Suzuki Bandit 1200-tråden

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Tack för alla svar o länkar, ska nog inte behöva fråga mycket mer efter att ha läste alla OooGeeDoos frågor...

LeoVince låter bra, hittade priset på deras hemsida 3083 sek (alla pris ex frakt), i Sverige hittade jag Hojgaraget 3600 sek, Mc-poolen 3995 sek (men har bara fram till -01). Någon som har tipps på andra återförsäljare / pris på frakt från tyskland. LeoVince.de krävde en viss kunskap i tyska :confused:

PM:a OooGeeDoo då och fråga var han köpte det.
Själv köpte jag mitt (Carbon) på MC-Kompaniet för 4500:- förra året
i samband med Service. Jag har själv noll koll på Tyskland men det finns
säkert någon som kan föreslå något om inte OooGeeDoo svarar.
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Hej! Jag funderar på en B12 . Vad ska man kolla förutom kopplingen? Eller är det samma fel som Gixxer 1100 som man ska kolla efter.
 

Fantomen

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2005
Ort
Umeå
Hoj
WR250f Bandit 1200 -96
Felmonterad koppling=kopplingsslir?

Nyinförskaffad Bandit 1200 -96 med slir på kopplingen.
Beställde extra fjäder av marklund för att fixa detta.
När jag rev kopplingen såg jag att de tjocka stålskivorna var monterade på plats 2 och 3 av kopplingen inifrån. Enligt sprängskissen ska de vara på plats 4 och 5. Kan detta i säg göra att kopplingen slirar?
Räcker det att montera kopplingen på rätt sätt eller ska jag slänga in extra fjädern också?

Bara 2" modden,slipon och munstycken dvs inte speciell mycket hk som kopplingen ska tåla.
6000 mil så korgen har en del hack. Har det nått med slir att göra?
Inga problem att få in friläge.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Jag plockade bort styrkronan från min hoj under helgen och kan bara säga att det var skitlätt. Iofs så har jag inga grejer på styret (renoverar) så det var bara att skruva bort dom fyra insexskruvarna och lyfta bort styret. Sen lossa på dom två insexskruvarna som spänner åt runt gaffelrören uppe vid styrkronan och bort med muttern till axeln i styrhuvudet. Det tog väl ca 5-7 min och ska nog inte vara något svårare med grejerna på styret kopplat. Det är nog bara att lyfta upp/ lägga det åt sidan så gott det går. Se bara till så du inte får in smuts i styrlagret när det är oskyddat.

Kör hårt :)

Okej, det lät ju inte så svårt.

Nu kommer nästa problem, att få bort kåpan. Jag har plockat bort insex-skruvarna på sidorna. Sedan sitter det ett par bultar som verkar hålla ihop kåpan med framsidan av ramen. Muttrarna är ganska svåråtkomliga, och verkar vara av storlekar som inte finns i min verktygslåda (det är två muttrar som inte är lika stora). De verkar även sitta rejält hårt fast.

Stämmer det att det är dessa som måste bort? Och vad är det för storlekar?

Sedan undrar jag om elkopplingen, på framlyktan jag köpte sitter det en brun plastkontakt, går det att koppla in den direkt på motorcykeln när man fått bort kåpan eller måste man klippa av den och koppla på något annat sätt?

Det ser obehagligt ut under kåpan, en massa plast och kablar...
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
Blinkers

HEJ PÅ ER.Nån som vet,finns det några backspeglar,invikbara likt orginal -04S,med inbyggda blinkers,som passar utan alltför stora ingrepp?Jag tycker att orginal sticker ut så mkt att man är rädd att knäcka dom när man tränger sig förbi i garaget! I övrigt,hojen går som en dröm sen jag gjort modden i vinter,lite orolig gång bara innan motortempen gått upp!
hälsn holm
 

chyfer1

chyfer
Gick med
26 Oct 2004
Ort
kalix
Hoj
gsf 1200s
ny bandit ägare

ytterligare en som har fallit i bandit träsket :tungan
har under en längre tid funderat på en bandit
testade en i fjol och har varit fast sen dess så i år blev det att handla en :yoparty
1200s ABS -97:a till årsmodell

har två frågor
1.var hittar man en nät butik som säljer mikuni orginal munstycken och som frakten inte är dyrare än munstycken

tänkte göra "2 moddningen

2. justeringen på luft skruvarna sitter bakom en plugg på e-18 modellen som måste borras bort och sedan ersättas med nya efter justering. Har -97:ans bandit denna modell eller sitter dom "fritt" (utan pluggen)

finns det någon betäckning någon stans som säger vilken modell man har på gasarna
 

Hellbilly

Medlem
Gick med
18 Jun 2004
Ort
Boden
Hoj
Bandit 1200s -97
Åh f*n! Det känns nog en del. Jag körde ca 100 mil på en dag i somras och det var en fysisk pina sista milen. Hojen gick fint men min kropp klagade högljutt...

Är det hojsemester på G?

Ingen semester... var bara ner till Östersund över dan och kollade på en hundvalp :tummenupp
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Ingen semester... var bara ner till Östersund över dan och kollade på en hundvalp :tummenupp

Ja, så kan man ju också göra... Hoppas det var en fin hund... :tummenupp

Tjenare!

Är det nån som vet om det finns billiga sadelöverdrag att få tag till G1 Bandit 1200? Min hoj börjar visa ålderstecken i form av utnött överdrag längst fram mot tanken.

Kollade Touringbutiken och Roffes men de verkar inte ha till Banditen.
 
Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Nix nya sadelöverdrag finns inte i sverige

www.louis.de Vad jag vet skiljer inte sadeln mellan 98 -99 eller?
10008644 SITZBANKBEZUG, SCHWARZ GSF 1200/S BANDIT -'98 SUZUKI GSF 1200 / S (GV75A) [BIS BJ. -98] Euro 34,95 lägg till 15Euro för frakten.


http://www.sargentcycle.com/suzss.htm har en engelsk ÅF.
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Nix nya sadelöverdrag finns inte i sverige

www.louis.de Vad jag vet skiljer inte sadeln mellan 98 -99 eller?
10008644 SITZBANKBEZUG, SCHWARZ GSF 1200/S BANDIT -'98 SUZUKI GSF 1200 / S (GV75A) [BIS BJ. -98] Euro 34,95 lägg till 15Euro för frakten.


http://www.sargentcycle.com/suzss.htm har en engelsk ÅF.

OK, tack för tipsen. ´98 och ´99 ska nog det vara likadana sadlar på. Jag hade ingen tur hos Suzukihandlaren heller så det blir väl att söka sig utomlands. Eller så fixar jag det själv, det är ju inte världens största reva...
 

Andreas Åhlin

Andreas
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
En fråga angående unertails till B12.
Är det så att samtliga undertails kräver att man kapar i orginalet eller??
Har försökrt hitta svar på detta men ej fått ett 100%igt svar.
 

Andreas Åhlin

Andreas
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
En fråga till.
Om man har funderingar på att sätta på en annan framgaffel. är det mycket modefieringar som behöver göras på den nya styrkronan(med lager och allt)?
Eller kan man använda de styrlager som sitter på orginal?(tror inte det va?)

Ja upplever min B12 som lite svampig när man kör lite aktivt.. sitter öhlin bak och i gaffeln sitter det öhlinfjädrar. kanske går att byta oljan i gaffeln? nå¨gon som har tips på det? Eller på vilken ny gaffel som passar bra?
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
OK, tack för tipsen. ´98 och ´99 ska nog det vara likadana sadlar på. Jag hade ingen tur hos Suzukihandlaren heller så det blir väl att söka sig utomlands. Eller så fixar jag det själv, det är ju inte världens största reva...

Jag lämnade in min sadel till en möbeltapetserare och fick en ny sadelklädsel samt montering för 400kr.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
En fråga angående unertails till B12.
Är det så att samtliga undertails kräver att man kapar i orginalet eller??
Har försökrt hitta svar på detta men ej fått ett 100%igt svar.

Jag använder min undertail utan kapad orginal. Jag har dock en hemmabyggd batterilåda.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
Okej, det lät ju inte så svårt.

Nu kommer nästa problem, att få bort kåpan. Jag har plockat bort insex-skruvarna på sidorna. Sedan sitter det ett par bultar som verkar hålla ihop kåpan med framsidan av ramen. Muttrarna är ganska svåråtkomliga, och verkar vara av storlekar som inte finns i min verktygslåda (det är två muttrar som inte är lika stora). De verkar även sitta rejält hårt fast.

Stämmer det att det är dessa som måste bort? Och vad är det för storlekar?

Sedan undrar jag om elkopplingen, på framlyktan jag köpte sitter det en brun plastkontakt, går det att koppla in den direkt på motorcykeln när man fått bort kåpan eller måste man klippa av den och koppla på något annat sätt?

Det ser obehagligt ut under kåpan, en massa plast och kablar...

Ingen som har någon aning om detta? Jag ringde till en auktoriserad verkstad, men de hade inte tid att kolla på det förrän i höst. Och han som jag pratade med verkade inte ha någon koll på det jag pratade om, vilka delar som behövs etc. så jag är hjälplös för tillfället...
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Ingen som har någon aning om detta? Jag ringde till en auktoriserad verkstad, men de hade inte tid att kolla på det förrän i höst. Och han som jag pratade med verkade inte ha någon koll på det jag pratade om, vilka delar som behövs etc. så jag är hjälplös för tillfället...

OK, om det gäller en G1, alltså årsmodell 96-00, så gör man enligt följande:

1. Ta bort främre blinkers

2. Ta bort rutan genom att lossa de fyra skruvarna.
2_copy1.jpg


3. Lossa de två skruvarna (två på varje sida) som håller innerpanelen och ta bort den.
3a.jpg

3b.jpg


4. Ta bort de tre skruvarna som håller vardera sidokåpa (tre på varje sida) och ta bort dem.
4a.jpg

4b.jpg


5. Ta bort de två skruvarna som håller frontkåpan och lossa den från lyset.
5.jpg


Vad gäller det elektriska har jag inte en aning, tyvärr.

Lycka till.
 

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
Suzuki GSF 1200
OK, om det gäller en G1, alltså årsmodell 96-00, så gör man enligt följande:

1. Ta bort främre blinkers

2. Ta bort rutan genom att lossa de fyra skruvarna.

3. Lossa de två skruvarna (två på varje sida) som håller innerpanelen och ta bort den.

4. Ta bort de tre skruvarna som håller vardera sidokåpa (tre på varje sida) och ta bort dem.

5. Ta bort de två skruvarna som håller frontkåpan och lossa den från lyset.

Vad gäller det elektriska har jag inte en aning, tyvärr.

Lycka till.


Okej, jag har också verkstadsmanualen som PDF och har kollat i den, men jag tycker bilderna är så dåliga att det är svårt att se exakt vad de menar att man ska göra.

Jag är livrädd för att ge mig på det utan att veta exakt hur man ska göra, ser framför mig hur jag står med en hög skruvar och delar som jag inte vet hur de ska sitta, samt en hoj som inte går att köra... :(
 

SlirDavid

Xena the warrior princess
Gick med
18 Aug 2003
Ort
Guldstaden
Hoj
Hånet 900, Yosemite Cruiser
Kåpan

Hejsan alla,

Är det lätt att byta till endast ett eller två runda lysen om man köper en Bandit med toppkåpa.
Vad jag kan se på bilder ser det ut som att varv- och hastighetsmätaren ej är integrerade med kåpan.

Är det något mer som skilljer nakna varianten och den med kåpa ?
 

Banditmannen

SX-missbrukare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
Ovanlig
Okej, jag har också verkstadsmanualen som PDF och har kollat i den, men jag tycker bilderna är så dåliga att det är svårt att se exakt vad de menar att man ska göra.

Jag är livrädd för att ge mig på det utan att veta exakt hur man ska göra, ser framför mig hur jag står med en hög skruvar och delar som jag inte vet hur de ska sitta, samt en hoj som inte går att köra... :(

Det är nog ingen fara. Jag har haft loss kåpan flera gånger och det går tom att få bort den i ett stycke. Förutom den delen runt själva lyset och kåpglaset, då.

Det jag undrar lite över är de "muttrar" du pratar om. Jag minns inga muttrar utan det var antingen skruvar som gick i gängade hål i ramen eller "plåtskruvar" som självdrog i plasten. Eventuellt kan det sitta små "clips" på baksidan som skruvarna gängar i men de är inga problem att sätta tillbaka om de ramlar bort.

Dessutom går hojen utmärkt att köra med bara den lilla kåpdelen runt lyset OM det skulle strula att få tillbaka kåpdelarna. Streetfighter!

Ett tips om du är orolig är ju att ta en digitalkamera och fota varje steg du tar så är det bara att följa bilderna "baklänges" när du ska sätta ihop grejorna igen.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top