Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Jaha dom är allment bräckliga :gnissla ? Om man liks måste byta ventiler vid kambyte så är det ju betydligt kuligare att fippla in större ventiler såklart:tummenupp
Vilken sorts ventiler var det du hadde nu igen (senil) för dom verkar ju onekligen var stenbra i hållbarhet. Vilket matrial är dom gjorda i? Märke?

Visa nu ditt helmliga projekt:D

Jag har RHC's ventiler i rostfritt + coating. (36/29)
Om man ändå ska byta ventilerna på en beg topp, och har en Athena434cylinder (stora ventilurtag) så skulle jag plocka i +1mm när man ändå är tvungen att skära sätena för att det ska funka med nya ventiler:)

DR-Z:ans orginal ventiler är 2 delade likt en gammal V8 från urminnestider:mad:

Haha, nejdu! Ja kan säga så mycket som att det är rejält överborrat:D
 
Last edited:
Har fixat lite med hojen nu under vintern.

Vart får man tag i ett lämpligt klistermärke (att köpa över disk) för att täcka över där lyfttrycks dekalen satt? :gnissla

Snyggt!! Men nu måste du dumpa dom där 80-tals speglarna. Vintermek? Du har ju grönt i rabatterna! Måste va sommar i solna HaHa! Du skulle ha värmt klistermärket med varmluftspistol innan borttagning, då hadde allt klister följt me.
 
Snyggt!! Men nu måste du dumpa dom där 80-tals speglarna. Vintermek? Du har ju grönt i rabatterna! Måste va sommar i solna HaHa! Du skulle ha värmt klistermärket med varmluftspistol innan borttagning, då hadde allt klister följt me.

haha, nu är det snö här iaf :)
ajdå, hade inte en tanke på att värma klistermärket :gnissla

Mja på speglarna gäller nog "funktion före utsende" för min del
 
+7idag, så mycket för nya vinterdäck:D ! Ja ja, Athena 434 cylindern landa idag, tycker den ser trevlig ut:)! MEN i instruks manualen står det: we suggest replacing piston after 15 running hours!?! Det tycker jag värka vara BS... Menar jag har läst om dom som kört orginal kolven till 50000 km utan att byta, så mycket kan ju inte 36cc göra. Har själv tänkt ca 25000 km vid kolv byte.
JPAracing, hur långt tror du att du kör före kolvbyte?
 
Last edited:
Tjena! såg att några av er har satt burkar typ som redbull runt era gasdämpare! Hur har ni fått fast dom där?
Som unclesam sa, skär upp den så den passar och använd dubbelhäftande tejp. Mer behövs knappt, busenkelt :)
lägg upp bild (om) efter du fixat det :tungan

Har fixat lite med hojen nu under vintern.

Acerbis framskärm
Drc bakljus
Biltema led blinkers

Och lite dekaltrim
*bilder*
Vart får man tag i ett lämpligt klistermärke (att köpa över disk) för att täcka över där lyfttrycks dekalen satt? :gnissla
Nice! Svart/Orange på en DRZ har jag inte sett innan:hojsmilie , kul med något unikt :tummenupp
_________________

Är det någon som vet hur man ställer fjädringen/dämpningen på DRZan, Vill ha den styvare för att få mer stabilitet när jag kör bakhjul. Måste man byta fjäder då eller kan man spänna/ställa in det någonstans?
tacksam för svar :Bugar
 
Last edited:
Är det någon som vet hur man ställer fjädringen/dämpningen på DRZan, Vill ha den styvare för att få mer stabilitet när jag kör bakhjul. Måste man byta fjäder då eller kan man spänna/ställa in det någonstans?
tacksam för svar :Bugar

Jag ställer min kompression så hårt som möjligt för att få en lite stummare gaffel. Vill man kan man byta till en något mer trögflytande gaffelolja och/eller ha mer olja i gaffeln för att minska luftspalten. Räcker inte detta så får man byta fjädrar eller byta gafflar helt...

Bak kör jag med "standard"häng och något hårdare inställning...
 
+7idag, så mycket för nya vinterdäck:D ! Ja ja, Athena 434 cylindern landa idag, tycker den ser trevlig ut:)! MEN i instruks manualen står det: we suggest replacing piston after 15 running hours!?! Det tycker jag värka vara BS... Menar jag har läst om dom som kört orginal kolven till 50000 km utan att byta, så mycket kan ju inte 36cc göra. Har själv tänkt ca 25000 km vid kolv byte.
JPAracing, hur långt tror du att du kör före kolvbyte?

Gämför kolvarna. Kolla in anliggningsytor och längd på kolvarna. Skulle tro att org kolven är gjuten och då kör man längre i tim eller mil än en smidd somtroligast följer med denna cylinder.. 5000mil på en xr kolv som är standard och gjuten är ingen farta. Men byter man till ex Wiseco som är smidd får man nog dra der till ca 2500-3200 mil och då har Wisecon ca 20% mindre kontaktyta mot cylinder!!


Allt är beroende på varvtal och hur myet midre kontaktyta den smidda kolven har ! Om du inte kommer varva mer dvs inte byta kam så så kan du förmodligen köra 2000 mil åtminstonde med täta filterrengöringar och rätt olja. "Förutsatt att den är högst 15% mindre i kontaktyta och inte 40% mindre!! Då åker du bara 700mil om ens det:näsblod Ex på sådan kolv crf 450.
 
Jag ställer min kompression så hårt som möjligt för att få en lite stummare gaffel. Vill man kan man byta till en något mer trögflytande gaffelolja och/eller ha mer olja i gaffeln för att minska luftspalten. Räcker inte detta så får man byta fjädrar eller byta gafflar helt...

Bak kör jag med "standard"häng och något hårdare inställning...

Ok tack, bör tillägga att det var främst den bakre jag menade, men det finns ju någon grej på gastuben man kan in och skruva på tro jag?
 
+7idag, så mycket för nya vinterdäck:D ! Ja ja, Athena 434 cylindern landa idag, tycker den ser trevlig ut:)! MEN i instruks manualen står det: we suggest replacing piston after 15 running hours!?! Det tycker jag värka vara BS... Menar jag har läst om dom som kört orginal kolven till 50000 km utan att byta, så mycket kan ju inte 36cc göra. Har själv tänkt ca 25000 km vid kolv byte.
JPAracing, hur långt tror du att du kör före kolvbyte?

Du kan åka bra länge med Athena kolven, 15tim enligt din bok är för att de ska vara säkra från rädda amerikaner:hihi

kort sagt kör tills den börjar förbruka olja som de säger på TT, Ja kommer byta min kolv vid ca:1500mil är tanken. Då visar det sig hur den ser ut:)
(Men då är effekt utaget högt värre)
 
Tack för infon Jpa och Boost! 15 timmar är löjligt lite, så vid evt reklamasjoner pga ras är dom ju hel garderade, för ingen följer dom anvisningarna oavsett:D Lokala cross handlaren menade att det går lika bra att köra in på syntet som med mineral. Jag tänkte använda mineral dom första timmarna, och så evt. byta till syntet. Räcker det med ett oljebyte efter ett par timmar, för å få ut all metall slagg eller lönar det sig med flera?
 
Tack för infon Jpa och Boost! 15 timmar är löjligt lite, så vid evt reklamasjoner pga ras är dom ju hel garderade, för ingen följer dom anvisningarna oavsett:D Lokala cross handlaren menade att det går lika bra att köra in på syntet som med mineral. Jag tänkte använda mineral dom första timmarna, och så evt. byta till syntet. Räcker det med ett oljebyte efter ett par timmar, för å få ut all metall slagg eller lönar det sig med flera?

Kör in motorn på helsyntet.
Nu ska du ju bara byta cylindern va? byt oljan ganska snart efter första körningen (ca:20min ifall det skulle vara någon smutts av div orsaker) och sen en gång till efter ca:20-50mil om du vill vara super noga. annars är det bara att gasa!
 
Har tagit bort orginalspeglarna idag och monterat ett par som jag hittade på AD-Center. Den på vänster är vidvinkel och den andra platt. Funkar bättre än jag trodde. Här är några bilder på det hela.

P1090002.jpg

P1090001.jpg
 
Har mailat rollers mc och Stockholms MC-Varuhus ang priser på yoshimura rs3 slipon och rs2 helsystem:

Båda hade samma pris:

Yoshimura RS-3 slipon i rostfritt kostar 4950:- (357 dollar på yoshimuras hemsida)
Yoshimura RS-2 helsystem kostar 7500:- (545 dollar på yoshimuras hemsida)

4950 spänn känns blodigt för ett jäkla slipon!



Någon som känner till något ställe i europa eller staterna som har motsvarande pris som på yoshimuras hemsida?

altenativt något ställe i sverige som säljer billigare slipons.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top