Suzuki Bandit 1200-tråden

Hittade en motor här i svedala, så vinterns hobbyarbeten är räddat.

Ni som tagit bort kåpan fram och bytt lyse, hur har ni löst det med kabelstammarna? Är ju en rejäl härva på ca 0,5m som skall gömmas. Hur har ni gjort?:va
 
Ni som har haft ur motorn, hur har ni gjort när ni satt in den i ramen igen? Motorn har ju ingen direkt balanspunkt, tråget är inte plant så det är svårt att placera en lyft under, och det är alltid något i ramen som tar i. Lyfta rakt upp underifrån går ej, kopplingskåpan för startmotorn tar i, rakt från sidan tar också i. Hur har ni gjort för att få in den igen?:confused:


Edit: Varken Haynes eller Suzuki's servicemanual ger tillräcklig info. "Gradually lower the assembly", går ju inte. det måste till något mer. Ska den vridas in samtidigt som man lyfter eller?
 
Last edited:
När jag hade ur motorn på min gamla 1200 (1999) lyfte vi i den för hand. Vi var två som hjälptes åt. Det underlättar om man kan få upp hojen i lämplig arbetshöjd.Man tar ju bort en bit av ramen (kommer nu inte ihåg om det var på höger eller vänster sida) och från det hållet stoppar man in den igen.
 
Tog ut motorn och satte i den igen med en domkraft som enda hjälpmedel på min 92a Gixxer -ensam
 
20131209_193854.jpg
Nu är den nya motorn i ramen. Men jävlars vilket helvete att få in. Har aldrig varit med om något så kantigt. Nä, nog måste det vara roligare att meka med en motor i en korgram, bara att lyfta rakt upp. Nu börjar det roliga. Ska plocka bort kåporna på Banditen, den blir lite mer tidlös då.
:banana
 
View attachment 396154
Nu är den nya motorn i ramen. Men jävlars vilket helvete att få in. Har aldrig varit med om något så kantigt. Nä, nog måste det vara roligare att meka med en motor i en korgram, bara att lyfta rakt upp. Nu börjar det roliga. Ska plocka bort kåporna på Banditen, den blir lite mer tidlös då.
:banana

Vad var det som jävlades mest med att få in motorn igen? Tog ur min spis igår och lämnat den på portning och 1216cc.
Det va ju skapligt enkelt att få ut, borde inte va grönjävligt svårt att få tillbaka? :-/


1525026_10151919946005889_144196339_n.jpg
 
1525026_10151919946005889_144196339_n.jpg
Jag var ensam att lyfta in den. Motorn väger ju drygt 80 kg.Tillika första gången. Hade en lyft under tråget, men då cylinderraden lutar framåt, måsta man hela tiden hålla emot då motorn vill falla. Det är dom tre punkterna jag markerat som tar i. Locket på ventilkåpan måste bort, men det vet du väl redan. Jag vet inte om motorn ska vridas in. Hur jag än försökte tog det i någonstans. Ramfästet vid de främre motorkuddarna fick jag med milt våld bända in på vänster sida. Den bryggan måste ju sitta på annars kan man inte dra bultarna till motorfästet. Lyfte jag så högt att undre vevhuskåpan gick fri från ramens nedre del på höger sida, tog toppen i. Egentligen vet jag inte hur motorn till sist kom in, var ganska frustrerad.

Själv sitter jag just nu och väntar på nya kopplingssocklar från Japan. Den nya motorn (2005'a) har nyare modell på elkopplingarna. Sen blir det provstart. Intet är som väntans tider.
 
Hej vänner,

Är det någon som vet vart jag kan få tag på rökfärgade eller svarta blinkerglas till min Bandit 1200, årsmodell 03?

/Niklas
 
Tänkte ta och strippa min banditS på frontkåpan. Kollade lite på engelska sidor men misstänker att deras lampor inte funkar i sverige (vä trafik). Antar att jag varken är den första eller den sista att göra detta... Är det något som jag borde tänka på eller behövs bara en bracket, lampa och två blinkers? Blir det inte en jävla massa kabel över?
 
Jag har precis gjort detta, och det är en kabelstam på ca 0,5m som måste omhändertas. Var ett helvete, men det gick. Blev två kringlor bakom strålkastaren och knökfullt inuti. Fästen köper du orginal på eBay, men det går med Biltemas gaffelbensfäste med. Strålkastaren köpte jag i Tyskland med tanke på högerassymetriskt ljus, men läste i en av mina tidigare trådar att symmetriskt ljus skulle vara godkänt oxå.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267314-Strålkastare-från-England&highlight=
 
Jag har precis gjort detta, och det är en kabelstam på ca 0,5m som måste omhändertas. Var ett helvete, men det gick. Blev två kringlor bakom strålkastaren och knökfullt inuti. Fästen köper du orginal på eBay, men det går med Biltemas gaffelbensfäste med. Strålkastaren köpte jag i Tyskland med tanke på högerassymetriskt ljus, men läste i en av mina tidigare trådar att symmetriskt ljus skulle vara godkänt oxå

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?267314-Strålkastare-från-England&highlight=

Kollat på lampor på ebay, skitsvårt att välja... Har du bild på din? Nöjd med kvaliteten ?
Ja då vet jag iaf att det blir en brottningsmatch med kabeln :död

Hur va elen då, det där med att koppla el är inte min starkaste sida, trial by error kanske funkar...?
 
Det är en orginallykta för Bandit, tror det blir svårt med kablaget annars om du inte hittar en rejält stor. En av bilderna visar hur jag knökat till kablager från handtagen framför startlåset.
20140104_190823.jpg20140104_190834.jpg
 
Det är en orginallykta för Bandit, tror det blir svårt med kablaget annars om du inte hittar en rejält stor. En av bilderna visar hur jag knökat till kablager från handtagen framför startlåset.
View attachment 397344View attachment 397345

Blev ju hur bra som helst ! Dubbla tutor och allt:Bugar ! Jag har letat på ebay men det verkar omöjligt att hitta en original lampa... Om det inte är jag som är kass på att söka förstås...

Förutom sidorna som håller lampan borde det vara nån plåthistoria bakom som även tutorna sitter i eller hur?
 
Orginal fästen för Bandit, orginal lykta. Sök på eBay.de Motorrad teilung- Beleuchtung - Hauptscheinwerfer, filtrera på Suzuki Bandit.
Elen, ja du ska ju bara sätta ihop de kontakter du dragit isär!

http://www.ebay.de/itm/L2-Suzuki-GS...27011?pt=DE_Motorradteile&hash=item5d46e14563

Headlight brackets hittar jag inga för Bandit för tillfället, finns dock många på engelsak eBay, men osäker på diametern på gaffelbenen för dom som finns där. Annar köper du på Biltema.

Lycka till! :tummenupp
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top