Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Egentligen köpt i onsdags, men jag får fortfarande kalla den för "min nya" hoppas jag.

aLGSg.jpg


Efter två dagar, i fredags, fick jag prata med farbror Blå. 90 på 50-väg, olagligt bakdäck, inga blinkers, inga speglar, olaglig bakskylt och ingen decibel killer i full-Yoshit. Oops. :D

Nice bike :yoparty den va fin.antar att de blir lite böter att beta av nu + fixa till hojen :tungan
 
Egentligen köpt i onsdags, men jag får fortfarande kalla den för "min nya" hoppas jag.

aLGSg.jpg


Efter två dagar, i fredags, fick jag prata med farbror Blå. 90 på 50-väg, olagligt bakdäck, inga blinkers, inga speglar, olaglig bakskylt och ingen decibel killer i full-Yoshit. Oops. :D

Snygg!:tummenupp
 
Tack för tipps om dreven !
och snygg hoj, önskar min var gul... Btw vad är det för kukring på ljuddämparen som många har ? :va

Sen undrar jag om 38drev bak betyder att jag bör korta kedjan.. dom kostade ju en hel del ser jag, så funderar på om jag ska ta 38 eller 39, frågan är hur stor skillnad det blir mot 41 som sitter på nu, tycker ni jag ska slå till på ett 38 direkt? de känns ju iaf som den kommer orka med det.
 
Last edited:
Ett alu drev håller i regel inte lika länge som ett stål, men dom är ju attans snygga. Jag kör 14-39 det passar mig perfekt. Gör 155-160 på varvstoppet och funkar perfekt att flyta med trafiken i 100. Va ut och körde med Björk och några till igår, kul som fan de va länge sen.
 
Last edited:
Orginal fram är 15. Finns 16 framdrev, kräver lite slipning på kedjestyraren. Finns ner till 39 bakdrev i stål och ner till 38 aludrev.

434 är 94mm borr, 440 94,5mm borr. Allt över 94mm har en tendens att få problem med läckande topplockspackningar. Finns ju 450 oxå 95,5mm borr men det rek. inte. Yoshimura 450cc kitt har 5mm ökat slag och 92borr. Största säkraste man kan gå är HotRods 4mm+ stroker vev och 434 cyl. = 462cc


okej tack för ett bra svar..men ja har nu tittat på ebay på BB-kit 434
ser att de finns några olika tillvärkare + att de skiljer sej lite med bland annat olika comresion på dom och endel står de 94mm sen på ett annat står de +4 94mm vilket är att rekomendera av dom .har beställt Hotcam stage 1 som är på väg.men vart även sugen på att beställa ett BB-kit får bli ett 434 iomed de du beskrev ang 440.
sen en undran de ingår ju packnin i kittet ska man använda den som medföljer eller ska man även införskaffa en E packning.läste något om att E packningen skiljer sej mott den som är till sm
 
Haha, "cock ring" var exakt det ordet som en lirare använde på ett utsocknes forum jag postar på. Kukringen är till för att skydda det schweindyra Yoshisystemet om man lägger hojen. För övrigt så är plasten ersättningsplast från 24mx till 400E, behövs bara lite Dremel-behandling. Original är hojen svart, det syns litegrann på tanken runt tanklocket, det sitter gula dekaler över det svarta bara.

Och det roligaste av allt med mitt lilla snack med Bosse B? Efter att ha svettats blod i fem minuter (och svarat på massvis av dumma frågor i stil med "vet du att det femtio här"), så fick jag tillbaks mitt körkort, en lång förmaning om hur olämpligt det är att köra om vid övergångsställ och köra fort inne i stan... och sen sade en av dem "Ta det långt inne i stan för fan", och sen åkte de? :confused:
 
Last edited:
Haha, "cock ring" var exakt det ordet som en lirare använde på ett utsocknes forum jag postar på. Kukringen är till för att skydda det schweindyra Yoshisystemet om man lägger hojen. För övrigt så är plasten ersättningsplast från 24mx till 400E, behövs bara lite Dremel-behandling. Original är hojen svart, det syns litegrann på tanken runt tanklocket, det sitter gula dekaler över det svarta bara.

Och det roligaste av allt med mitt lilla snack med Bosse B? Efter att ha svettats blod i fem minuter (och svarat på massvis av dumma frågor i stil med "vet du att det femtio här"), så fick jag tillbaks mitt körkort, en lång förmaning om hur olämpligt det är att köra om vid övergångsställ och köra fort inne i stan... och sen sade en av dem "Ta det långt inne i stan för fan", och sen åkte de? :confused:

Hej !
Jamen fyfan va lama snutar ni har i swe... iofs jäkla nice för dig då.. Var köper man kukringen, inte för att de ser så snyggt ut men de verkar vara smart. Jag har exakt samma yoshisystem RS2 helsystem:)
 
okej tack för ett bra svar..men ja har nu tittat på ebay på BB-kit 434
ser att de finns några olika tillvärkare + att de skiljer sej lite med bland annat olika comresion på dom och endel står de 94mm sen på ett annat står de +4 94mm vilket är att rekomendera av dom .har beställt Hotcam stage 1 som är på väg.men vart även sugen på att beställa ett BB-kit får bli ett 434 iomed de du beskrev ang 440.
sen en undran de ingår ju packnin i kittet ska man använda den som medföljer eller ska man även införskaffa en E packning.läste något om att E packningen skiljer sej mott den som är till sm
Std. borr är 90mm så om någon skriver +4 så är det 94mm borr(434). CylinderWorks och Athena är kvalitets cylindrar, kan inte gå fel med dom. Athena är väl onödigt dyr men levereras med en coatad & smidd Wössner kolv. CW är samma tillverkare som har HotCams, HodRods(stakar& vevpartier), PivotWorks(länkage & svinglagersatser) Finns många NoName cylindrar, skulle inte jag satsa på även fast dom är 100$ billigare. Jag har en CW cylinder, Wössner kolv & cometic packnings sats(köpte ett ihopplockat kitt). Köp inte ett kitt med namura kolv ivf. dom är inte ens smidda! CP, JE, wiseco & Wössner är alla smidda kvalitets kolvar, dock så är det bara Wössner som har coating för ökad slitagestyrka. T.o.m kolvbulten har DLP coating på wössner kolven. En sm packning är inget annat änn 2 e packningar som är ihopnitade med ett shims imellan. Alltså får du en sm packning med så slipar du bort dom 2 nitarna som håller ihop dom 2 packningarna och shimset, å vipps så har du 2 st e packningar. Köpte du båda kammarna? Byter du avgaskammen så ska du inte köra något annat änn en e packning(1-lager) ger 12,2:1 i CompRatio ungefär. Sm(3lager) ger 11,3:1 CR
 
Std. borr är 90mm så om någon skriver +4 så är det 94mm borr(434). CylinderWorks och Athena är kvalitets cylindrar, kan inte gå fel med dom. Athena är väl onödigt dyr men levereras med en coatad & smidd Wössner kolv. CW är samma tillverkare som har HotCams, HodRods(stakar& vevpartier), PivotWorks(länkage & svinglagersatser) Finns många NoName cylindrar, skulle inte jag satsa på även fast dom är 100$ billigare. Jag har en CW cylinder, Wössner kolv & cometic packnings sats(köpte ett ihopplockat kitt). Köp inte ett kitt med namura kolv ivf. dom är inte ens smidda! CP, JE, wiseco & Wössner är alla smidda kvalitets kolvar, dock så är det bara Wössner som har coating för ökad slitagestyrka. T.o.m kolvbulten har DLP coating på wössner kolven. En sm packning är inget annat änn 2 e packningar som är ihopnitade med ett shims imellan. Alltså får du en sm packning med så slipar du bort dom 2 nitarna som håller ihop dom 2 packningarna och shimset, å vipps så har du 2 st e packningar. Köpte du båda kammarna? Byter du avgaskammen så ska du inte köra något annat änn en e packning(1-lager) ger 12,2:1 i CompRatio ungefär. Sm(3lager) ger 11,3:1 CR


tack för svaret de rede ut en hell del funderingar jag hadde de va till stor hjälp :Bugar jo jag bestälde båda kamarna både in å ut köpte på ebay för 244,95 dollar = 1626kr sen va de några kr till för frakten.athena kittet låter som de bästa va jag förstår av vad du beskrev.visst kostar lite mer men jag har tänkt att behålla min drz ett tag framöver så de känns för mej både lite kul å värt att satsa lite pengar på den. en hobby får kosta så e de bara :tuttar hittade en firma på nätet som har ett athena 435 (94mm) dom har även ett annat kitt me stroker vev som ger 465cc för några kr mer http://lukesracing.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=LR&Category_Code=BBKITSS men frågan är vad krävs mer för en sådan mod? jag har i dag FCR 39mx K&N filter 3X3 yoshi RS3 helsystem sen hotcam stage 1 som är på väg.
 
tack för svaret de rede ut en hell del funderingar jag hadde de va till stor hjälp :Bugar jo jag bestälde båda kamarna både in å ut köpte på ebay för 244,95 dollar = 1626kr sen va de några kr till för frakten.athena kittet låter som de bästa va jag förstår av vad du beskrev.visst kostar lite mer men jag har tänkt att behålla min drz ett tag framöver så de känns för mej både lite kul å värt att satsa lite pengar på den. en hobby får kosta så e de bara :tuttar hittade en firma på nätet som har ett athena 435 (94mm) dom har även ett annat kitt me stroker vev som ger 465cc för några kr mer http://lukesracing.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=LR&Category_Code=BBKITSS men frågan är vad krävs mer för en sådan mod? jag har i dag FCR 39mx K&N filter 3X3 yoshi RS3 helsystem sen hotcam stage 1 som är på väg.
Stroker + BB kräver Fcr41, RHC187 kammar och Yoshi Ti eller Mrd/Ssw avgas. Med andra ord måste du byta allt du redan har. Ruggigt dyrt att bygga BB Stroker.
 
Stroker + BB kräver Fcr41, RHC187 kammar och Yoshi Ti eller Mrd/Ssw avgas. Med andra ord måste du byta allt du redan har. Ruggigt dyrt att bygga BB Stroker.

hmm okej tack för all hjälp jag är tacksam för det.de får bli athena 435 kittet då.måste ju bli en viss skilnad med de och hotcam antar jag å hoppas på att de blir bra.
 
Hej !
Jamen fyfan va lama snutar ni har i swe... iofs jäkla nice för dig då.. Var köper man kukringen, inte för att de ser så snyggt ut men de verkar vara smart. Jag har exakt samma yoshisystem RS2 helsystem:)

Snutar har det inte lätt alla gånger, sätter de dit folk så är de grisar, släpper de folk så är de lama... :)

Kukringen är, i mitt fall, gjord av en bit trädgårdsslang och en slangklamma. Såhär. Vill man ha bättre slitskydd så antar jag att man kan köpa nånslags armerad hydraulslang eller så.

xpjDl.jpg


WhH1n.jpg
 
Snutar har det inte lätt alla gånger, sätter de dit folk så är de grisar, släpper de folk så är de lama... :)

Kukringen är, i mitt fall, gjord av en bit trädgårdsslang och en slangklamma. Såhär. Vill man ha bättre slitskydd så antar jag att man kan köpa nånslags armerad hydraulslang eller så.

vad smart :) någe liknande ska jag laga! Var hittar man såna där puckar man lägger vid däcken som skyddar mot krashrepor.

Ska köpa nya däck till min pärla aldeles jusst men funderar på om man skulle ta någe allround däck istället för rena gatdäck. Finns det någe ni skulle kunna rekomendera till mig, det egentliga kravet är väl att det håller många mil iofs.

/ jontee
 
Last edited:
nån som vet om det finns nån säkring till mätarhuset? mitt bara slocknade en dag....
efter lite letande hittade jag två kablar som va av, skarvade ihop dom men ingen skillnad.
bakrundsbelysningen fungerar men har inga siffror i displayen.
nåt känt fel?

drz s årsmodell -00.

mvh/mattias
 
nån som vet om det finns nån säkring till mätarhuset? mitt bara slocknade en dag....
efter lite letande hittade jag två kablar som va av, skarvade ihop dom men ingen skillnad.
bakrundsbelysningen fungerar men har inga siffror i displayen.
nåt känt fel?

drz s årsmodell -00.

mvh/mattias

Där hänger några blindtarmar under instrumenteringen pga att tändningslåset är bortkopplat. Har för mig där sitter en kopplingsplint, (kan ha varit blå). Prova att ta isär och spruta lite kontaktspray. Finns lite säkringar bak vid batteriet har jag för mig... Kolla även där kabelstamen ligger an mot styrhuvudet, kan vara någon sladd som skavts och inte skickar fram någon signal. Om du får fram siffror men inget utslag ges kan det bero på hastighetsmätareviren.
 
nån som vet om det finns nån säkring till mätarhuset? mitt bara slocknade en dag....
efter lite letande hittade jag två kablar som va av, skarvade ihop dom men ingen skillnad.
bakrundsbelysningen fungerar men har inga siffror i displayen.
nåt känt fel?

drz s årsmodell -00.

mvh/mattias

Det ska inte finns ingen säkring där enligt uppgift. Jag råkade ut för samma sak på min -04 under garantitiden (inom ett halvår efter köpet). Samma sak som du beskriver - bakgrundsbelysningen fungerade men inga síffror i displayen = LCD-displayen fungerade inte. (150mil till handlaren så jag fick felsöka själv och skicka in instrumenteringen så fick jag en ny, fick dock inte ta isär instrumentet om garantivillkoren skulle gälla - displayen konstaterades trasig efter "inskickandet".)
 
En fråga angående drz400sm framgaffeln. Den är för mjuk nu, Skall jag skruva bort locket upptill och dra bort fjädern. Sen komprimera stötdämparn och mäta oljemängd ? Vilken oljemängd skall det vara i inre och yttre gaffelben? Och vilken viskositet. Jag väger runt 105kg

Bak stötdämparen är även som en svamp, men går det att renovera dessa alls ? Och vart är bästa stället att köpa fjädrar inom EU ? Både fram och bak, eller passar det från någon annan hojj ? :va
 
Där hänger några blindtarmar under instrumenteringen pga att tändningslåset är bortkopplat. Har för mig där sitter en kopplingsplint, (kan ha varit blå). Prova att ta isär och spruta lite kontaktspray. Finns lite säkringar bak vid batteriet har jag för mig... Kolla även där kabelstamen ligger an mot styrhuvudet, kan vara någon sladd som skavts och inte skickar fram någon signal. Om du får fram siffror men inget utslag ges kan det bero på hastighetsmätareviren.

jo jag hittade två sladdar som hade skavts av, skarvade som sagt ihop dom i hopp om att det var felet men icke...

mvh/mattias
 
Det ska inte finns ingen säkring där enligt uppgift. Jag råkade ut för samma sak på min -04 under garantitiden (inom ett halvår efter köpet). Samma sak som du beskriver - bakgrundsbelysningen fungerade men inga síffror i displayen = LCD-displayen fungerade inte. (150mil till handlaren så jag fick felsöka själv och skicka in instrumenteringen så fick jag en ny, fick dock inte ta isär instrumentet om garantivillkoren skulle gälla - displayen konstaterades trasig efter "inskickandet".)

ja det låter ju som min vanliga tur det:gnissla
jag satte ner framhjulet aningens hårt efter lite övningar på bakhjulet å då slocknade den...:huvet
få hålla lite utkik på ebay.

tack för svaren:Bugar

mvh/mattias
 
ja det låter ju som min vanliga tur det:gnissla
jag satte ner framhjulet aningens hårt efter lite övningar på bakhjulet å då slocknade den...:huvet
få hålla lite utkik på ebay.

tack för svaren:Bugar

mvh/mattias

Ja har en flong ny hastighetsmätare till dr-z400sm-06 liggandes. pm:a om du är intreserad!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top