Suzuki Bandit 1200-tråden

skulle tro att det är dags för byta packn till Mastercylinder, du skrev att det var klägga i den, ger repor så den kan inte uppehålla rätt tryck till slaven.
min var lika dan innan byte pirat packn. ca 200:

kolla enkelt om du drar in kopplingen snabbt två gånger o den kopplar ur då, byt packningar kan också vara luft i systemet
 
sätta på två ljuddämpare

hej jag har sköpt en bandit Gsf 1200 s 2003. men jag undrar om man kan sätta ditt två ljuddämpare en på var sida på den o vad gör man. tackar på förhand fredrik
 
Tjooo...:tuttar

Här har det skrivits några inlägg sedan man vår här sist.
Själv har jag också en koppling som sa upp sig förra våren... Har inte blivit något åka sedan dess...
Har inte rivit isär kopplingen för att kolla orsak, men tror att en platta eller lamellskiva troligtvis har slagit sig.

Det jag skulle vilja göra är att bygga om min koppling helt till en GSXR eller om det finns något annat man kan göra.
Jag modifierade min med en extra fjäder från en GSXR och det funkade bra ändå tills jag förlängde svingen och kunde gasa på mycket hårdare... :död

Någon som har lite tipps får gärna hojta till :fyllisar
 
skulle tro att det är dags för byta packn till Mastercylinder, du skrev att det var klägga i den, ger repor så den kan inte uppehålla rätt tryck till slaven.
min var lika dan innan byte pirat packn. ca 200:

kolla enkelt om du drar in kopplingen snabbt två gånger o den kopplar ur då, byt packningar kan också vara luft i systemet
Den packningen plus kolven är bytt, stången nere vid slave rör sig rätt sträcka samt att den orkar föra tryckplattan i andra änden(inne i huset) i exakt rätt längd, är liksom bara den yttersta lamellen som "fastnar" i tryckplattan...
 
Hur menar du att den kärvar? Vill den rulla framåt med 1an i om du kopplar ur? Min är trögrullad (typ i garaget) om jag har växel i och kopplar ur men vill inte rulla iväg liksom om man gör det med motorn igång... vilket medför att växellådan känns lite klonkig. hört att de är lite så...

Jo, den kärvar på så sätt att den inte vill koppla ur, den närmaste lamellen mot tryckplattan(åt höger räknat) verkar fastna i tryckplattan, har gjort rent men ingen ändring. Kan det ev vara tidigare dålig olja som ligger kvar och skapar suget?
 
Oljebyte hjälpte inte mitt slirproblem så nu blir det nya lameller och eventuellt hårdare fjädrar. Några tips på bra och prisvärda delar? :)

Skulle något sånt här funka?

http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c1d051f63

Fjädrar har jag tittat lite på men blir inte klok på vad jag ska ha, vissa bilder visar helt vanliga spiralfjädrar och vissa säger att man ska ha någon form av mysko platta:
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e

Vad ska man ha egentyligen?:confused:
 
Oljebyte hjälpte inte mitt slirproblem så nu blir det nya lameller och eventuellt hårdare fjädrar. Några tips på bra och prisvärda delar? :)

Skulle något sånt här funka?

http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item1c1d051f63

Fjädrar har jag tittat lite på men blir inte klok på vad jag ska ha, vissa bilder visar helt vanliga spiralfjädrar och vissa säger att man ska ha någon form av mysko platta:
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e

Vad ska man ha egentyligen?:confused:

Det ska va en sån diaphragm fjäder, det ska räcka med en, två blir jävligt tungjobbat.
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e
 
Det är ingen här som råkar ha tändspolar ink kablage och tändhattar liggande?
Upptäckte att mina var dåliga så jag beställde motsvarande från NGK. Vilket det sedan visade sig att de inte alls passar...

Alternativt om någon har en fungerande tändhatt liggande så funkar det också.
 
Last edited:
Jo, den kärvar på så sätt att den inte vill koppla ur, den närmaste lamellen mot tryckplattan(åt höger räknat) verkar fastna i tryckplattan, har gjort rent men ingen ändring. Kan det ev vara tidigare dålig olja som ligger kvar och skapar suget?
Problemet löstes då en kunnig man i den djupa västmanlandsskogen gjorde en ordentlig rengöring av "kopplingslamellshuset" och därefter i med ny olja. Antagligen har gammal olja reagerat med den nya vi bytte tidigare och då gjort lamellerna klibbiga. Tack iallafall för era råd och tips! =)
 
Det ska va en sån diaphragm fjäder, det ska räcka med en, två blir jävligt tungjobbat.
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-GS...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3a83d1022e

Tack för tipset, fjäder och nya lameller inköpta! :) Ska jag bara komma till skott och byta dem också. Är det någon som vet hur lång tid man bör avsätta för ett sådant projekt? Har bytt lameller på hojar tidigare men aldrig på en bandit så jag tänkte mer om någon kan ge en fingervisning, om det är lättare eller krångligare än vanligt? Meckar utomhus och har hojen stående under ett kapell och inte alltför många timmar ledigt om kvällarna så anledningen till att jag undrar är mest för att veta om jag bör ställa in mig på att skruva isär en kväll och ihop nästa (och isåfall grunda för att den nattliga utomhusförvaringen med maskinen öppnad inte ställer till något) eller kan man klara det på en kväll?

Behöver man några specialverktyg eller kan man klara mutteravdragningen med att ha växel i och spärra bakhjulet? Har bland annat bytt på en RD350 tidigare och till det behövdes inget verktyg men är det typ samma femma här?
 
Någon som sitter på en extra oljekyld 1200 motor? Hör gärna av er :)
 
Halloj, händer det nåt i garagen?För egen del känns det jävligt spännande, säsongen är att betrakta som över så nu är det dags att skrämma upp oljekokarn lite till ;PHar 40mm CV fuggar, nyborrade 1216cc cyllar, Wiseco smidda kolvar och Delkevic grenrör. Matte Bohlin ska gå igenom toppen, porta den och sätta i större ventiler. Sitter redan R-kammar i den sedan förra vändan. Tror ni den kommer gå nåt sen? :D
 
Det kommer bli kanooon Jocke. Matte vet vad han pysslar med ;)
Själv ska jag bygga om kopplingen. om allt går vägen kommer det bli en hybrid av GSXR1100 & GSXR1000.
Hoppas det ska hålla...
 
Händer inget jättespännande just för tillfället, kopplingsrenoveringen gick bra och hojen går iallafall :) Till vintern har jag funderat på om man inte ska ge sig på det här med turbo, bara för att... :D
 
funderar på vad som ska inhandlas till hojen i vinter.....skulle gärna vilja ha tag på en generation 1 ram med eller utan papper, PM:a gärna om du råkar ha en över, ev. kan hel hoj också vara av intresse om den är irriterande billig.
 
Idag var det grått o lite fuktigt ute, men åksuget tog över så jag banditade en 10mila runda i Västeråstrakterna, det var en fin tur, hojen går sketabra och det fastnade inte en mygga på visiret....inte många andra hojar att vinka åt dock :D
 
Min Bandit har gått nästan 10 000mil, och jag är inne på att byta motor. Hittar dock bara motorer i USA. Någon som vet om det skiljer i USA-motorer mot europamodellerna?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top