Suzuki Bandit 1200-tråden

Japp jag får ta och skärpa mig lite.
Det känns så ammatörmässigt att bara köra 1500 mil / säsong. :gnissla

Det blir nog inte så långt per säsong för mig. Bara 8-900 mil och mindre blir det iom att man kan cykla till jobbet numera. 1500 kommer jag inte ens upp i med bilen. :tummenupp Imponerande.
 
Kopplings problem..vet inte om ni tagit upp det tidigare i tråden men hur som.
bakgrund:provade biltema olja i hojen(15-40sae tror jag) efter ett tag började kopplingen ta långt in.kunde knappt koppla ur,svårt att få i friläget.
I samma veva hade jag en dust med farbror blå(indraget körkort i 15 mån).
hann i alla fall byta till riktig syntet olja(10-40) innan det var dax att säga adjö till banditen :gnissla Nu är jag tillbaka :tummenupp o trodde kopplingen skulle funka med rätt olja,men icke..rev kopplingen torkade rent mätte tjocklek osv tog även bort den extra tryckplattan jag förstärkt kopplingen med(kramp i armen vid kö körning + att mina streetrace dagar är över). Ihop med allt o håller tummarna..jodå,den hugger inte direkt,,utan tar längst ut istället + att den slirar vid hög belastning :huvet . Suck
alla mått var ok,det ända jag kom på var att dom 3 mini skruvarna som ska hålla tryckplattorna var borta ?? o dom satt på plats när jag satte ihop det sist!! Kan det vara oljan ialla fall? Svider att köpa komplett koppling om det inte är det som är felet..:va Hydral oljan är nybytt.
Tips Tack.
 
Last edited:
det ända jag kom på var att dom 3 mini skruvarna som ska hålla tryckplattorna var borta ?? o dom satt på plats när jag satte ihop det sist!! Kan det vara oljan ialla fall? Svider att köpa komplett koppling om det inte är det som är felet..:va Hydral oljan är nybytt.
Tips Tack.

Gen1 kopplingen har haft en tendens att slira därav den extra barnettfjädern en del använder. De tre krysspårskruvarna kan tydligen vara riktigt stökiga att få loss och brukar behöva bytas ut, kanske därför de saknas. Troligen är det inte oljan utan det är nog bara att bita i sura äpplet och byta koppling.
OK/Q8's SBK 15-50W helsyntet fungerar bra på gen2(mer än 5400 mil) utan slirtendenser. Går att köpa hos tex Rollers däck(se anonser till höger) för under 100:- litern

någon som vet ett bra slip-on som mann kann köpa till en bandit 1200 -99
nytt eller beg

Ring Peter på www.checkray.se och kolla om han har ngn ART kvar till den.
Annars Viper på www.touring.se. Bägge borde gå att få nya för runt 2500:- och i rostfritt som matchar resten av systemet. Glöm sedan inte ombestyckning och håltagning i luftburken mm. Observera att det är gen1-receptet som gäller för din hoj.
 
Ang kopplingsproblem, så har min B12 -02 börjat slira på kopplingen :mad: kan väl hända att man gjort några dragracing starter för mycket.
Det är speciellt på 4:an å 5:an.
Har nu köpt r kammar till den å funderar nu när man ändå måste byta koppling att förstärka den på nåt sätt, kanske hårdare kopplingsfjädrar? Eller finns det nåt annat man kan göra för att det ska bli bättre grepp?

Är detta någon sjuka hos banditen att den har dålig koppling?
Ska man sätta annan koppling än orginal?

Finns det någon som har en skiss/bild på en mätarhållare på styret?
Funderar på att ta bort kåpan å sätta en annan, men tänkte behålla org mätarna å göra en hållare på styret.
 
Last edited:
Fick tag i kopplingsfjädrar på McXpress :tummenupp
Nu är det bara att byta lamellerna också...

Edit: Tack för bilden :yoparty
 
Kanske är till att bita i det sura som du sa,men det svider, 3000 kr för en komlett koppling sa dom på SULAS i u-sala.
Har gen2 kopplingen fjädrar??.går det att sätta i en sån i stället? verkar bättre med fjädrar istället för "barnett"fjädern som är hopplös att trycka ihop med dom 3 små fjutt skruvarna.
hur som..tack för svaren.
 
Nej. Gen2 kopplingskonstruktionen är likadan endast delarna skiljer. Det finns lamellpaket på Lelles 06-427 för 895.- om man inte är noga med orginaldelar till gen1. Annars går det åt 9 st 21441-31E00 a 160:- samt en 21442-31E00 a 211:- totalt 1651:- för lamellerna, resten måste vara jobb då. Stålskivorna behöver man bara byta om de slagit sig men det vet man inte förrän man rivit isär. Stålskivorna 7st 21451-31E00 samt 2st 21451-31E10 men de har jag inga priser på
 
Last edited:
bättre med fjädrar istället för "barnett"fjädern som är hopplös att trycka ihop med dom 3 små fjutt skruvarna.
hur som..tack för svaren.

Om det är de där pyttesmå skruvarna som sitter vid kopplingen du menar så behövs inte dessa. Skruvarnas enda funktion är att underlätta vid montering i fabriken.
 
Nu är jag också fast i Bandit-träsket!

Hämtade en B1200 -97 igår. Hysteriskt rolig maskin! Ska tydligen vara lite vässad, med GSX-R 1100-kammar, moddad luftburk m.m.

Körde dom fjorton milen hem från Dalarna med ett leende som nästan delade huvudet! :)
 

Bifogat

  • bandit1.jpg
    bandit1.jpg
    55.9 KB · Visningar: 139
Nu är jag också fast i Bandit-träsket!

Hämtade en B1200 -97 igår. Hysteriskt rolig maskin! Ska tydligen vara lite vässad, med GSX-R 1100-kammar, moddad luftburk m.m.

Körde dom fjorton milen hem från Dalarna med ett leende som nästan delade huvudet! :)

Grattis!
Välkommen till träsket. :tummenupp
 
Är det någon som varit tvungen att byta svinglager på sin Bandit 1200?
Om nån gjort det, hur långt hade cykeln gått då?
 
mer ljud tack

Först måste jag fråga om söksystemet här på sporthoj.com. Sökte på ” bandit slip-on ”, i havet av svaren hittade jag självklart denna tråd, dock ingen hänvisning till en av de 92 sidorna. Lyckligtvis hittar jag på sida 92 vad jag letar efter…


någon som vet ett bra slip-on som mann kann köpa till en bandit 1200 -99
nytt eller beg
Ring Peter på www.checkray.se och kolla om han har ngn ART kvar till den.
Annars Viper på www.touring.se. Bägge borde gå att få nya för runt 2500:- och i rostfritt som matchar resten av systemet. Glöm sedan inte ombestyckning och håltagning i luftburken mm. Observera att det är gen1-receptet som gäller för din hoj.

Tyvärr hade Checkray slut men på Touringbutiken hade dem en ”Viper Bolt-on Oval Suzuki GSF1200S” antar att den passar till en GSF 1200-N Bandit från -02 (då S och N inte är olika förutom kåporna?)

Ok sista frågan. Om man lägger till 1700kr till priset kan jag få en “Mivv Bolt-On Titan”, är det värt pengarna? Vad är bättre?
 
Ok sista frågan. Om man lägger till 1700kr till priset kan jag få en “Mivv Bolt-On Titan”, är det värt pengarna? Vad är bättre?


Jag köpte ett Viper till min förra hoj. Blev inte direkt imponerad över passform, finish och montagedetaljerna. Ljudet var det dock inget fel på!

Har även provat GPR. Där kan vi snacka kvallitet! Jättefina rör tycker jag!
 
Fick tag på hellyse samt fästanordningar på Ebay för runt 900 kronor istället för 6.500 som de ville ha för originaldelar.

Men det verkar krångligt att montera fästena, ser ut som man måste plocka bort strykronan? Tror inte jag vågar mig på det, det verkar för krångligt för mig. Eller är det någon som monterat 1200N-helljus på en 1200S och kan förklara på ett enkelt sätt hur man går till väga?
 
Tack för alla svar o länkar, ska nog inte behöva fråga mycket mer efter att ha läste alla OooGeeDoos frågor...

LeoVince låter bra, hittade priset på deras hemsida 3083 sek (alla pris ex frakt), i Sverige hittade jag Hojgaraget 3600 sek, Mc-poolen 3995 sek (men har bara fram till -01). Någon som har tipps på andra återförsäljare / pris på frakt från tyskland. LeoVince.de krävde en viss kunskap i tyska :confused:
 
Fick tag på hellyse samt fästanordningar på Ebay för runt 900 kronor istället för 6.500 som de ville ha för originaldelar.

Men det verkar krångligt att montera fästena, ser ut som man måste plocka bort strykronan? Tror inte jag vågar mig på det, det verkar för krångligt för mig. Eller är det någon som monterat 1200N-helljus på en 1200S och kan förklara på ett enkelt sätt hur man går till väga?


Jag plockade bort styrkronan från min hoj under helgen och kan bara säga att det var skitlätt. Iofs så har jag inga grejer på styret (renoverar) så det var bara att skruva bort dom fyra insexskruvarna och lyfta bort styret. Sen lossa på dom två insexskruvarna som spänner åt runt gaffelrören uppe vid styrkronan och bort med muttern till axeln i styrhuvudet. Det tog väl ca 5-7 min och ska nog inte vara något svårare med grejerna på styret kopplat. Det är nog bara att lyfta upp/ lägga det åt sidan så gott det går. Se bara till så du inte får in smuts i styrlagret när det är oskyddat.

Kör hårt :)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top