Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
View attachment 358472

Såhär såg min ut för några veckor sedan. Nyinköpt rev jag den direkt rengjorde allt bytte olja,filter,stift,luftfilter samt ett nytt 150/60/17 pilot power.

Efter besiktning (snart) blir det nytt styre,handtag,krök,bakljus,blinkers.

TFK: Lustigt med din försäkring jag försäkrade min för 3000 hel/hel

Snyggt! Så här såg min ut innan en massa mil på leriga och smutsiga vägar. Nu kör jag den dagligen till jobbet så den ser rätt ledsen ut... När det börjar bli bättre väder ska den få lite ny plast, dekaler och annat bling bling.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1334171750774.jpg
    uploadfromtaptalk1334171750774.jpg
    63.8 KB · Visningar: 143
Snygg! Hade gärna tagit ditt Yoshi system! Ligger några bilder på min i mitt garage nu.

Om du ska byta styre kan jag även rekommendera att montera risers. Det blir en mycket skönare känsla om man får upp styret någon cm. Ett ordentligt fatbar-styre är dessutom ordentligt mycket snyggare än original med fågelpinnen...
 
Får se med styre men tack för tipset! Tanken är ju dock att ha denna som andra hoj vill därför inte plöja ner för mycket pengar i den... (tanken är så iaf)
 
Kanon nu har ni vaknat ur vinterdvalan! Har fått hem nytt fram och bak däck (Dunlop 253) och väntar på ett nytt Cylinderkitt från CylinderWorks. Fick viss dels reklamationsrätt på cyllen, skickades för en och en halv vecka sedan så det kommer väl snart. Har även skaffat mig en GoPro HD. Har mycket Drza delar till salu om någon skulle behöva bla. Smidd & coatad Wössner kolvkitt för BigBore, Cometic packnings sats för BigBore, Suzuki orginal stator ny i kartong, EMN nål för Fcr förgasaren, mycket orginal delar typ fugge kammar cylinder + kolv plast mm.
 
Är det någon som har en passagerarfotpinne till vänster sida över?
 
En liten bild på väg hem från jobbet. Jag är glatt överraskad över bränsleförbrukningen. Trots hyfsat "inspirerad" körning har den inte dragit mer än 0,45-0,50. Min gamla monster drog 0,65-0,70 på samma sträcka. Iofs är det inget mot min KTM 950 SM som drog 0,9-1,2 (!)....
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1334737848276.jpg
    uploadfromtaptalk1334737848276.jpg
    32.3 KB · Visningar: 101
Hojjen ihop igen med nya däck, ny kedja, nya frambromsbelägg, ny cylinder och kolv. Om bara snön kunde försvinna.
 

Bifogat

  • 012.jpg
    012.jpg
    252.8 KB · Visningar: 111
  • 014.jpg
    014.jpg
    239.9 KB · Visningar: 165
  • 015.jpg
    015.jpg
    241.4 KB · Visningar: 113
  • 016.jpg
    016.jpg
    236.8 KB · Visningar: 134
Batteriet på min är nu helt slut! Funderar på Biltemas gele batteri, erfarenheter? Någon som har måtten på original batteri?
 
Last edited:
Ikväll pimpade jag hojen med lite försenat påskpynt i form av en uppsättning fälgstripes. Jag beställde från eBay och det kostade ca 150:- ink frakt för gula stripes med texten DR-Z 434 SM i vitt. Leveranstiden var ca en vecka och jag slapp tull och andra otäcka avgifter. Tyvärr syns texten sjukt dåligt med vit text på gul bakgrund.... Monteringen var lätt som en plätt och var klar på en kvart.

Före:
2012-04-23 20.28.59.jpg

Efter:
2012-04-23 20.43.33.jpg
2012-04-23 21.18.22.jpg
2012-04-23 20.38.06.jpg
 
Vad skiljer en SM mot en S? Är det samma fjädring och markfrigång? Effektmässigt? Tråden är alldeles för omfattande för att jag skulle lyckas hitta denna info...
 
Vad skiljer en SM mot en S? Är det samma fjädring och markfrigång? Effektmässigt? Tråden är alldeles för omfattande för att jag skulle lyckas hitta denna info...

Motormässigt är de identiska. Det som skiljer är fjädring fram där SM har en USD-gaffel och S:n har en konventionell. SM ska även ha styvare fjädrar bak. Bromsar och hjul skiljer också så klart, men i övrigt är de identiska.

Däremot skiljer sig E-modellen rätt mycket från S/SM.
 
Ok, är USD gaffel en nackdel om man vill köra enduro med hojen? Sugen på att köpa en hoj för offroad/lättare enduro, vore kul med motardfälgar också så därför funderar jag på supermotarden som ett alternativ till en S.
 
Ok, är USD gaffel en nackdel om man vill köra enduro med hojen? Sugen på att köpa en hoj för offroad/lättare enduro, vore kul med motardfälgar också så därför funderar jag på supermotarden som ett alternativ till en S.

Fjädringen på S:en är bättre anpassad för grusåka. Om du mest kommer att köra offroad/lätt enduro bör du därför kolla på en S. Mest offroad = S, mest gata = SM. Även om S:en är bättre på grus och i skog, gör inte SM:n bort sig. Det går att ha mycket roligt med en SM + grushjul också.
 
Ok, tack för hjälpen!
 
Ok, är USD gaffel en nackdel om man vill köra enduro med hojen? Sugen på att köpa en hoj för offroad/lättare enduro, vore kul med motardfälgar också så därför funderar jag på supermotarden som ett alternativ till en S.

Tja min är till salu 434 bigbore,trimm kammar, edelbrock förgasare, helsystem, öhlinare bak, motard och offroadfälgar med dubb & crossdäck mm :)

Då har du både motard och skog/grus/vinter åkarhoj
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=62677
 
Tja min är till salu 434 bigbore,trimm kammar, edelbrock förgasare, helsystem, öhlinare bak, motard och offroadfälgar med dubb & crossdäck mm :)

Då har du både motard och skog/grus/vinter åkarhoj
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=62677

Jo, jag såg precis det. Låter som en perfekt kombination för min del, men 30k för en 12 år gammal offroad är mer än vad jag vill ge. Fullt medveten om vad trim, fälgar osv kostar, men när man ibland ser lågmilade DRZ400S uttagna 05-06 för under 25k så lutar det mer mot att vänta på en sådan.

Dom körs ju i skogen och slits ganska hårt, vill ha en så problemfri hoj som möjligt. Vet dessutom inte hur bigbore och andra kammar påverkar driftsäkerheten?

Men är du villig att diskutera priset skulle det kanske kunna vara intressant, kan ta det över PM isf.
 
Har letat ihjäl mig efter ett elshema till drz400s -04 och drz400e -03 (har en av varje nämligen). Skulle uppskatta som fan om nån vänligt sinnad själ som sitter på dom har lust att höra av sig..

Tack på förhand
 
Nyheter
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Back
Top