Suzuki Bandit 1200-tråden

Samma nyckel. Att trycka ner tanklocket lite vid sidan mot sadeln kan hjälpa. Du kan även testa att dra upp nyckeln någon milimeter och och sedan vrida om.
 
Last edited:
Troligen är tändningslåset eller tanklocket utbytt vid något tillfälle. Ska vara samma nyckel till tändning, tank och sadeln.
 
Tack, för tipsen! Skall pröva imorgon. I värsta fall är det som Bandit-1200 säger, att de bytt endera tändnings- eller tanklocket.
 
Hej Allesammans!

Är precis nybliven Bandit 1200 ägare, närmare bestämt en 2006 årsmodell!
En riktigt rolig hoj jämfört med förra Suzuki vx800:n, som mer var en mys cykel på småvägar med långsträckta kurvor.

Har nu som tanke innan vintern tänkt serva upp cykeln så den är klar till våren..
har läst ca: 80% av tråden, och mina funderingar är då:

Någon rekommenderade Castrol Gp 20w40, en annan körde på Biltema olja och Suzuki rekommenderar en olja med viskotet 10w40 och som når upp till normerna API: SF/SG - SH/SJ alt. Jaso - MA.. Min fråga är då om ni sitter inne med någon olja som ni verkligen rekommenderar där

låda osv funkar fin fint?

Läste även att hojen kan tappa en del effekt med sportburk utan korrekt synkade förgasare? Har Akrapovic slip on monterat nu, och har efter 15 mils åka upptäckt att den kan bli lite orolig på varv under 3500 rpm/min.. Något som beror på detta tro? Och är det något som man som hemma mekare smidigt kan ställa in för att den ska bli lite mjukare i gången?

Detta var nog allt för tillfället, och en riktigt bra tråd för oss som kör detta lok till cykel! =)



Ingen som har några tips? =)
 
ang tips

Ingen som har några tips? =)

Efter att ha läst alla oljetrådar så har jag kört på Biltemas helsyntet utan problem.Ang bytt avgas kolla om mod 2 är gjort dvs andra h-munstycken o hål i luftburken(är det ett 50mm stort extrahål i burken så är förmodligen munstyckena bytta)
Är inne på min andra bandit och det är nog normalt att den går lite oroligt på lågvarv

leffe:banana
 
Efter att ha läst alla oljetrådar så har jag kört på Biltemas helsyntet utan problem.Ang bytt avgas kolla om mod 2 är gjort dvs andra h-munstycken o hål i luftburken(är det ett 50mm stort extrahål i burken så är förmodligen munstyckena bytta)

leffe:banana

Är inte 2" mod endast till för första geneneration av Banditen?
 
Efter att ha läst alla oljetrådar så har jag kört på Biltemas helsyntet utan problem.Ang bytt avgas kolla om mod 2 är gjort dvs andra h-munstycken o hål i luftburken(är det ett 50mm stort extrahål i burken så är förmodligen munstyckena bytta)
Är inne på min andra bandit och det är nog normalt att den går lite oroligt på lågvarv

leffe:banana


Hej, och tack för svar!

Motorcykeln är inte modifierad på något sätt, mer än slip-on, och har jag förstått det rätt så ska man vid modifiering inte behöva borra upp något hål på en -06..

Okej, då kanske det inte är något ovanligt att hojen känns lite orolig på låga varv =)

Har ändå tänkt lämna in den på optimering till våren, blir nog ett anpassat dynojet till modellen.. Lär kosta några gulpengar men ack så kul efteråt!

Inte för att jag ifråga sätter dig på något sätt, men någon mer som har eftarenheter med biltema olja? =)

Ha det gott!
 
Biltema fungerar kanon! Kör med den oljan både i Banditen och i min Enduro.
 
Hojbyte

Efter att ha läst alla oljetrådar så har jag kört på Biltemas helsyntet utan problem.Ang bytt avgas kolla om mod 2 är gjort dvs andra h-munstycken o hål i luftburken(är det ett 50mm stort extrahål i burken så är förmodligen munstyckena bytta)
Är inne på min andra bandit och det är nog normalt att den går lite oroligt på lågvarv

leffe:banana

:rolleyes:Hej o tack för mig,nu byter jag till en lite lugnare hoj,som kanske passar min ålder lite bättre.Men jag kommer att sakna vridet!
Vi ses på bmw-sidorna
mvh leffe:Bugar
 
:rolleyes:Hej o tack för mig,nu byter jag till en lite lugnare hoj,som kanske passar min ålder lite bättre.Men jag kommer att sakna vridet!
Vi ses på bmw-sidorna
mvh leffe:Bugar

Ja de gör vi!
Har det med åldern att göra att vi köpt gubbhojar? :)
 
Nu behöver jag hjälp.... får faaan inte bort oljefiltret. Provade ett sånt kedjeverktyg idag,först pajjade den filtret så det började pissa olja... sen gick kedjan sönder.Återstod bara skruvmejselmetoden, men det är så lite utrymme att dra på så jag fick ju ta omtag så många ggr att filtret blev bara skit och det sitter fortfarande för hårt för att orka få loss med fingrarna. Nu behöver jag nåt guldtips för jag kan fan inte komma på hur jag ska få bort skiten som är kvar :(

20111120_144710.jpg
 
Lossa oljefilter

Om du lossar de 2 kopplingarna under oljefiltret till kylaren och använder biltemas universalöppnare artnr:20320 så kanske du kan komma åt och klämma där filtret är helt.
Lycka till
/Patrik
 
Bytte mitt härom dagen, gick med hjälp av en polygrip väldigt smidigt..

När du ska dit med det nya, dra bara så hårt du kan med händerna, det räcker! Annars sätter det sig som tusan.

Lycka till!
 
Bytte mitt härom dagen, gick med hjälp av en polygrip väldigt smidigt..

När du ska dit med det nya, dra bara så hårt du kan med händerna, det räcker! Annars sätter det sig som tusan.

Lycka till!

Hur 17 kom du åt där med en polygrip? :-O

Hur 17 kom du åt där med en polygrip? :-O

Kanske är mer utrymme på en -06'a...
 
Last edited:
Hur 17 kom du åt där med en polygrip? :-O



Kanske är mer utrymme på en -06'a...


Kan vara så, då kröken på 4:e cylindern är lite höger ställ sett uppifrån och det kanske den inte är på äldre versioner..

Men hur har det gått, fått loss skiten? =)
 
Någon som har en bensintank till övers till en 1200S -96?

Jag har problem med läckage i avluftningsröret pga rost och det verkar som om det enda sättet att korrigera detta är genom att byta tank.

Färgen på min Bandit är röd (maroon). Övriga färger kan funka dem också, får väl skaffa ett tankskydd som döljer färgskiftningarna i så fall.
 
Det är överfyllnadsröret du fått hål på. Inte värdens viktigaste funktion tycker jag, så mitt förslag är att du pluggar röret som kommer ut under tanken. Annars är Ebay i UK en bra marknadsplats.
 
Du har nog rätt att det är överfyllnadsröret.
Det fyller alltså ingen större funktion? Intressant...

För en kille med fingret mitt i handen mottas gärna tips på bra sätt att plugga detta rör.
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top