Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Då har man skaffat motardfälgar till drzan. Vill kunna använda samma kedja som på offroadhjulen, så jag undrar vad ni kör på för drevning?
Jag hade tänkt prova 14/44 och hoppas att hojen toppar 100km/h åtminståne.
Provade hojen med 14/47 för första gången igår med offroadhjulen och vilket billigt trimm, reste sig på 2an på gasen det gjorde den inte på ettan förut. Funderar på att öppna luftburken och bestycka om orginalförgasaren tills ekonomin tillåter en Fcr39

:va 100km/t? Det ska den göra på 3an nästan med 14/44 innan varvstopp vid 10500rpm.
Jag tror att nåt är galet med din om den inte går upp på 1an engång, garanti?
15/43 med 112 link så var kedjespännarna rätt så långt bak på min, så 15/44 borde ju bli lagom på din, eller varför inte 15/47 om det är svårt att få upp den.
Den kommer ändå att toppa över 140km/t om du vågar hålla i till varvstopp :cdevil
Bestycka om skiten annars, det blir rätt så stor skillnad i mellanregistret, går upp på 2an med ett litet knyck i styret typ och 3an om man tar i lite med 15/43 :yoparty Koppla upp den på 3an är en barnlek nu:)
 
:va 100km/t? Det ska den göra på 3an nästan med 14/44 innan varvstopp vid 10500rpm.

Låter osanolikt att den ska göra hundra på 3an, med ofroadhjulen som är 18" och drevning 14/47 är den inte i närheten av det. Ska byta ut 40 drevet mot 44kuggar när jag ska prova motardhjulen för första gången nu i veckan.:tummenupp Då får vi se hur fort den går och hur kul det är med motardhjul.:D

Man är ju ingen bakhjulskung så när jag menar att den reser sig så gör den det med 100kg förare som sitter långt fram och bara slår på fullt:yoparty
 
Låter osanolikt att den ska göra hundra på 3an, med ofroadhjulen som är 18" och drevning 14/47 är den inte i närheten av det. Ska byta ut 40 drevet mot 44kuggar när jag ska prova motardhjulen för första gången nu i veckan.:tummenupp Då får vi se hur fort den går och hur kul det är med motardhjul.:D

Man är ju ingen bakhjulskung så när jag menar att den reser sig så gör den det med 100kg förare som sitter långt fram och bara slår på fullt:yoparty

Ok, fick för mej att det verkade omöjligt att ens få upp den på 1an :D
Det är ju ett helvete när man ska rejsa med bilar, reser sej på 1an hela tiden fast man lutar sej framåt.
Jag är ingen bakhjulskung heller, långt därifrån, men powerwheelies är kul och ofrånkomligt på nåt sätt :yoparty
Jetkittet (JD) gjorde som sagt en hel del i mellanregistret, men inte så mycket i topp om du funderar på att bestycka om, klart värt pengarna varjefall :tummenupp Soppaförbrukningen ökade en aning verkar det som.
Hoppas du gillar motardstuket sen :tummenupp

Edit:
Den ska göra 94km/t på 3an vid 10000rpm med 14/44 och en omkrets på 200cm och ha en maxfart på 150km/t om den orkar varva ut, 6700rpm vid hundra på 5an.
10000 ska S/SM varva och E 10500 enligt Eddie på TTs Forum såg jag efter Johans påpekande.
 
Last edited:
Satan, det var billigt.
Du får lämna en testrapport sen :tummenupp

Nu har jag testkört mina shinkodäck. Det är riktigt bra grepp på torr asfalt och när det väl släpper släpper det kontrollerat. Med andra ord funkar däcken kanon till aktiv körning på gata, funkar även att köra på ställ utan att bli överaskad. Nu är det bara livslängd och våtegenskaperna jag inte testat men det kommer väl.
 
Motardfälgar

Då har man fått på motardfälgarna. Provade bara i 2km och det kändes ganska knepigt och snabbstyrt.:D
Ska bli kul att prova på Rörbergs gocartbana:tummenupp

Bild005.jpg


Bild003.jpg


Bild002.jpg


Bild001.jpg
 
Tjena...
Vad tycker ni om motard drevningen? (15/41)
Jag funderar på ett 38/39bakdrev för det känns lite onödigt att varva så mycket i 100km
 
Nu har jag testkört mina shinkodäck. Det är riktigt bra grepp på torr asfalt och när det väl släpper släpper det kontrollerat. Med andra ord funkar däcken kanon till aktiv körning på gata, funkar även att köra på ställ utan att bli överaskad. Nu är det bara livslängd och våtegenskaperna jag inte testat men det kommer väl.
Ok, låter ju bra :tummenupp
Fick mina idag, men det var lite väl spinkigt bak i jämförelse med det gamla traktordäcket, men man vänjer sej väl.
Vart är däcken tillverkade?




Då har man fått på motardfälgarna. Provade bara i 2km och det kändes ganska knepigt och snabbstyrt.:D
Ska bli kul att prova på Rörbergs gocartbana:tummenupp
Vart ju kanon :tummenupp
Är det hans fälgar du köpt?
http://www.supermotech.co.uk/Library/specials/blue_drz_2.jpg

BTW: Nån som vet var man hittar dom där Excel klistermärkena på fälgarna?
 
Last edited:
Tjena...
Vad tycker ni om motard drevningen? (15/41)
Jag funderar på ett 38/39bakdrev för det känns lite onödigt att varva så mycket i 100km

Jag har 14/38 och ett 150/60-17-bakdäck, hojen är väldigt pigg och rolig men jag ska prova 15 eller 16 fram så att det går snabbare ute på landsvägarna.

Teoretiskt gör min hoj 6000rpm vid 100km/h. Om jag byter till 16t kommer hojen varva 5200rpm i 100km/h och nå varvstoppet i 190km/h.
 
Jag ska tillägga att jag aldrig har provat min Dr-z, men jag tycker ändå att det låter onödigt högt med 6000+ i hundra.
Nu när jag får 50+bhp tycker jag det känns som att den kommer årka bra endå med 38drevet.

Har du några uppgifter på var och drevningar? (motardhjul)
 
Jag ska tillägga att jag aldrig har provat min Dr-z, men jag tycker ändå att det låter onödigt högt med 6000+ i hundra.
Nu när jag får 50+bhp tycker jag det känns som att den kommer årka bra endå med 38drevet.

Har du några uppgifter på var och drevningar? (motardhjul)

Om du har 50+bhp skulle jag välja 38/16.
Det är ganska lätt att räkna ut teoretisk fart. Det man behöver veta är maxvarv (varvstoppet), utväxlingen i motor och växellåda, drevning och rullomkrets på bakhjulet. Orkar man inte ställa upp det kan man använda sig av detta. http://www.501.co.za/wr/Gearingcalc.xls
 
Jag ska tillägga att jag aldrig har provat min Dr-z, men jag tycker ändå att det låter onödigt högt med 6000+ i hundra.
Nu när jag får 50+bhp tycker jag det känns som att den kommer årka bra endå med 38drevet.

Har du några uppgifter på var och drevningar? (motardhjul)

Varför provar du den inte ett litet varv?
Den är ändå startad och lite smått inkörd på fabrik antagligen.
15/41 är en perfekt allrondmotarddrevning med orginalgrejor (tycker jag), 6000 är inga problem direkt eftersom den är så kortslagig och varvar drygt 10000 max, vibrerar inget heller att tala om och den tål att köras i motorvägsfart mil efter mil utan några som helst problem på 6000rpm.
När du är färdig med ditt monster så får vi nog fråga dej om den ultimata drevningen till bigbore :tummenupp Får nog bli en sån när den rasar :näsblod
Blir jävligt spännade att föja ditt projekt, är grejorna på väg?
Är det nån här som kör med bigbore förresten?
 
Jag har 14/38 och ett 150/60-17-bakdäck, hojen är väldigt pigg och rolig men jag ska prova 15 eller 16 fram så att det går snabbare ute på landsvägarna.

Nu har jag bara provat min i ett par kilometer med motardhjulen. Men första intrycket med 14/44 är att jag tycker att den blev klenare än med endurohjul och 14/47. Måste nog trimma min med tanke på vad jag hör att ni kör med för drevning, ska ut och testa lite till i morgon så får vi se:tummenupp

Är det någon som kan lägga ut en bild på hur bromsslangen sitter på framhjulet på motardmodellen?
 
Nu har jag bara provat min i ett par kilometer med motardhjulen. Men första intrycket med 14/44 är att jag tycker att den blev klenare än med endurohjul och 14/47. Måste nog trimma min med tanke på vad jag hör att ni kör med för drevning, ska ut och testa lite till i morgon så får vi se:tummenupp

Är det någon som kan lägga ut en bild på hur bromsslangen sitter på framhjulet på motardmodellen?

Med 14/47 (enduro) är hojen rapp som attan och powerwheelar på 2:an men är ingen vidare om man ska köra längre sträckor. När jag kör motard har jag 14/38 (motsvarar ungefär 15/41) detta gör att den blir lite segare men bra mycket roligare uppe i hastighet. Den går fortfarande att powerwheela i 1:an och enkel att rycka upp i 2:an och 3:an, fyran får man stå upp och rycka så kommer den där med.

Om du vill få hojen att upplevas piggare rekomenderar jag öppnad luftburk och lätta hojen genom att ta bort allt onödigt.
 
Varför provar du den inte ett litet varv?
Den är ändå startad och lite smått inkörd på fabrik antagligen.
15/41 är en perfekt allrondmotarddrevning med orginalgrejor (tycker jag), 6000 är inga problem direkt eftersom den är så kortslagig och varvar drygt 10000 max, vibrerar inget heller att tala om och den tål att köras i motorvägsfart mil efter mil utan några som helst problem på 6000rpm.
När du är färdig med ditt monster så får vi nog fråga dej om den ultimata drevningen till bigbore :tummenupp Får nog bli en sån när den rasar :näsblod
Blir jävligt spännade att föja ditt projekt, är grejorna på väg?
Är det nån här som kör med bigbore förresten?

Grejen är den att jag redan i vintras rev hojen när jag fick hem den.
Kammar, vetiler och fjäderkitt är på väg hem nu, den 25:e blir det bigbore (434 athena) och eventuellt Fcr41:an sen kommer TRC systemet nästa månad.

Synd att man inte är ekonomiskt oberoende bara:huvet

Det får nog bli 15/38 drevning genom att jag kommer köra mycket bana.

Jag kollade på en killes crf450hm enduro för ett tag sedan, och den hadde ett fint system till hastighetsmätaren där givaren satt på bakskivan. det skulle vara det optimala för mig.
Har ni lättat era hojar något? jag har rensat min helt från allt onödigt utom tuta och fläkt.
//Johan
 
Last edited:
Klantigt och dålig kvalite

Den här säsongen började bra:mad:
Hojen vickade omkull på växelspaksidan och allt såg bra ut tills man såg att det droppade olja:huvet. Tänk om man inte hade varit så lat i helgen så man sket i att montera skyddskåporna. Har ju haft dom liggandes i en månad:mad:
 
Den här säsongen började bra:mad:
Hojen vickade omkull på växelspaksidan och allt såg bra ut tills man såg att det droppade olja:huvet. Tänk om man inte hade varit så lat i helgen så man sket i att montera skyddskåporna. Har ju haft dom liggandes i en månad:mad:

Tråkigt, har du nån bild på elendet?
Kåpan är väl gjord av magnesium, vilket gör det hela lite svårare att fixa :mad:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top