Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Nu har jag med funderingar på att köra mig en drz 400, jag är rätt ny inom hojområdet och är inte insatt i denna modellen jag undrar vilka årsmodeller som är bäst att köpa av denna hoj, samt hur mycket man kan ge för den.

Har kört yamaha xt660x innan trivdes bra med den men smällde med en bil tyvär så de är inte mycket hoj kvar. Vill nu har nått som går lite bättre och de kan jag tänka mig att drz400 gör nästa samma effekt och 60 kilo mindre.

Vad är de för skillnad på modellerna ? E,S,SM

Är det svårt att skrämma upp dom i lite högre effekt? Samt ca pris på det?

Hur är service intervallerna på dom?

Mycket frågor blev det hoppas det finns någon som orkar svara :)

// Alexander

Nu har jag med funderingar på att köra mig en drz 400, jag är rätt ny inom hojområdet och är inte insatt i denna modellen jag undrar vilka årsmodeller som är bäst att köpa av denna hoj, samt hur mycket man kan ge för den.

Har kört yamaha xt660x innan trivdes bra med den men smällde med en bil tyvär så de är inte mycket hoj kvar. Vill nu har nått som går lite bättre och de kan jag tänka mig att drz400 gör nästa samma effekt och 60 kilo mindre.

Vad är de för skillnad på modellerna ? E,S,SM

Är det svårt att skrämma upp dom i lite högre effekt? Samt ca pris på det?

Hur är service intervallerna på dom?

Mycket frågor blev det hoppas det finns någon som orkar svara :)

// Alexander

Glömde skriva att det är motard jag är ute efter och antar då det är SM jag ska ha.
 
Last edited:

Bifogat

  • DRZ_maintenance.jpg
    DRZ_maintenance.jpg
    138.5 KB · Visningar: 182
Böt idag emulsionsröret och nål till en EMP iställetför EMN. Emp är ett steg snålare på rot diametern än en Emn. Hadde ryckig gång upp till 1/4 gas och behövde aldrig choka vid kallstart innan så den gick fett som fan särskilt vid varmt väder upp till 1/4 gas. Går klockrent nu. Men att det slitits ut redan efter 600mil är ju märkligt för den gick perfekt med Emn förut. Böt även choke mojängen till en från en PWK så nu är den inte i närheten av bränslekranen mer. Demontera och montera en Fcr på Drzan är inget man vill göra varje dag! Fy fan va trångt det är.
 
Kan någon förklara för mig hur acc-pumpen på FCR'en fungerar och hur man ställer in den? Jag har ingen aning hur min är inställd, hur vet man hur många sekunders "duration" man har? :confused:


Böt idag emulsionsröret och nål till en EMP iställetför EMN. Emp är ett steg snålare på rot diametern än en Emn. Hadde ryckig gång upp till 1/4 gas och behövde aldrig choka vid kallstart innan så den gick fett som fan särskilt vid varmt väder upp till 1/4 gas. Går klockrent nu. Men att det slitits ut redan efter 600mil är ju märkligt för den gick perfekt med Emn förut. Böt även choke mojängen till en från en PWK så nu är den inte i närheten av bränslekranen mer. Demontera och montera en Fcr på Drzan är inget man vill göra varje dag! Fy fan va trångt det är.

Låter jobbigt :D att man ska behöva fixa så mycket med dom för att det ska funka bra :näsblod
 
Kan någon förklara för mig hur acc-pumpen på FCR'en fungerar och hur man ställer in den? Jag har ingen aning hur min är inställd, hur vet man hur många sekunders "duration" man har? :confused:
Beror på vad för sort du har. Gammla modellen som Drz-e har eller en Mx? Mx varianten finns med eller utan leakjet. Duration är en tidscykel. Lättast att kolla durationen är att ha fuggen löst och gasa och filma accpumpsstrålen i tex.24fps och sen räkna bilderna i datorn då är 24bilder en sekund. Helt omöjligt att uppskatta 1 sekund kan lika gärna bli 0,7 eller 1.4sek då. På min e-modells Fcr satt jag i ett accpumpsmembran från en Crf450-05 som har en stoppnit som gav mig en bra duration.Lika viktigt är att ha rätt (timing) så tidigt som möjligt utan att träffa trotteln, kommer den för sent så boggar den oxå ner sig.
 
Jag får ganska mycket avgassmällar och det har varit så ett bra tag nu. Kan det bero på att den går för snålt? Smutsigt luftfilter? Eller något annat?
Det smäller alltid till när jag släpper gasen och motorbromsar.
Har inte gjort några modifikationer förutom ett LeoVince slipon.
Tacksam för svar :)
/Lisa
 
Jag får ganska mycket avgassmällar och det har varit så ett bra tag nu. Kan det bero på att den går för snålt? Smutsigt luftfilter? Eller något annat?
Det smäller alltid till när jag släpper gasen och motorbromsar.
Har inte gjort några modifikationer förutom ett LeoVince slipon.
Tacksam för svar :)
/Lisa

Pröva skruva ut blandskruven ett halvt varv. Borde göra susen..
Gjorde det på min iaf efter byte till ett FMF slipon.
 
Var och besikta DRZ:an i veckan utan problem :banana skönt när killen ska provköra och drar på för fullt så det ekar mellan väggarna :yoparty
 
Sträckte kedjan idag då den var bla slapp, men nu är det så att det knappt finns någe utrymme kvar att sträcka med, har passerat de yttersta markeringarna längs ut på svingen (där man sträcker) så min fråga är om jag nu måste byta kedja eller hur jag annars kan tänka mig att kunna sträcka kedjan mer?
Som jag förstår det så finns det ju inte heller något kedjelås på kedjan så att korta den kan ju bli ett projekt?

Är lite Novis på mc mekande så alla tips är välkommna :)
 
Sträckte kedjan idag då den var bla slapp, men nu är det så att det knappt finns någe utrymme kvar att sträcka med, har passerat de yttersta markeringarna längs ut på svingen (där man sträcker) så min fråga är om jag nu måste byta kedja eller hur jag annars kan tänka mig att kunna sträcka kedjan mer?
Som jag förstår det så finns det ju inte heller något kedjelås på kedjan så att korta den kan ju bli ett projekt?

Är lite Novis på mc mekande så alla tips är välkommna :)

Att korta kedjan är plättlätt. slipa ner nitarna på en länk och slå/pressa ur, och på med nytt lås.
 
Vann precis ett Mc-larm med Imobilizer för 116kr skickat på Ebay. Få se va det är för nått när det kommer. Kan va bra att ha med tanke på att 2 av 4 Borlänge Drzor blivit stulna på kort tid.
 
Vann precis ett Mc-larm med Imobilizer för 116kr skickat på Ebay. Få se va det är för nått när det kommer. Kan va bra att ha med tanke på att 2 av 4 Borlänge Drzor blivit stulna på kort tid.

Ofan det var billigt ;) var det från UK lr usa lr tyskland..?
Lite åka imon kanske...:tungan
 
Funderar på att köpa en DRZ SM men behöver först lite mer kött på benen

Service intervaller?
Hur ofta ska man ställa ventiler?
Några kända fel för modellerna?

Ni får gärna lägga till någon info som kan vara utav värde vid eventuellt köp.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top