägre hastigheter. I stan och på mindre vägar är DRZ:an klockren! Liten, lätt och smidig gör att jobbpendlingen går som en dans. Att den dessutom är snål på soppa och har billig försäkring är ytterligare plus.

I originalutförande är de rätt slöa, men det finns många moddar som är enkla att göra för att få lite mer knuff. Det finns andra motarder som har betydligt fler hästkrafter, men då får du också räkna med att tillbringa betydligt mer tid i garaget. Jag är inne på min andra DRZ:a och gillar den skarpt! Det är kanske inte den värsta och hårdaste maskinen på marknaden, men den har många andra fördelar.

Haha, jag kan tänka mig att motarder är nå vidare på motorväg. Men att komma förbi i trafiken känns enkelt med en sån typ av hoj. En DRZ skulle nog räcka bra för mig, jag kan nog ändå inte utnyttja alla hästar på ett tag :lol.

Men det verkar najs att köra landsvägar och ha möjlighet till att dra ut på skogsstigar, grusvägar :). Jag får ta mig till en MC-affär och prova lite och bestämma mig därefter. Tack för tipsen.
 
Haha, jag kan tänka mig att motarder är nå vidare på motorväg. Men att komma förbi i trafiken känns enkelt med en sån typ av hoj. En DRZ skulle nog räcka bra för mig, jag kan nog ändå inte utnyttja alla hästar på ett tag :lol.

Men det verkar najs att köra landsvägar och ha möjlighet till att dra ut på skogsstigar, grusvägar :). Jag får ta mig till en MC-affär och prova lite och bestämma mig därefter. Tack för tipsen.

Det är en perfekt pendlarhoj med långa serviceintervaller. Motorn är i princip skottsäker och verkar kunna gå hur länge som helst. Det är i princip bara dekalerna som skiljer mellan olika årsmodeller. Det är därför viktigare att försöka hitta en hoj i bra skick än stirra sig blind på när den är tillverkad.
 
Tror det var på tiden att byta belägg.... Där de var som tunnast var det mindre än 0,5 mm kvar.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1336995377440.jpg
    uploadfromtaptalk1336995377440.jpg
    44.4 KB · Visningar: 90
Jag beställde med nya belägg till min fram var inte så lite kvar som på dina dock TFK... Håller på att kolla på det här med bestyckningen. Min hoj har ju redan ett slipon samt upptagen luftburk vet dock inte vad förra ägaren gjort med fuggen. Hålet i burken är inte så stort som dom 3x3 mod jag sett på nätet så det finns ju helt klart mer att hämta. Hittade för övrigt denna kröken på blocket http://www.blocket.se/alvsborg/Delar_och_tillbehor_nastan_alla_marken_39233133.htm?ca=23_4&w=3&last=1 (Bild nr3) är kröken samma till alla DR-Z?

Motoaction.se har ett Dynojet jet kit Suzuki DRZ 400 SM 05-06 för 795kr ska tydligen innehålla steg 1&2 ?? Räcker detta till för avgas och 3x3 mod? http://www.motoaction.se/mc/f%C3%B6rgasare/jet-kit/dynojet-jet-kit-suzuki-drz-400-sm-05-06-e3110

Håller även på att bygga om bakljuset nya blinkers runt om samt nytt styre och handtag. Tillverkade en egen alu-profil att fästa nya bakljuset i samt blinkers. Kommer bilder inom kort på bygget.


titta på Rizoma "Avio 21"blinkers dom är grymt snygga har dom själv bak ska köpa 2 st till i fram
jag vart nöjd me dom + att dom är godkända i besiktningen me dom finns på motoaction nu till kanpangpris
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top