Suzuki Bandit 1200-tråden

BanditCalle skrev:
2221602 Har möjlighet till ett bra pris på en Yoshimura dual oval dämpare. http://www.suzukimc.nu/pls/nvp/Uplo...ilename=/18205/F1287107112/GSF1200 Bandit.pdf. Är det någon som känner till denna och är det nått att ha ? :confused:

Alla eftermarknadsljuddämpare ger lika mycket extra effekt, dvs lika mycket som att köra helt utan ljuddämpare. Ska man vara riktigt anal kan det skilja +/- 1 hästkraft, dvs helt försumbara skillnader. Köp det du tycker är snyggt och låter som du tycker det ska göra.
 
Fjädringsinställningar

Jag har efter lite mer provocerande körning märkt att Banditen är lite mjuk. Jag vet att det är en lite ålderdomlig ram och så och att den inte ska gå att jämföra med nyare aluminiumramar, men man vill ju ändå få ut så mycket av det man har. Jag märkte även detta på 600 Banditen jag hade tidigare, men den hade ju inte så många inställningsmöjligheter på dämpningssidan. På den ökade jag förspänningen bak med två snäpp jämfört med original. Detta gjorde enligt mig en stor skillnad.

Min 1200:a har än så länge original fjädringskomponenter. Det enda ändrat på är att jag monterat "tailriser". Jag kommer så småningom stoppa i hårdare fjädrar i framgaffeln.

Vill med detta inlägg kolla vad ni gjort för att förbättra vägegenskaperna.
Vad har ni för inställningar på bak- respektive framdämpning?
Jag väger ca 78 kg med kalsonger.

Tjipp
 
andersbrink skrev:
2221866 Fram, sänkt 70 mm varav 30 mm i gaffeln med 40 mm underspacer och 10w olja.

Bak, sadel sänkt 50 mm, baken sänkt 80 mm, Progressive 420-1043 dämpare http://www.progressivesuspension.com/ med 600# fjäder med minimal rebound och max preload.

Hojen har ca 1660 hjulbas.

Haha, jätteroligt

Ok, jag förtydligar. Ni som använder er cykel till att svänga med. Vilka inställningar har ni?
 
Hårdare framfjädrar och 3:e strecket fram och 6 bak med orginalkomponent men jag är en sådär 15 kg tyngre. Men sedan är man nog bättre på att skruva än på att köra(men jag jobbar på den biten). Dina tailrisers i sig gör att mer vikt hamnar på framhjulet så där har du en möjlig orsak till "mjuk" framgaffel.
 
Mr Lang skrev:
Ni som använder er cykel till att svänga med. Vilka inställningar har ni?

Fast är det inte lite som att fråga "Hur slipad är er morakniv när ni ska avverka en 30 meters fura?" för att vara lite drastisk - inget ont menat. Originalchassi och originaldämpare går lixom inte att göra så mycket med. T.ex. en RaceTech dämpenhet i framgaffeln, progressiva fjädrar och en bättre bakdämpare (vad som helst annat än original) funkar bättre. Fast ramen är det ju inte så mycket att göra åt... annat än att t.ex. byta till en 89-92 gsxr1100 ram. Fast då är det ju ingen bandit längre. :D
 
Anders R skrev:
2222519 Hårdare framfjädrar och 3:e strecket fram och 6 bak med orginalkomponent men jag är en sådär 15 kg tyngre. Men sedan är man nog bättre på att skruva än på att köra(men jag jobbar på den biten). Dina tailrisers i sig gör att mer vikt hamnar på framhjulet så där har du en möjlig orsak till "mjuk" framgaffel.

Tailriserna ( :3freak ) har bara suttit på några dagar. Men det är klart att det blir lite mer vikt där fram nu. den blev lättare att svänga med iaf. Kanske inbillning...
Är det bara förspänningen du skruvat på alltså. Jag har inte kikat hur grejerna är inställda än, men jag antar att de är original.
Mer dämparinställningar tack :)

En annan fråga. Miniblinkers: är det någon som har monterat det på en 1200S gen2? Jag undrar hur ni har gjort vid framkåpan? Har ni köpt någon sorts täckbricka eller har ni satt i någon blinkers som täcker hela hålet? Har någon bild på detta så får ni gärna lägga in den här. Gärna länk till inköpsställen också.

andersbrink skrev:
2222609 Fast är det inte lite som att fråga "Hur slipad är er morakniv när ni ska avverka en 30 meters fura?" för att vara lite drastisk - inget ont menat. Originalchassi och originaldämpare går lixom inte att göra så mycket med. T.ex. en RaceTech dämpenhet i framgaffeln, progressiva fjädrar och en bättre bakdämpare (vad som helst annat än original) funkar bättre. Fast ramen är det ju inte så mycket att göra åt... annat än att t.ex. byta till en 89-92 gsxr1100 ram. Fast då är det ju ingen bandit längre. :D

Jag förstår hur det ligger till med Banditens "sportiga" chassi. Jag har valt modellen mest för dess motor, men sen vill man ju försöka göra det bästa av det som går.
Vill behålla Banditen :hihi
 
Ni som kör gen1 bandit utan kåpa. Hur mycket drar era banditer? Min drar ca 0.7 - 0.9... Känns som det är ganska mycket? Till saken hör att jag inte är den minsta person och jag sitter relativt upprätt när jag kör..
 
Evert skrev:
2224220 Ni som kör gen1 bandit utan kåpa. Hur mycket drar era banditer? Min drar ca 0.7 - 0.9... Känns som det är ganska mycket? Till saken hör att jag inte är den minsta person och jag sitter relativt upprätt när jag kör..
Jag kör B12 G1S (kåpa) ligger vid blandad (nästan laglig) körning 0.75-0.8 vid bus 0.8-1.1,
vill jag åka billigt så tar jag bilen :)
 
Fredde Meck skrev:
2224293 Jag kör B12 G1S (kåpa) ligger vid blandad (nästan laglig) körning 0.75-0.8 vid bus 0.8-1.1,
vill jag åka billigt så tar jag bilen :)

Ok, då ligger inte min förbrukning onormalt då..
 
Mr Lang skrev:
2222661
En annan fråga. Miniblinkers: är det någon som har monterat det på en 1200S gen2? Jag undrar hur ni har gjort vid framkåpan? Har ni köpt någon sorts täckbricka eller har ni satt i någon blinkers som täcker hela hålet? Har någon bild på detta så får ni gärna lägga in den här. Gärna länk till inköpsställen också.

Miniblinkers finns det en uppsjö av, välj de du tycker är snyggast, men många har M10 gäng med kablarna genom bultdelen som man drar fast med mutter. Den typen innebär att man inte behöver göra åverkan på kåpor osv. Jag har använt orginalbrickorna från insidan av blinkers(stora hålet) plus köpta för utsidan, gummidelen kvar både fram och bak. Totala utsticket på mina är bara 5 cm(2cm arm och 3cm lampglas köpta på touringbutiken. Delarna som du behöver utöver blinkers är adapterplattor se bild och adpterkablage se bild2 såvida det inte är ledblinkers då behövs motstånd som du kan läsa mer av under stickyn i teknik o mekforumet.
 

Bifogat

  • adpterplattor.jpg
    adpterplattor.jpg
    10.8 KB · Visningar: 89
  • 69-6028.jpg
    69-6028.jpg
    15.5 KB · Visningar: 83
Last edited:
Önskar tips om var jag hittar bromsskivor så billigt som möjligt till en b12 -99
mvh poke
 
poke skrev:
2231587 Önskar tips om var jag hittar bromsskivor så billigt som möjligt till en b12 -99
mvh poke

Snygga wave diskar låg bra i pris på
M C Shopen Kuskv. 2, 191 62 SOLLENTUNA Tel 08-96 93 00
är man smcmedlem har man dessutom rabatt.
Annars läs stickyn om Mc-skrotar. Det är samma skivor på RF900.
 
andersbrink skrev:
2199914 Du kan ta en komplett koppling från en 89-92 gsxr1100. Med komplett menas korg och inre hub samt allt som ryms däri inklusive tryckplatta. Du återanvänder Banditens drev (för generator/oljepump) som sittera bakpå kopplingskorgen, dvs bara att flytta över. Kika på bikebandit.com för vilka originaldetaljer en 89-92 gsxr1100 har. Du behöver även tryckstången i aluminium som går genom ingående drivaxeln.

Fick tag på en kille som hade en Gsx-r koppling, men saknade tryckstången...

Räcker det med nr 23, nr 24 saknas på bikebandit.

http://houseofmotorcycles.bikebandi..._id~703241~model_dept_name~GSXR1100K.asp#stay
 
B-400 skrev:
2235067 Fick tag på en kille som hade en Gsx-r koppling, men saknade tryckstången...

Räcker det med nr 23, nr 24 saknas på bikebandit.

http://houseofmotorcycles.bikebandi..._id~703241~model_dept_name~GSXR1100K.asp#stay

#24 har väl samma längd på alla luft/olje-kylda, dvs den bit som sticker ut genom vänster motorblock? Ivfsh kan den tillverkas lätt av en bit silverstål som du härdar genom att rödglödga den och snabbt sänka ned den i 40 grader varm gammal/ny motorolja. Det kommer att flamma till men slocknar av sig självt efter nån sekund.
 
andersbrink skrev:
2235177 #24 har väl samma längd på alla luft/olje-kylda, dvs den bit som sticker ut genom vänster motorblock? Ivfsh kan den tillverkas lätt av en bit silverstål som du härdar genom att rödglödga den och snabbt sänka ned den i 40 grader varm gammal/ny motorolja. Det kommer att flamma till men slocknar av sig självt efter nån sekund.

ok,
det går o lösa!
Men den högra (23) är den då som skall bytas?! (köpas)
 
B-400 skrev:
2235186 ok,
det går o lösa!
Men den högra (23) är den då som skall bytas?! (köpas)

Då mina tre hojar är ett hop-plock-av-alla-möjliga-delar så brukar jag lägga i stora kullagerkulor som shims för att få kopplingen att funka om inte nåt annat verkar passa. Stången (23) kan du göra själv genom att centrumborra en lättmetallstång till passande längd och sno ändpluttarna från din originalstång. Så himla noga är det inte där, huvudsaken det funkar och att du inte trycker ut hydralkolven i drevkåpan för långt.
 
Bandit med ABS

Har några frågor om Bandit 1200 bromsar

Hur är bra är ABS funktionen på Banditen?

Finns det någon nackdel att köpa en Bandit med ABS?

Är det så lätt som jag tror att plocka bort ABS systemet om man nu skulle vilja?

Edit: stavfel
 
Trådlyft, ingen som har koll på Bandits?

Banane skrev:
2240890 Har några frågor om Bandit 1200 bromsar

Hur är bra är ABS funktionen på Banditen?

Finns det någon nackdel att köpa en Bandit med ABS?

Är det så lätt som jag tror att plocka bort ABS systemet om man nu skulle vilja?

Edit: stavfel
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top