Suzuki DR BIG Dr 750/800

Bakhjulsåkning går bra. Bara man sätter ner framhjulet i bland så inte kammen skär.
Är det någon som har trimmat sin dr. Förutom luft och buller. skulle vara kul med lite fakta om olika åtgärder. komphöjning, förgasare, portning, grövre krök ex.
ska ni montra ladsvägs hjul rekomenderar jag att ni behåller ryckutjämnaren. min äter bakdäck.

Vilken råsnygg DR:tummenupp Något trimmat?
 
Den där såg riktigt fin ut. Du har ingen bild på hur hojen ser ut framifrån?
 
Nån som har tips på några bra o billiga däck till biggen!! Tänkte ha lite mer grovmönstrat på den i år så det biter till gött i gruset!!
 
Tjena.
en dr är ju ganska tung så ett par Conti TKC80 fram å bak blir bra.
Dom däcken funkar även bra på asfalt.
Ett grövre alternativ är dom klassiska däcken T63, bra bett på grus!
Lite sämre på asfalt dock.
 
Last edited:
MT21 fungerade fint på min AfrivaTwin, så där fungerar dom nog till DR:n också.
 
Ledsamt men sant. Inför första våråket så byttes gaswiren och cykeln putsades lite på.
Till min glädje så startade cykeln omedelbart. :tummenupp
Men ganska snart så inser jag att varken fram eller bakljuset fungerar.
Har köpt ny lampa fram men den fungerar inte ändå. Bromsljuset bak fungerar och även alla blinkers.

Är det någon som har lite erfarenhet av liknande problem?
Själv är jag väldigt novis med att skruva och cykeln är min första mc som jag köpte i höstas.
Är mycket tacksam för all hjälp..
/Johan
 
Ledsamt men sant. Inför första våråket så byttes gaswiren och cykeln putsades lite på.
Till min glädje så startade cykeln omedelbart. :tummenupp
Men ganska snart så inser jag att varken fram eller bakljuset fungerar.
Har köpt ny lampa fram men den fungerar inte ändå. Bromsljuset bak fungerar och även alla blinkers.

Är det någon som har lite erfarenhet av liknande problem?
Själv är jag väldigt novis med att skruva och cykeln är min första mc som jag köpte i höstas.
Är mycket tacksam för all hjälp..
/Johan

funkar bara bromsljuset bak så kan de ju va lampan. men de kan ju även vara nåt i knappen på styret där man slår på. du har väl gjort det.. ingen halvljusautomatik vetdu :D
 
Ha ha ja halvljusautomatiken har jag hunnit lära mig. Båda lamporna lyser bak vid bromsning. Vilket ju borde innebära att positionsljuset också borde kunna lysa. Fram har jag köpt en ny lampa men det hjälpte inte.

Sen även om ljuset inte är påslaget så borde väl ljustutan fungera ändå.
Men jag ska titta vidare på ljusreglaget.

------------------------------------------------
Nu har jag tittat och är man novis så är man. Det var inget fel med reglaget. Men nu lyser cykeln som aldrig förr :). Felet satt någon annanstans :glömdet.
 
Last edited:
Var med min morbror i dag som köpte en DR800 -93:a!

Så nu har jag provkört Tenerén, Africanen samt Doktorn.
Måste säga att jag trivdes bäst på Hondan!
 
Last edited:
Var med min morbror i dag som köpte en DR800 -93:a!

Så nu har jag provkört Tenerén, Africanen samt Doktorn.
Måste säga att jag trivdes bäst på Hondan!

Dr biggen ligger väl inte riktigt i samma prisklass eller? Känns lite orättvist att jämföra dessa. Biggen har ju även mindre med effekt. Har haft kompisar som ägt både African o Teneren o dom har varit mycket nöjda. Men dom har tyckt att Biggen var smidigare.

Själv så är jag mycket nöjd med min dr750 -89. Jag ska förövrigt nu få tummen ur o införskaffa mig lite grövre däck till den..
 
Undrar om någon här vet om det kan tänkas vara likadan bromskiva bak på någon annan modell ? Letar efter skiva samt ryckutjämnare till min -93:a men det verkar svårt att hitta,tänkte att det kanske rentav sitter samma hjul på tex dr 650 ?
 
Undrar om någon här vet om det kan tänkas vara likadan bromskiva bak på någon annan modell ? Letar efter skiva samt ryckutjämnare till min -93:a men det verkar svårt att hitta,tänkte att det kanske rentav sitter samma hjul på tex dr 650 ?

nopp helt olika. fast kan inte svära på bromsskivan.
tror den är större.
iaf på 90 som jag hade.
 
Ok tack för svaret.

Jag hittade grejerna jag sökte på en skrot,inte svinbilligt direkt men billigare än nytt.
 
Fick min moppe stulen, men de plocka inte manualen till den. Gissar någon annan kan ha bättre nytta av den än mig.

Haynes manual DR 750/800

Bytes mot en stock pås snus, ett par värmehandtag eller liknande, eller lämplig summa i kontanter.

Finnes i Landskrona, men kan tas med till Malmö vardagar.

PMa vid intresse
 
Har några frågor om Suzuki Dr750 och Dr800 (1990-modellen).

1: har Dr750 dubbla förgasare precis som Dr 800 -90?
2: vad skiljer Dr750 och Dr800 (-90) åt förutom att Dr800 har större motoroch skivbroms bak?
3: har sett att det finns lite olika Efi-kit (Electronic Fuel Injection) att köpa till motorcyklar, finns det nåt kit som passar på Dr750/800? Hk och förbrukning borde ju förbättras avsevärt då? Den borde ju gå att köra på 0.3l milen med efi? En VW Lupo drar ju 0.3l så? :)
4: går det att höja kompet en aning för att sänka förbrukning och öka hk?
5: hur stark är generatorn?
6: går det att montera abs från någon mc som har detta, på en dr750/800?

:)
 
För och nackdelar med DR800 BIG årmodell -96, hur är de?
Mitt användningsområde kommer vara: till och från jobbet (asfalt), till glasskiosken med sambon bakom, någon längre semestertur i Svea rike i sommar samt lite grusåka.

Något särskilt man bör se upp med?
 
En dr 800 är lätt att leva med. Jag har en -97 med laser slipon och ombestyckade förgasare.
Jag använder min hoj till precis det du skriver. Till det funkar den utmärkt.
Försök att hitta förra numret av bike,dom hade ett reportage om dr800.
Fördelar och nackdelar jämfört med vad? Om vi pratar om typ AT så är dr smidigare och med offroad, AT är mer bekväm på landsväg. Dr är noga att man har koll på justering av balanskedjan, inget svårt men viktigt. Annars en skottsäker motor.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top