Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
FCR 41 er "too much" utan stroker bigbore og portat topp + race exhausts (Mrd/ssw eller Yoshimura trc titan).
Jag kör en FCR41MX på min Dr-z:a, tycker nästan den känns snäppet liten på denna motorn.
Den svarar så grymt på de sista 2mm på gasrullen.
En FCR43-44 skulle vara kul att prova.
Recept på min motor:
-Keihin FCR41mx
-Yoshimura TRC ti
-Athena 434 12.3:1 big bore
-Ombygd luftburk med Twin Air filter
-RHC 187 kammar
-RHC vetiler 36/29
-RHC ventilfjädrar
-RHC ti retainers
-Portad topp (av mig själv)
Du vil ha mer low end med en fcr mx 39 enn med 41mm , 434ccm blir for lite for å utnytte 41mm.
Større enn 41mm vil ikke gi noe positivt.
Funderar på köpa ett full system.
Det finns några billiga muzzy system på ebay men dom passar bara till drz400 SR,
jag har aldrig hört talas om någon sådan modell, har ni?
Länk till ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140378583650&viewitem=#ht_1059wt_708
Tror ni det där systemet passar till min Drz 400s -06?
Vad jag vet så finns det bara två olika subframes, en till "e" modellen och en annan till "s/sm". Vilken sub frame som "sr" modellen har vet jag ej.
Suck... Att det ska vara så svårt ibland.
/Micke
Funderar på köpa ett full system.
Det finns några billiga muzzy system på ebay men dom passar bara till drz400 SR,
jag har aldrig hört talas om någon sådan modell, har ni?
Länk till ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=140378583650&viewitem=#ht_1059wt_708
Tror ni det där systemet passar till min Drz 400s -06?
Vad jag vet så finns det bara två olika subframes, en till "e" modellen och en annan till "s/sm". Vilken sub frame som "sr" modellen har vet jag ej.
Suck... Att det ska vara så svårt ibland.
/Micke
Hmm satt o läste runt lite om att konvertera till FCR, bla här:
http://www.thumpertalk.com/forum/showthread.php?t=337250
hitta även en annan lista (i princip samma):
- 016-925 Keihin 39mm FCR MX Carb with choke (no TPS)
- 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot
- 021-439 Adaptor O-Ring
- 017-262 EMN Needle
- 021-012 Airboot adapter bolts (2)
- P/N 13111-29F00 OEM Suzuki E Intake Manifold
- P/N 09402-58208 OEM Suzuki Clamp
- P/N 13685-29F00 OEM Suzuki Vacuum Port Nipple
Behöver man verkligen fixa alla dom småsakerna? Är det inte bara annat insugsgummi till cylindern samt munstycken som behövs?
Först å främst måste du få tag i lämplig Fcr39! Finns många som inte lämpar sig alls. Den gammla varianten(slantbody) har alla löstagbar airbell(bakre del av förgasaren mot luftburk) behöver va delbar där så du kan montera en sudco adapter=- 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot. Den nyare MX varianten har varianter som inte är delbara där= ej lämpliga! Vidare så finns MX varianter med wiretorn som är en del av förgasarkroppen= ej heller lämpliga, kommer att ta i ramen! Får du tag i en lämplig så behöver du - 021-216 FCR Adapter 2 3/8", carb to S airboot,- 017-262 EMN Needle,- P/N 13111-29F00 OEM Suzuki E Intake Manifold,- P/N 09402-58208 OEM Suzuki Clamp och följande bestyckning/ 160mainjet, 45pilotjet, 200 mainairjet, 100 pilotairjet och 65-72 i starterjet. Kan va bra med en förlängd bränsleskruv oxå. Accpumpen måste oxå justeras! Drzan vill ha en stor mängd så tidigt som möjligt utan att träffa trotteln och max 1-1,5 sek. lång.Tänk på att dom flesta förgasare säljs av en anledning(slitna)! Kan i slutändan va bäst att köpa ett nytt kitt!
Tpsen behövs ej på drzorna säger dom! Ska inte göra någon märkbar skillnad med eller utan. Ja kör med Tps på min Fcr
Så långt som insugsgummi/adapter och nål+bestyckning hänger jag med (även om det är mycket skit att hålla reda på ha ha) men jag har ingen aning om hur man ställer in accpumpen 
Eftersom det är svårt att förutspå väder så ska man väl ta det med en nypa salt men jag kände genast hur hoppets låga tändes DRZ 400 E fälgar borde va billigt att få tag på, passar rakt av i princip. Hitta ett par kompletta med däck+skivor/drev på Ebay-UK för 2-3papp sist jag kolladeHar en SM. Är det någon som vet om det går att sätta på endurofälgar. Vad behöver modifieras? Nya skivor? Ok? Distanser? Ny gaffel?
//JC
DRZ 400 E fälgar borde va billigt att få tag på, passar rakt av i princip. Hitta ett par kompletta med däck+skivor/drev på Ebay-UK för 2-3papp sist jag kollade
DRZ 400 E fälgar borde va billigt att få tag på, passar rakt av i princip. Hitta ett par kompletta med däck+skivor/drev på Ebay-UK för 2-3papp sist jag kollade![]()

|
|
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027
Brembos nya carboceramiska ... |
|
Ducati lanserar Desmo450 EDS
Ducati lanserar Desmo450 ED... |
|
|
|
Custom Bike Show 2026
I år var det 52a gången Cus... |
|
|
Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!
Med en månad kvar är det gl... |
|
|
Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp
I motorvärlden finns det ha... |
|
|
Inga mirakelbatterier ändå?
Rabalder kring Verge: Har s... |
|
|
Custom Bike Show på lördag!
På Sveriges nationaldag, nu... |
|
|
Bilder från DGR 2026
Den 17 maj kördes The Disti... |
|
|
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige
PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,... |
|
|
Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!
Det är med glädje vi pratar... |