Suzuki DRZ 400E,S,SM

Vilken Drz har du


  • Antal röstningar
    0
Äntligen har man fått tummen ut och köpt sig ett helsystem!
Blev en FMF Powerbomb krök + FMF Powercore 4 dämpare, skall även borra luftburken samt bestycka i bänk när allt är på plats! :)

Ang. luftburken - 3x3 mod, men hur många hål ska det borras i sidopanelen? Räcker det med bara en sida, eller är det överlägset att borra båda?
Vilken storlek rekommenderas det att hålen skall vara samt storlek?

Alltså vilken total area skall det vara som luften kan passera igenom?

(Kan tillägga att det kanske kommer till, endurons cylinderfotspackning, FCR 41 samt vassare kammar.)

Har aldrig borrat på det här viset i liknande plast så har ni något tipps så att resultatet blir så bra som möjligt?

... en till fråga!:D

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?
 
Ang. luftburks mod som det pratas om:
Ni snackar om att borra hål i luftburken etc. är det sidokåporna ni menar? Jag förstår att det ökar luftflödet/den får mer luft, frågan är då följande: Min hoj är strypt med en bricka mellan förgasare och cylinder så den får mindre bensin, är det värt att modda luft burken då, och måste man göra något mer för att det ska fungera bra?
 
Äntligen har man fått tummen ut och köpt sig ett helsystem!
Blev en FMF Powerbomb krök + FMF Powercore 4 dämpare, skall även borra luftburken samt bestycka i bänk när allt är på plats! :)

Ang. luftburken - 3x3 mod, men hur många hål ska det borras i sidopanelen? Räcker det med bara en sida, eller är det överlägset att borra båda?
Vilken storlek rekommenderas det att hålen skall vara samt storlek?

Alltså vilken total area skall det vara som luften kan passera igenom?

(Kan tillägga att det kanske kommer till, endurons cylinderfotspackning, FCR 41 samt vassare kammar.)

Har aldrig borrat på det här viset i liknande plast så har ni något tipps så att resultatet blir så bra som möjligt?

... en till fråga!:D

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?

Tjena!
Fråga Jparacing! Men det är 30mm hål iaf och ska du på med 41:a m.m så ska du göra mycket mer än bara 3x3! Jag vart lite nyfiken på vilka kammar du tänkt dig lr om du redan köpt dom!?:) Gött att du har köpt helsystem o tänker trimma vidare utöver systemet alltså!!!:tummenupp
MVH Jocke
 
Scoop skulle inte göra nått, om jag inte missminner mig helt har TT 475 CRF450 airboot och luftburk.

men så här som vi dödliga åker räcker det gott med orginalburken med några borrade hål! (jag kör med 12st 30mm hål)

En sak att tänka på är att försöka få ett jämt flöde mellan sidorna, Dvs att man borrar lika stora hål på höger som på vänster sida av hojen.

hmm har bara på ena sidan den vänstra kåpan som man lossar för att komma åt luftfiltret.

Om man borrar på högra sidan skall man borra både burk och kåpa :va
 
hmm har bara på ena sidan den vänstra kåpan som man lossar för att komma åt luftfiltret.

Om man borrar på högra sidan skall man borra både burk och kåpa :va

Japp det ska du om din bestyckning är gjord för "mycket" luft lr om du märker att den går bättre med mer luft..jag och Jpa har borrat både kåpan o burken :tummenupp
 
hmm har bara på ena sidan den vänstra kåpan som man lossar för att komma åt luftfiltret.

Om man borrar på högra sidan skall man borra både burk och kåpa :va

Ja borra både luftburken och kåpan på höger sidan, helst mitt för varandra!

Så lika flöde som möjligt:tummenupp
 
Ang. luftburks mod som det pratas om:
Ni snackar om att borra hål i luftburken etc. är det sidokåporna ni menar? Jag förstår att det ökar luftflödet/den får mer luft, frågan är då följande: Min hoj är strypt med en bricka mellan förgasare och cylinder så den får mindre bensin, är det värt att modda luft burken då, och måste man göra något mer för att det ska fungera bra?

slit bort strypningen? det är knappt någon märkbar skillnad.
 
Ang. luftburks mod som det pratas om:
Ni snackar om att borra hål i luftburken etc. är det sidokåporna ni menar? Jag förstår att det ökar luftflödet/den får mer luft, frågan är då följande: Min hoj är strypt med en bricka mellan förgasare och cylinder så den får mindre bensin, är det värt att modda luft burken då, och måste man göra något mer för att det ska fungera bra?

Först ska du öppna ett större hål där luften sugs in under sadeln, detta kallas 3x3 moden.:)
Sedan för att få ännu mer luft så kan man borra ett antal hål i sidopanelen för att mer luft ska kolla till luftbuken!;)

En videolänk så du ser hur man gör, steg för steg.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=VtKWbs0N5lo

Tjena!
Fråga Jparacing! Men det är 30mm hål iaf och ska du på med 41:a m.m så ska du göra mycket mer än bara 3x3! Jag vart lite nyfiken på vilka kammar du tänkt dig lr om du redan köpt dom!?:) Gött att du har köpt helsystem o tänker trimma vidare utöver systemet alltså!!!:tummenupp
MVH Jocke

Tjena, vet inte varför jag skrev in 41, då det säkert räcker med en 39:a även för bigbore, kammar och högre komp.

Hur som helst tänkte jag antingen ett par
http://www.hotcamsinc.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=501 då även med avgaskammen.
Eller ett par av dessa, någon av de lite vassare som inte kräver allt för mycket underhåll av motorn.
http://www.webcamshafts.com/

Tänkte fundera ut vilka som passar bäst den dagen då allt ska beställas.

Men kraftigare ventilset, högre komp(packning), kanske även högkompskolv och även bigborekit skulle sitta mummsigt med vassare kammar och en FCR fögge. Dock blir kostnaden lite saftig för detta...

Kammar = ~400$
Packningar = ~40$(?)
Bigborekit = ~450$
Högkompkolv = ~ 100-200$ (Behövs ej vid bigborekit då det finns som tillval)
FCR = ~ 400-600$
Totalt = ~ 1500$

Sedan skall att fraktas och monteras...:näsblod
Men inget snack om saken att det skulle bli en jädrans rolig maskin!:yoparty
 
Last edited:
Först ska du öppna ett större hål där luften sugs in under sadeln, detta kallas 3x3 moden.:)
Sedan för att få ännu mer luft så kan man borra ett antal hål i sidopanelen för att mer luft ska kolla till luftbuken!;)

En videolänk så du ser hur man gör, steg för steg.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=VtKWbs0N5lo



Tjena, vet inte varför jag skrev in 41, då det säkert räcker med en 39:a även för bigbore, kammar och högre komp.

Hur som helst tänkte jag antingen ett par
http://www.hotcamsinc.com/index.cfm?fuseaction=cProducts.view&productid=501 då även med avgaskammen.
Eller ett par av dessa, någon av de lite vassare som inte kräver allt för mycket underhåll av motorn.
http://www.webcamshafts.com/

Tänkte fundera ut vilka som passar bäst den dagen då allt ska beställas.

Men kraftigare ventilset, högre komp(packning), kanske även högkompskolv och även bigborekit skulle sitta mummsigt med vassare kammar och en FCR fögge. Dock blir kostnaden lite saftig för detta...

Kammar = ~400$
Packningar = ~40$(?)
Bigborekit = ~450$
Högkompkolv = ~ 100-200$ (Behövs ej vid bigborekit då det finns som tillval)
FCR = ~ 400-600$
Totalt = ~ 1500$

Sedan skall att fraktas och monteras...:näsblod
Men inget snack om saken att det skulle bli en jädrans rolig maskin!:yoparty

Precis!! Jag har en 39:a o det räcker gott o väl till bigbore o kammar! Jag o Jpa som hjälpt mig trimma z:an funderar vilka kammar som kan passa bra! hotcam har slutat med dom bästa stage 1 lr om det va stage 2 kammar! Jag ska i med athena bigbore o kammar under vintern sen är jag nöjd!:D
Härligt att du tänker gå vidare med trimningen det är ju nu dom roliga o mest märkbara hästarna kommer:yoparty
MVH Jocke
 
slit bort strypningen? det är knappt någon märkbar skillnad.

Nej just därför är det lika bra att ha den laglig...så som jag kör vill jag gärna slippa strul med försäkringsbolaget ifall det går åt helvete:näsblod .

Först ska du öppna ett större hål där luften sugs in under sadeln, detta kallas 3x3 moden.:)
Sedan för att få ännu mer luft så kan man borra ett antal hål i sidopanelen för att mer luft ska kolla till luftbuken!;)

En videolänk så du ser hur man gör, steg för steg.:tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=VtKWbs0N5lo
Tack för hjälpen :tummenupp
 
Tjena!
Fråga Jparacing! Men det är 30mm hål iaf och ska du på med 41:a m.m så ska du göra mycket mer än bara 3x3! Jag vart lite nyfiken på vilka kammar du tänkt dig lr om du redan köpt dom!?:) Gött att du har köpt helsystem o tänker trimma vidare utöver systemet alltså!!!:tummenupp
MVH Jocke

30mm säger inte så mycket om du inte säger hur många du har gjort samt om den får tillräckligt med luft då samt om du har borrat bara på en sida, vilken i sånna fall, eller om du borrat båda.

Sedan den obesvarade frågan...

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?:va
Vad heter en såndär klämma som man trär slagen över för att sedan skruva så den drar ihop sig så att den sitter tight runt dämparen?:confused:
 
30mm säger inte så mycket om du inte säger hur många du har gjort samt om den får tillräckligt med luft då samt om du har borrat bara på en sida, vilken i sånna fall, eller om du borrat båda.

Sedan den obesvarade frågan...

Vilken sorts slag är det som vissa använder för att skydda dämparen? Vanlig vaccumslag eller någon specialslang som är extra tålig?:va
Vad heter en såndär klämma som man trär slagen över för att sedan skruva så den drar ihop sig så att den sitter tight runt dämparen?:confused:

googla på "muffler slider" så hittar du info om sådana :tummenupp
 
ja usch. Hur långt har ni kört på era "zätor" denna säsong?
Jag är uppe i 420mil nu.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top