Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Att kolla ventilspelet görs på samma sätt som när man har ställskruvar. Skillnaden är att det blir något bökigare om du behöver ställa några.

Generellt är det ju bara att se till att kolven är i TDC så att nockarna på kamaxlarna inte trycker mot ventilerna. Sedan är det bara å mäta. Ska du justera så plockar du bort kamkedjesträckare, lyfter av kamkedjan samtidigt som du tar bort kamaxlarna. Lyft upp de små "kopparna" för att komma åt shimsen. Mät shimsen (ibland går det att läsa storleken på shimsen) och ersätt med ett shims som gör att spelet minskar/ökar.

När allt ska återmonteras är det viktigt att kammarna ligger rätt i förhållande till varandra och kolvens läge. Men tar du det lugnt är detta väldigt simpelt. Kamdreven har olika märkningar som ska ligga parrallelt med toppen. Sedan räknar man antalet länkar på kamkedjan mellan drevens märkningar.



så det funkar att köra med bladmått "som vanligt" alltså? hur noga är det med moment, tätning osv. när man lossar på toppen?
 
så det funkar att köra med bladmått "som vanligt" alltså? hur noga är det med moment, tätning osv. när man lossar på toppen?

Jajjemen, det är bladmått som gäller för att mäta spelet. Den viktigaste momentdragningen är kamöverfallen, men ofta är det för trångt för att komma åt med momentnyckel. Jag brukar dra lite lätt på känn. Jag brukar gägga på lite packning på tub längs ventilkåpspackningen men det funkar säkert utan också. Själva toppen behöver du inte lossa! Endast vetilkåpan.

Om du är osäker så ta en sak i taget. För att kolla ventilspelet behöver du ju inte lossa särskilt mycket. Behövs det sedan justeras kan du ju fördjupa dig i kamaxelinställningar mm allt eftersom...

ps. för att få kolven i TDC-läge har du ett litet titthål nere på motorn (tror det var en ganska stor insexskruv på vänster sida av motorn. Sedan drar du runt motorn genom att öppna ett annat stort insexlock och dra runt svänghjulet tills en liten markering syns i titthålet. (Markeringen brukar vara ett T)
 
Jajjemen, det är bladmått som gäller för att mäta spelet. Den viktigaste momentdragningen är kamöverfallen, men ofta är det för trångt för att komma åt med momentnyckel. Jag brukar dra lite lätt på känn. Jag brukar gägga på lite packning på tub längs ventilkåpspackningen men det funkar säkert utan också. Själva toppen behöver du inte lossa! Endast vetilkåpan.

Om du är osäker så ta en sak i taget. För att kolla ventilspelet behöver du ju inte lossa särskilt mycket. Behövs det sedan justeras kan du ju fördjupa dig i kamaxelinställningar mm allt eftersom...

ps. för att få kolven i TDC-läge har du ett litet titthål nere på motorn (tror det var en ganska stor insexskruv på vänster sida av motorn. Sedan drar du runt motorn genom att öppna ett annat stort insexlock och dra runt svänghjulet tills en liten markering syns i titthålet. (Markeringen brukar vara ett T)


jaha så man behöver bara komma åt ventilkåpan för att mäta upp det.. allt jag läst handlade om att även justera... då är det kanske inga problem. :tummenupp antar att det är två ventilkåpor då eller?
 
jaha så man behöver bara komma åt ventilkåpan för att mäta upp det.. allt jag läst handlade om att även justera... då är det kanske inga problem. :tummenupp antar att det är två ventilkåpor då eller?

Kolla länken som jag postade på sida 41, tryck på "Chapter 2 - Periodic Maintenance" och skrolla ned till "tappet clerance" där står lite mer utförligt och med bilder hur man mäter.
 
Kolla länken som jag postade på sida 41, tryck på "Chapter 2 - Periodic Maintenance" och skrolla ned till "tappet clerance" där står lite mer utförligt och med bilder hur man mäter.

det är just där jag läst.. där tar dom ju inte bara bort ventilkåpor? och det står ju knappt något om hur / var man ska mäta tycker jag..
 
Lite såhär i efterhand, vart köpte du din acerbis motard skärm ifrån?
Fick du borra upp hål i skärmen för att montera den? eller var det bolt on?

Den åkte med från TT-shoppen när jag beställde lite andra saker. Kosta bara 175kr då när dollarn låg på 6kr. Man fick borra hålen! Men det följde med borrmall för dom vanligaste modellerna.
 
Last edited:
det är just där jag läst.. där tar dom ju inte bara bort ventilkåpor? och det står ju knappt något om hur / var man ska mäta tycker jag..

Ventilkåpan sitter med rätt stora, runda insexskruvar har jag för mig. Det brukar ge sig när man väl står där... Ibland får man bruka milt våld för att få ventilkåpan att släppa från packningen. Sedan mäter du med bladmått mellan nockarna och underliggande anläggningsyta. Kolla under kapitlet med motorn så kanske man lättare ser hur allt sitter.
 
Har installerat en varvräknare med temp. Va tycks? Har inte hunnit installera tempsensorn ännu bara.
 

Bifogat

  • 031 (2).JPG
    031 (2).JPG
    186.5 KB · Visningar: 163
Nu har jag varit i garaget ett bra tag och rivit av alla kåpor , tank osv. Lyckades verkligen inte hitta några ventilkåpor:S På KTMen var det inga som helst problem att lokalisera dem, har inte sett något i manualen eller någon annan stans om DRZan. Ingen som har några bilder eller info om ventilspel på DRZan?
 
Nu har jag varit i garaget ett bra tag och rivit av alla kåpor , tank osv. Lyckades verkligen inte hitta några ventilkåpor:S På KTMen var det inga som helst problem att lokalisera dem, har inte sett något i manualen eller någon annan stans om DRZan. Ingen som har några bilder eller info om ventilspel på DRZan?

Det står ju klart och tydligt i manualen med bild och allt
tappet_clerance.jpg
 
Ja, det är väl den andra metoden, som jag försökt undvika, till skillnad mot vad Ola Sandin försökt förklara för mig?:S eller har jag rört ihop allt nu?


edit: Tror jag har hajat det nu. Tror jag låste mig lite på systemet med två ventilkåpor så som KTMen såg ut. Läste på SoE och fick då bilden att det alltid såg ut så.. Är fortfarande lite orolig att dra åt kåpan utan någon packningssmörja eller momentnyckel... Tack för övertydligheten :huvet
 
Last edited:
Ja, det är väl den andra metoden, som jag försökt undvika, till skillnad mot vad Ola Sandin försökt förklara för mig?:S eller har jag rört ihop allt nu?

Du kanske har rört ihop Mätning vs. Justering.
För att mäta behöver du ställa kolven i TDC (top dead center) alltså så att inte kammarna trycker ner någon ventil. Samt ta bort ventilkåpan för att komma åt och mäta.
 
Du kanske har rört ihop Mätning vs. Justering.
För att mäta behöver du ställa kolven i TDC (top dead center) alltså så att inte kammarna trycker ner någon ventil. Samt ta bort ventilkåpan för att komma åt och mäta.

var inga problem att hitta TDC. Visste dock inte vad som var ventilkåpan. Nu är det nog inga problem att hitta ventilerna längre, är bara lite orolig att dra sönder något utan momentnyckel.. Om det är den stora kåpan som sitter på toppen me 3 insexar är det ganska svårt att missa.
 
var inga problem att hitta TDC. Visste dock inte vad som var ventilkåpan. Nu är det nog inga problem att hitta ventilerna längre, är bara lite orolig att dra sönder något utan momentnyckel.. Om det är den stora kåpan som sitter på toppen me 3 insexar är det ganska svårt att missa.

Det är den stora svarta kåpan.
Insexarna är knappast "nödvändiga" att dra med moment. Bara dra åt dom lite lagom.
 
Det är den stora svarta kåpan.
Insexarna är knappast "nödvändiga" att dra med moment. Bara dra åt dom lite lagom.

okay. ja det blir nog ett nytt försök ikväll då..

när det ändå är sån fart på tråden, märkt att ena oljepluggen ser ut att läcka lite. kan det inte vara så simpelt att den lilla o-ringen är åt h-vete, eller är det säkerligen sönderdragna gängor etc.?
 
okay. ja det blir nog ett nytt försök ikväll då..

när det ändå är sån fart på tråden, märkt att ena oljepluggen ser ut att läcka lite. kan det inte vara så simpelt att den lilla o-ringen är åt h-vete, eller är det säkerligen sönderdragna gängor etc.?

kolla så att det sitter en o-ring där kan ha slarvats
 
hur har du kopplat in den varvräknaren alltså :confused: e de bökigt

Ne de gick smidigt. Fick göra ett nytt fäste för hastighetsmätaren så den blev flyttad till höger 2cm. Skarvade in kablarna för ström på strömkablarna in till hastighetsmätaren, varvgivaren tvinna man några varv runt tändkabeln och krympte lite krympslang över. Svåraste va att borra hålet i den rostfria fästet för tändlåset. Ska sätta in tempgivaren där luftskruven i termostathuset på toppen sitter, har inte hunnit än bara. Men Fcren är på plats nu.
 

Bifogat

  • 010 (2).JPG
    010 (2).JPG
    74.4 KB · Visningar: 98
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top