Suzuki Bandit 1200-tråden

Grattis och välkommen.

Äntligen är premiärturen på G. I morgon bär det av.
Här kommer lite bilder på min B12´a, håll till godo. (De svarta broms & kopplingshandtagen var restade så jag blev "övertalad" att ta guld.. Blev väl inte helt 100, så dom byter jag väl ut så småning om)...
 

Bifogat

  • IMGP0999.JPG
    IMGP0999.JPG
    233.8 KB · Visningar: 148
  • IMGP1005.JPG
    IMGP1005.JPG
    223.3 KB · Visningar: 127
  • IMGP1006.JPG
    IMGP1006.JPG
    224 KB · Visningar: 131
Hej alla goa och glada nu börjar det närma sig igen... så det är ju dax att börja sitt lilla sista minuten skruvande nu =)

Har ett par frågor bara som vissa kan utan problem skulle jag tro =)

1. Vad behövs för att få banditen 2 ögd vill säga så att båda lysena lyser på hel och halv ljus?

2. Vart är det bäst att beställa enstaka packningar från? jag hade sänder ena packningen på vänster sida på motorn när jag felsökte lite fel.

har då en 01 om det är skillnad på vart man slall köpa och montera ljus så ni vet =)

/Tore
 
Är på G att köpa mig en Bandit 1200 årsmodell 2003. Vad kan ni säga om denna hoj jämfört med den 97:a som jag ägt tidigare?

Fördelar ev. nackdelar med den nyare modellen?
 
Blev Bandit-frälst efter MCLive på Stora Holm i helgen! :banana

Hittade intressant annons, men blev lite orolig över att den är självservad. Hur känslig är Banditen? Vilka viktiga (=svindyra) servicedetaljer kan föregående ägare ha försummat? Typ justera ventilspel o.dyl.?

http://www.blocket.se/alvsborg/Suzuki_GSF1200S_Motorbagar_26270223.htm?ca=16&w=3


/Jayman

Banditmotorn är skottsäkert punkt slut.:tummenupp
Att självservera Banditen är ganska lätt att göra o är därför många ägare gör det.
Ring upp han som ägde hojen för Bike Trollhättan och höra vad han ha gjort med den.
Det är väldigt svårt att misslyckas att justera ventilspel fel, Så jag tror inte det är nån fara.

Lycka till.
 
Banditmotorn är skottsäkert punkt slut.:tummenupp
Att självservera Banditen är ganska lätt att göra o är därför många ägare gör det.
Ring upp han som ägde hojen för Bike Trollhättan och höra vad han ha gjort med den.
Det är väldigt svårt att misslyckas att justera ventilspel fel, Så jag tror inte det är nån fara.

Lycka till.

Tack för det! Bestämde mig för att sluta tänka och bara gå på magkänsla. Har alltså köpt in mig i Bandit-gänget!

Skall bara besiktigas först, så jag får vänta till fredag med att hämta den :huvet. Blir dock en bra helg tror jag...

Några tips på packväskor?
 
Hej, ny på tråden tackar för all generös info. Har just utfört 1 1/2" modden på min -03:a
kika in i suget och såg koksade ventiler på parad. Adrenalinet rann till och jag börja rycka min hoj allt naknare. Under ventilkåpan hittades en kamkedja som glappa 18 mm. mellan dreven. Kamkedjesträckaren hade stannat halvägs till ändläget. Fullt uttryckt när jag spände kedjan över dreven med veven. (motor poesi) :) Ingen spänn funktion kvar... Men den stora funderingen kom när jag räkna 23 nitar mellan märkningen på dreven, ska ju vara 24 enl. haynes. Kan jag ha kört med en kugg fel, utan att ventilsallad uppstår,det är ju ingen volvo!!! Plocka toppen och hittade de ytor som Anders Brink rekomenderar att man rastar slipstiften på. Riktigt roligt och lätt fattligt på info. från portningsskolan. Ska nu lämna toppen på hyvling 0,8 mm för 550:-
Ska nu beställa ny kamkedja och kamaxlar, behöver jag ställbara kamdrev då jag planat toppen?
 
Hej. Är kamkedjesträckaren automatisk eller ska man sträcka den manuellt, isåfall hur? Finns det någon manual på nätet kanske? Tycker att motorn "skramlar". Orkar inte läsa igenom helatråden, tacksam för svar.
 
orginalmonterat är det automatisk kamkedjesträckare. En fjäderbelastad tryckstång med backspärr som trycker mot en glidskena som är lagrad nere vid veven som i sin tur tar upp slacket i kedjan. Det finns här på tråden nånstans, var du kan ladda hem gratis manual. Instruktionen är där att man lossar kåpan över tändplattan och vider vevaxeln medurs lite med en 19 mm. nyckel för att sträcka kedjan över drev & vev i framkant på motorn. Sen lossar man stora bult/locket på sträckarn som håller fjädern, efter det sträckarhuset som sitter med två m6. Demonterat kan man nu observera, kontrollera och notera funktionen. Om du nu återmonterar sträckarhuset med samma utstick på tryckstången som du hade vid demonteringen och trycker med en penna eller dyl på tryckstången för att hjälpa den lite på traven så kommer du att hitta eventuell diskrepans på distansen så att säga..:D
I mitt fall lät det... kniirrrp! när tryckstången for hela vägen ut till ändläget. :huvet ...no more spänning!?? Viktigt är att eventuell manuell kedjesträckning bortom fjäderns arbetsområde är i nivå med det tryck fjädern normalt ska ha och att åtgärden är tillfällig i väntan på ny fjäder,glidplast och kedja,vad som nu behövs. Vid återmontage av kamkedjesträckaren så ska ju tryckstången först tryckas in i sitt bottenläge i huset så att fjädern gör jobbet och inget annat.

Men när fjädern inte gör sitt jobb... Kunde konstatera att tryckstången var trög, inga synliga grader, kommer att polera den. Kanske man ska ha lite molly fett på den. Min hoj skramla mest på tomgång med kall motor i nedförslut. Hoppas du får en fin hojsommar, med många skrammel fria mil.
 
Tack för det! Bestämde mig för att sluta tänka och bara gå på magkänsla. Har alltså köpt in mig i Bandit-gänget!

Skall bara besiktigas först, så jag får vänta till fredag med att hämta den :huvet. Blir dock en bra helg tror jag...

Några tips på packväskor?


Köpte ett par billiga på blocket och byggde fästen själv.
kanske detta kan funka?

http://www.glidarhoj.se/index.php?topic=3000.0
 
orginalmonterat är det automatisk kamkedjesträckare. En fjäderbelastad tryckstång med backspärr som trycker mot en glidskena som är lagrad nere vid veven som i sin tur tar upp slacket i kedjan. Det finns här på tråden nånstans, var du kan ladda hem gratis manual. Instruktionen är där att man lossar kåpan över tändplattan och vider vevaxeln medurs lite med en 19 mm. nyckel för att sträcka kedjan över drev & vev i framkant på motorn. Sen lossar man stora bult/locket på sträckarn som håller fjädern, efter det sträckarhuset som sitter med två m6. Demonterat kan man nu observera, kontrollera och notera funktionen. Om du nu återmonterar sträckarhuset med samma utstick på tryckstången som du hade vid demonteringen och trycker med en penna eller dyl på tryckstången för att hjälpa den lite på traven så kommer du att hitta eventuell diskrepans på distansen så att säga..:D
I mitt fall lät det... kniirrrp! när tryckstången for hela vägen ut till ändläget. :huvet ...no more spänning!?? Viktigt är att eventuell manuell kedjesträckning bortom fjäderns arbetsområde är i nivå med det tryck fjädern normalt ska ha och att åtgärden är tillfällig i väntan på ny fjäder,glidplast och kedja,vad som nu behövs. Vid återmontage av kamkedjesträckaren så ska ju tryckstången först tryckas in i sitt bottenläge i huset så att fjädern gör jobbet och inget annat.

Men när fjädern inte gör sitt jobb... Kunde konstatera att tryckstången var trög, inga synliga grader, kommer att polera den. Kanske man ska ha lite molly fett på den. Min hoj skramla mest på tomgång med kall motor i nedförslut. Hoppas du får en fin hojsommar, med många skrammel fria mil.
Shit, jag fattar ingenting av det där och funderar på vad jag själv ska bidra med i en sån här tråd mer än att jag kör en B12, men :Bugar all respekt åt alla er som mekar på den där nivån och hoppas att det blir lite tid att åka oxå.
 
Hallå igen!
Förlåt om jag krångla till det, inte min avsikt. Det som är svårt är att beskriva något så det blir begripligt, i alla fall för mig. Men om du laddar hem handboken och ser beskrivningen och plockar av kamkedjesträckaren så ser du och förstår hur den fungerar, garanterat.
Min nivå på meckande är nog inget att imponeras av, har alltid haft mer snack än verkstad. lycka till.:krama
 
En möjlig konsekvens av informationsutbytet på bandit tråden är att vi som ägargrupp till denna hoj växer till i hemmamekkandet så till den milda grad att banditer blir lika sällsynta som hår på ett ägg i verkstäderna. Detta i sin tur startar ett något hypat men sant rykte om motorcykeln som aldrig går sönder och som knappt behöver service. Andrahandsvärdet skjuter i höjden samtidigt som vi får mer pengar över till trimmmm...:banana Att köpa Bandit bli synonymt med att investera.
Andra hojåkare på mer obskyra maskiner känner sig med rätta helt omkörda och klagar hos sin märkeshandlare som maktlös bara kan vända sig till regeringen. Janne Josefsson gör hemma hos reportage i den nya folkrörelsen. Konspirationen är avslöjad, Bandit folket mekkar själva och undanhåller därmed miljarder från statskassan. Skatterna sänks med parollen,... alla ska ha råd med sin egen hantverkare!!!
Då det är vi som är hantverkarna, så får vi F skattsedel utan omsättningskrav och möjlighet till förlustavdraag på alla mc relaterade utgifter i deklarationen. Men jag kan ha fel, vilket jag oftast har, men nu skulle vi ju inte prata statestik. tror jag...:tungan
 
Hallå igen!
Förlåt om jag krångla till det, inte min avsikt. Det som är svårt är att beskriva något så det blir begripligt, i alla fall för mig. Men om du laddar hem handboken och ser beskrivningen och plockar av kamkedjesträckaren så ser du och förstår hur den fungerar, garanterat.
Min nivå på meckande är nog inget att imponeras av, har alltid haft mer snack än verkstad. lycka till.:krama

Närå, du krånglade säkert inte till något, mest jag som har tummen mitt i handen. Jag har Haynes handbok för 1200:an som jag kollar lite i, änsålänge har jag inte gjort några större ingrepp för det har inte behövts. Men det känns tryggt att ha massa kunniga meks att fråga om råd i den här tråden om man skulle stöta på patrull. :krama
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top