Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink skrev:
2407292 Tror inte det. Jag har ingen bricka bakom muttern på någon av mina motorer - och är kanske därför jag inte reflekterat över det tidigare. Jag kör typ 3 sekunder med mutterdragaren och ingen har hittills lossnat under åren. Är du orolig över att inte ha bricka bakom muttern, använd isf Loctite "stark" på muttern..




Uppdaternig...

Blev till o upp i svarven en runda..
Tog 0,7 på baksidan av innerhubben och 1,0mm på gängan till fjäderbulten.
Så nu har jag iaf 4 varv på gängan. känns tryggare.

Testade strippen idag, lite huggningar i starten slirade när 3an åkte i:mad:
Får nog slänga i den förstärkta fjädern som jag givetvis glömde hemma, så en repa blev det bara...
 

Bifogat

  • DSC000100.JPG
    DSC000100.JPG
    42.6 KB · Visningar: 86
holm44 skrev:
2409841 Jag dränerade förgasarna hörom kvällen o fick ut lite skit dock ej vatten.Kanske det ligger nåt i ngt munstycke.Kanske läge att plocka ur förgasarna i vinter...Men för tillfället får jag köra o lida... hälsn holm


När du tar ut gasarna, ta ur alla pilotmunstycken och titta genom dom mot ljuset så kan du enkelt se om nåt är igensatt eller blockerat.
Det är ganska små hål där och behövs inte så mucket.
Man kan t ex ta ett strå från en stålborste, men var försiktig så att inte hålet blir större än det var från början....
 
oren gång 3

alisbandit1200 skrev:
2412248 När du tar ut gasarna, ta ur alla pilotmunstycken och titta genom dom mot ljuset så kan du enkelt se om nåt är igensatt eller blockerat.
Det är ganska små hål där och behövs inte så mucket.
Man kan t ex ta ett strå från en stålborste, men var försiktig så att inte hålet blir större än det var från början....
NU GÅR HOJEN FINT IGEN!!! HUR...JO jag tankade på ok/Q8 istället för Preem eller JET.....och så körde jag i 220 en stund (uppfriskande) härom kvällen!Någon av åtgärdena gav resultat,troligen soppabytet.Inte en misständning eller störning efter tankningen på hela dagen!Hoppas det blir varaktigt så nu är det roligt att köra igen!
Hälsn HOLM :)
 
Finns det några kännetecken på en förstärkt kopplingsfjäder, typ barnett.

Jag köpte en för nått år sen, men den såg iaf ut exakt som orginal,
och gjorde ingén större skillnad, fick iaf åka med 2orginal+ 1st förstärkt(?)
 
Skiljer det något på tanken mellan gen1 och gen2? Utseendet är väl detsamma, men jag tänkte mest på att på gen1 är bränslemätaren analog och på gen2 är den digital. Jag tänkte att det därför kanske skiljer nåt på den givare, eller vad det nu är för nåt, som sitter på undersidan av tanken och anslutningen.
Kanske är det nåt annat som skiljer...?

Finns det någon annan tank som skulle passa? Jag tycker nämligen att tanken till GSX 1100 F ser väldigt lik ut. Tror det är en 1100:a iaf.
 
Last edited:
Tankmätarsändaren på Gen-1 består av ett trådlindat motstånd där en arm på flottören ändrar resistansvärdet beroende på bränslenivån. Tankmätaren på Gen-2 använder förmodligen samma typ av sändare som Gen-1 fast presenterar det analoga mätvärdet i digital form mha en AD-omvandlare.
 
andersbrink skrev:
2424027 Tankmätarsändaren på Gen-1 består av ett trådlindat motstånd där en arm på flottören ändrar resistansvärdet beroende på bränslenivån. Tankmätaren på Gen-2 använder förmodligen samma typ av sändare som Gen-1 fast presenterar det analoga mätvärdet i digital form mha en AD-omvandlare.

Ok, tack. Jag får försöka luska lite mer i det här om det går att använda sig av gen1:s givare till gen2:s instrumentering. Annars om givarna ser likadana ut och sitter lika på de båda gen. så kan jag ju bara skifta över givaren från min gamla tank.
 
Mr Lang skrev:
2424124 Ok, tack. Jag får försöka luska lite mer i det här om det går att använda sig av gen1:s givare till gen2:s instrumentering. Annars om givarna ser likadana ut och sitter lika på de båda gen. så kan jag ju bara skifta över givaren från min gamla tank.

Kolla i servicemanualen för Gen-1 hur man mäter upp tankmätaren och kolla sen samma sak för Gen-2 hojarna.
 
Gen 2(2001) Har motstånd 8-10 ohm för läget Full tank(flottören i övre läge) och 90-93ohm för läget tom tank(flottören i nedre läge) mätes efter 20 sekunder i resp position enligt manualen. Det är nog den mätningen som avses. Jag har inga uppgifter för Gen1 tyvärr.
 
Last edited:
Anders R skrev:
2424200 Gen 2(2001) Har motstånd 8-10 ohm för läget Full tank(flottören i övre läge) och 90-93ohm för läget tom tank(flottören i nedre läge) mätes efter 20 sekunder i resp position enligt manualen. Det är nog den mätningen som avses. Multimeterns plus i gulsvart sladd och minus i den andra. Jag har inga uppgifter för Gen1 tyvärr.

Ok, men tack ändå för att du hittade info om gen2:s värden. Jag tror jag kan ha en användarhandbok till en gen1 hemma. Det står inte i den va?
 
Mr Lang skrev:
2424212 Ok, men tack ändå för att du hittade info om gen2:s värden. Jag tror jag kan ha en användarhandbok till en gen1 hemma. Det står inte i den va?

Troligen bara i verkstadsmanualen men andersbrink kanske har gen1 värden?
 
Mr Lang skrev:
2424212 Ok, men tack ändå för att du hittade info om gen2:s värden. Jag tror jag kan ha en användarhandbok till en gen1 hemma. Det står inte i den va?

Generation 1 skulle ha 1-5 ohm vid full tank och 103-117 ohm med tom tank
 
Bandit1200N skrev:
2424470 Generation 1 skulle ha 1-5 ohm vid full tank och 103-117 ohm med tom tank

Så det enda som skiljer mellan bränslemätarna är i princip motstånds-värdena som motsvarar tom resp. full tank.

Jag bugar och bockar. :Bugar
 
Tjena alla banditägare!

Fick strul med min -02:a idag när jag var ute och körde. Första 3 milen gick den helt klockrent körde i högt tempo. Sedan kör jag i 70-90 ca en mil låter hojjen sträcka ut på en raka saktar ner igen och då bara den blöddrar. Efter detta går den brutalt orent under 5000 varv stannar till och låter den gå på tomgång ser att de droppar bensin från andra förgasaren.
Vad har hänt?
Jag mistänker att flotören har hängt sig men det som jag tycker talar emot är att det händer helt plötsligt när man kör.
Någon som har tips på hur man lättast går vidare nu, e de riva tank och förgasarbrygga som gäller?
 
Bensinkranen på "Normal" (inte "PRIME"). Töm förgasare #2 genom dräneringsskruven på undersidan av flottörhuset, starta motorn. Var det lite skräp vid flottörnålen så har det nu försvunnit.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top