Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink skrev:

jag vet inte om jag blev sådär jättemycket klokare av det där, men jag tror jag vet :3freak

En annan fråga: På besiktningen för två veckor sedan så tyckte besiktningsmannen att den kändes lite mjuk i framgaffeln. Jag fick ingen anmärkning, men han berättade ändå detta. Vad tror ni? Är banditer ovanligt mjuka eller är det nåt fjong med min? Jag hade den nedtryckt en bit i framgaffeln, med spännband, när jag körde hem den från tyskland. Den stod väl så i ca 12-13 timmar. Kan det hänt något av detta?
 
Banditen är mjuk i gaffeln. En enkel åtgärd är att stoppa i 3 cm långa hylsor i gaffelbenen ovanpå fjädrarna för att öka på förspänningen samt att byta ut gaffeloljan från 5w till en 50/50 blandning av 5w och 10w, dvs 7.5w.
 
andersbrink skrev:
2208155 Banditen är mjuk i gaffeln. En enkel åtgärd är att stoppa i 3 cm långa hylsor i gaffelbenen ovanpå fjädrarna för att öka på förspänningen samt att byta ut gaffeloljan från 5w till en 50/50 blandning av 5w och 10w, dvs 7.5w.
Blir det verkligen 7,5? Jag fick lära mig en gång att det inte går att blanda så. Som att försöka blanda fotbollar och tennisbollar. Fast motorolja går ju bra att blanda, så jag har kanske fel. Effekten blir kanske det samma vilket som.
 
andersbrink skrev:
2208155 Banditen är mjuk i gaffeln. En enkel åtgärd är att stoppa i 3 cm långa hylsor i gaffelbenen ovanpå fjädrarna för att öka på förspänningen samt att byta ut gaffeloljan från 5w till en 50/50 blandning av 5w och 10w, dvs 7.5w.

Med tanke på att gen2 skall ha 10W i gaffeln undrar jag varför man skulle gå ner till 7.5W . Själv med tanke på att man inte är en tunn japan på 75kg har jag bytt framfjädrar till "Progressive" deras artnr 11-1148 för ca 1000 - 1275kr och har 10W. http://www.progressivesuspension.com/ Vid en direkt jämförelse med Bugeyes obytta är vi bägge överens att den känns bättre trots fler mil. www.roffesmotor.se för progressive dvs närmsta handlare kan ta hem i mitt fall beställde jag via Schneiders som på den tiden sålde Suzuki(nu honda).

Mr Lang skrev:
2202857 Jag ska luftburksmodda min B12:a -02 till helgen. Vart är det lämpligt att göra detta hålet i luftburken? Har läst nåt om att man ska göra det bredvid "snorkeln". Stämmer detta även för Gen 2?

Rakt uppifrån i luftburkens lock med en 38mm hålsåg om det är stage1 modden. dvs du behöver inte ens ta loss burk eller lock från hojen. När du tagit av tanken ser du i stort sett bara ett ställe du kommer åt med hålsågen.
 
Anders R skrev:
2208284 Med tanke på att gen2 skall ha 10W i gaffeln undrar jag varför man skulle gå ner till 7.5W . Själv med tanke på att man inte är en tunn japan på 75kg har jag bytt framfjädrar till "Progressive" deras artnr 11-1148 för ca 1000 - 1275kr och har 10W. http://www.progressivesuspension.com/ Vid en direkt jämförelse med Bugeyes obytta är vi bägge överens att den känns bättre trots fler mil. www.roffesmotor.se för progressive dvs närmsta handlare kan ta hem i mitt fall beställde jag via Schneiders som på den tiden sålde Suzuki(nu honda).



Rakt uppifrån i luftburkens lock med en 38mm hålsåg om det är stage1 modden. dvs du behöver inte ens ta loss burk eller lock från hojen. När du tagit av tanken ser du i stort sett bara ett ställe du kommer åt med hålsågen.

TACKAR :tummenupp

Gött, då slipper jag plocka ur luftburken.
 
Mr Lang skrev:
2208362 TACKAR :tummenupp

Gött, då slipper jag plocka ur luftburken.

Du lär i och för sig lossa den om du skall få ut förgasarpaketet för resten av jobbet med stage 1. Lossa de två fästskruvarna i ramen till luftburken och de 8 till låsklämmorna i framkant och bakkant av förgasarna. Tryck luftburken bakåt för att få ut förgasarna. Passa på att byta ut kryssspårsskruvarna till klämmorna mot rostfria insexor M4 * 30-35 någonting. dessutom måste gasvajrarna tas med elelr tas bort från förgasarpaketet. Lättast där är faktiskt att ta isär vid handtaget och lossa kablarna från gasrullen och sedan lossa dem från själva handtagshuset och dra ut dem kompletta dock sitter de med en klämma mitt ovanför kamkedjan på motorn.
 
Last edited:
Anders R skrev:
2208812 Du lär i och för sig lossa den om du skall få ut förgasarpaketet för resten av jobbet med stage 1. Lossa de två fästskruvarna i ramen till luftburken och de 8 till låsklämmorna i framkant och bakkant av förgasarna. Tryck luftburken bakåt för att få ut förgasarna. Passa på att byta ut kryssspårsskruvarna till klämmorna mot rostfria insexor M4 * 30-35 någonting. dessutom måste gasvajrarna tas med elelr tas bort från förgasarpaketet. Lättast där är faktiskt att ta isär vid handtaget och lossa kablarna från gasrullen och sedan lossa dem från själva handtagshuset och dra ut dem kompletta dock sitter de med en klämma mitt ovanför kamkedjan på motorn.

På min 600:a bandit fick jag bort förgasarna utan att ta bort luftburken, men det kanske inte går på 1200:an. Jag kommer ihåg att det var ett helvete att få dit vajrarna när jag satte tillbaka förgasarna. Kanske skulle prova ditt sätt angående vajrarna.
Tack för tipsen!
 
Lycka till med meckandet. Angående din mjuka framgaffel vill jag komma ihåg klagomål mot orginalgaffeloljan. Prova att byta den när du ändå är igång. Med tanke på att hojen är en 02:a så är det nog dags ändå. Själv kör jag med "Golden spectros" SAE 10W införskaffad på Lelles 1l flaska räcker till bägge benen. Nivå på oljan utan fjäder fullt hoptryckt skall vara 105mm från överkant. När man tagit loss toppskruven måste man skruva ner förspänningsskruven för att komma åt med hylsnycklarna se bild
 

Bifogat

  • gafel.JPG
    gafel.JPG
    71.2 KB · Visningar: 117
tändstift

en fråga!!!!!!

kan man köpa nått hådare tändstift änn orginal,har kört sönder 2st igen :( :(

skulle vara glad om det gick så dom håller........
 
Tändstiftsfakta - JR9B täcker in kompressionsförhållanden från 8:1 till 15:1 samt en uteffekt på 95 till 400 hästkrafter på Banditen. Slaggar dina stift igen beror det på att din soppablandning är felaktig, inte att dina stift har ett felaktigt värmetal. Igenslaggade tändstift räddar man genom att värma upp isolatorn med gasolbrännaren så att isolatorn blir lagom mörkt röd.

Får man gissa på att du har Dynojet installerat? :näsblod
 
andersbrink skrev:
2215676 Tändstiftsfakta - JR9B täcker in kompressionsförhållanden från 8:1 till 15:1 samt en uteffekt på 95 till 400 hästkrafter på Banditen. Slaggar dina stift igen beror det på att din soppablandning är felaktig, inte att dina stift har ett felaktigt värmetal. Igenslaggade tändstift räddar man genom att värma upp isolatorn med gasolbrännaren så att isolatorn blir lagom mörkt röd.

Får man gissa på att du har Dynojet installerat? :näsblod



nej,har inte dynojet . den har funkat klockrent i två år sen när jag åkte hem från jobbet så efter ca1mil så matade jag på lite helt plötsligt så när jag vxl upp å vred på gas så gick den konstigt,den går bra på jämn gas men så fort jag gasar så den får jobba lite då går den piss :( :(

har kollat stiften å 1/4 stiften e kassa..ska prova å bränna dom å stoppa i dom igen så får vi se...........har du nå andra förslag så dom välkomna :Bugar :Bugar
 
Nu har jag gjort luftburksmodden på min Bandit. Jag tyckte det blev en markant skillnad. Nu svarar den mycket bättre på gas och det känns som den aldrig vill sluta dra :yoparty
 
Last edited:
engel skrev:
2217192 dom va en aningen svarta......

Möjligt att den har tappat ned huvudmunstyckena i flottörhuset efter att de gängat ur sig. Går den för fett på full gas är det nästan bara det som kan vara orsaken - annat än ett mus/rått/fågel-bo i luftburken.
 
andersbrink skrev:
2217409 ........ annat än ett mus/rått/fågel-bo i luftburken.
inte så kul att ha i hojen, såg ut så här efter vinter'n. (visst, inte i luftburken men ändå...)
 

Bifogat

  • råtta (Large).JPG
    råtta (Large).JPG
    134.5 KB · Visningar: 210
andersbrink skrev:
2217409 Möjligt att den har tappat ned huvudmunstyckena i flottörhuset efter att de gängat ur sig. Går den för fett på full gas är det nästan bara det som kan vara orsaken - annat än ett mus/rått/fågel-bo i luftburken.



nu har jag varit ute å provat gick kasst på gaspådrag igen men efter 5km så
släppte det å nu går den som den ska igen skumt......
så det måste ju vara nått i förgasarna men ska se om det har släppt helt nu
bara att hoppas :tummenupp annars så får jag riva förgasarna.....
 
Fredde Meck skrev:
2217931 inte så kul att ha i hojen, såg ut så här efter vinter'n. (visst, inte i luftburken men ändå...)

Mina hojar hade klarat sig, men inte min Pontiac Firebird. Där hade en mus gnagit sig igenom en gummigenomföring i torpeden och röjt helvilt bland inredningen och MC-kläderna, hjälm och handskar i bakluckan. Grrr!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top