Suzuki Bandit 1250 startar ej

Rasmus81

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2022
Hoj
Suzuki bandit
Har en Suzuki Bandit 1250 gsf från 2007.

Motorcykeln startar ej. Problemet uppstod första gången förra säsongen precis när jag körde första rundan för säsongen. Körde en kort sträcka och sen startade inte motorcykeln. Köpte nytt batteri och sen funkade hojen resten av säsongen.

Motorcykeln har förvarats utomhus under kapell i carport

Nu har jag problem igen. Motorcykeln startade men jag hörde att det lät något mer ansträngt när startmotorn skulle dra igång. Körde en sträcka på ca 3 mil och sen startade den inte igen utan det bara klickade.

Ringde bärgare som med hjälp av en hjälpstartare fick igång motorcykeln direkt. Värdena visade att generatorn laddade som den skulle med bra värden.
Körde hem och nu startar inte hojen.

Lämnade in batteriet och mekonomen säger att batteriet ser bra ut och att det inte tappar spänning över tid.

När jag vrider om tändningen går varvmätaren upp som den ska och alla instrument lyser som vanligt. När jag ska starta så orkar inte startmotornmdra runt och när jag trycker en andra gång klickar det bara. Bensinpumpen låter precis som den brukar också.

Vad kan felet vara? Jag har bokat tid på verkstad några veckor fram men är rädd för att kostnaderna blir höga. Finns det något mer jag kan testa själv innan?

Fick råd av en som jobbar med MC att jag skulle koppla MCn till bilen. Ingen skillnad. Hörde efteråt från verkstaden att jag inte skulle gjort detta med tanke på olika ampere. Men gjort är gjort…

På bild syns en ärjad kabel som sitter på samma kabel som pluspolen. Oklart om denna påverkar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Bifogat

• 82ABA95A-D8C1-439F-9F08-D1AC3DC52140.jpeg
    82ABA95A-D8C1-439F-9F08-D1AC3DC52140.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 28
Ärgade kablar är ett stort problem.
Gå igenom alla kabelanslutningar både på batteri och i ramen samt på startmotor och startrelä.
Det är sånt du kan göra själv enkelt.

Ärgade kablar är ett stort problem.
Gå igenom alla kabelanslutningar både på batteri och i ramen samt på startmotor och startrelä.
Det är sånt du kan göra själv enkelt.
Hur gör jag på bästa sätt? Spraya för bättre koppling eller kapa och sätta på nya kopplingar?

Ta isär, borsta med liten stål eller mässingsborste och ihop med det, dra skruvarna noga, spraya 5-56 eller WD40 eller liknande över anslutningen.
Om det har krupit upp ärg i kabeln under isoleringen så är det enklast att byta ut den, Biltema m fl har färdiga kablar.

Eftersom instrumenteringen verkar funka skulle jag kontrollera kretsen kring startmotorn. Motorn har egen minuskabel från batteriet ansluten till blocket. Pluskabeln går direkt till startreläet och vidare till startmotorn. I och med att det klickar i startreläet vid de tillfällen den inte startar, kan man anta att den övriga delen i startsystemet är ok. Sammanfattningsvis gissar jag på 1: dålig kabelanslutning i kretsen eller, 2: knas i startreläets kontakter. Elektriskt ser det ut så här:

Skärmbild 2022-06-13 111539.jpg

Jag hade samma/lika med min 1250. Var trots allt det tämligen nyköpta batteriet som gått på lunch inte ens ett år gammalt. Starta upp med kablar från någon polares hoj så vet du hundra innan du målar fan på väggen och river hela hojen. Billigast så ?

Jag hade samma/lika med min 1250. Var trots allt det tämligen nyköpta batteriet som gått på lunch inte ens ett år gammalt. Starta upp med kablar från någon polares hoj så vet du hundra innan du målar fan på väggen och river hela hojen. Billigast så ?
Instämmer. Låter som batteriet är kass.

Jag har några startreläer liggande. Om du bara väljer vilken av dom som sitter på din 1250, kan jag skicka mot porto. (Tror en av dom är för 1200)20220613_192743.jpg

Jag har några startreläer liggande. Om du bara väljer vilken av dom som sitter på din 1250, kan jag skicka mot porto. (Tror en av dom är för 1200)View attachment 472926
Hej!
Jag har några startreläer liggande. Om du bara väljer vilken av dom som sitter på din 1250, kan jag skicka mot porto. (Tror en av dom är för 1200)View attachment 472926
hej! Min ser ut som den som är till vänster i bild. Det bara klickar i den så det kanske är reläet som är problemet.. kan jag köpa den av dig? ?
Med vänlig hälsning, Rasmus

Nä, du får den mot porto. Skicka meddelande till mig med namn och adress, så lägger jag den på posten. Jag tror fortfarande på min tidigare bedömning, kablar eller startrelä.

Edit: Har du mätt upp hur det ser ut med spänning på startmotorn när du startar?

Last edited:
Nä, du får den mot porto. Skicka meddelande till mig med namn och adress, så lägger jag den på posten. Jag tror fortfarande på min tidigare bedömning, kablar eller startrelä.

Edit: Har du mätt upp hur det ser ut med spänning på startmotorn när du startar?
Hej!
Skickar separat mail till dig med adress. Nej har inte utrustning för att mäta det men kanske skulle försöka köpa en mätutrustning för att undersöka spänningen.

Har en Suzuki Bandit 1250 gsf från 2007.

Motorcykeln startar ej. Problemet uppstod första gången förra säsongen precis när jag körde första rundan för säsongen. Körde en kort sträcka och sen startade inte motorcykeln. Köpte nytt batteri och sen funkade hojen resten av säsongen.

Motorcykeln har förvarats utomhus under kapell i carport

Nu har jag problem igen. Motorcykeln startade men jag hörde att det lät något mer ansträngt när startmotorn skulle dra igång. Körde en sträcka på ca 3 mil och sen startade den inte igen utan det bara klickade.

Ringde bärgare som med hjälp av en hjälpstartare fick igång motorcykeln direkt. Värdena visade att generatorn laddade som den skulle med bra värden.
Körde hem och nu startar inte hojen.

Lämnade in batteriet och mekonomen säger att batteriet ser bra ut och att det inte tappar spänning över tid.

När jag vrider om tändningen går varvmätaren upp som den ska och alla instrument lyser som vanligt. När jag ska starta så orkar inte startmotornmdra runt och när jag trycker en andra gång klickar det bara. Bensinpumpen låter precis som den brukar också.

Vad kan felet vara? Jag har bokat tid på verkstad några veckor fram men är rädd för att kostnaderna blir höga. Finns det något mer jag kan testa själv innan?

Fick råd av en som jobbar med MC att jag skulle koppla MCn till bilen. Ingen skillnad. Hörde efteråt från verkstaden att jag inte skulle gjort detta med tanke på olika ampere. Men gjort är gjort…

På bild syns en ärjad kabel som sitter på samma kabel som pluspolen. Oklart om denna påverkar.

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Uppdatering!

Lämnade in motorcykeln på MC-verkstad. De konstaterade att startmotorn brunnit. Kugghjulet gick inte att vrida runt utan vad helt stumt. Se bild på öppnad startmotor.

reparationen skulle kosta 10000kr så har nu hämtat hem motorcykeln och beställt en begagnad startmotor från en hemsida i Holland för 1500kr. Hoppas nu att det ”bara” är startmotorn som varit problemet och att jag löser mekandet själv.

// Rasmus

Bifogat

• 33C922AC-7DEB-4CD3-BCB8-E1DBFF5E324A.jpeg
    33C922AC-7DEB-4CD3-BCB8-E1DBFF5E324A.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 18
  • 81CB57B6-9107-4743-B8E7-0D0463CA5785.jpeg
    81CB57B6-9107-4743-B8E7-0D0463CA5785.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 18
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP