Suzuki Bandit 1200-tråden

andersbrink skrev:
De lågfartsmunstycken du har köpt är pirattillverkade och har en helt annan märkning (och flöde) än originalmunstycken från Mikuni. Lämna tillbaks. Köp äkta lågfartare, det är bara då du kan vara säker på att du får rätt storlek. De piratare du har köpt ska nog ner till storlek under 20, förmodligen närmare 15 för att det ska motsvara original mikuni #35. Du vill förmodligen byta från 37.5 ned till 35?
Jävla skit! Jag sa speciellt till att jag skulle ha original. Bara att lämna tillbaka skräpet. Tack Anders för upplysningen.
Någon som vet om nån säljer original-munstycken i Göteborgstrakten?
 
Last edited:
Taskig gång på 04:a

Jag startade upp min "nya" bandit 1200 04:a häromdagen och körde den riktigt varm eftersom jag skulle till regitreringsbesiktning. Jag fick den dock inte till att gå ordentligt trots att den var varm. Den stannade på tomgång och det gick inte att justera den heller, antingen blev det på tok för högt eller så stannade den. Dessutom gick gick den kasst på mellaregister och bluddrade ordentigt på 5-6000 när jag varvarde den. Den har sannolikt stått ett tag men jag tycker ändå den borde gått någonlunda efter den turen. Till saken hör att det sitter ett KN filter och ett Hurricane slipon på den, det har säkert betydelse. Är det fö. någon som vet vad det är för storlek på huvudmunstycket i en bandit 1200 04:a?
 
Det är vinter och kallt, bränsleblandningen blir då för klen då hojen är bestyckad att gå som bäst när det är över 20 grader varmt.

Vatten i bensinen och igensatta tomgångsrör (de rör med fasta munstycken som sticker ned i flottörhuset) är de vanligaste felkällorna.

Dränera först förgasarna. Häll sen i 2 dl liter K-sprit (eller 1/2 liter E85) samt 2 liter toulen eller xylen i en kvartsfull tank så fettas soppablandningen upp rätt rejält.

Inazuma skrev:
Jag startade upp min "nya" bandit 1200 04:a häromdagen och körde den riktigt varm eftersom jag skulle till regitreringsbesiktning. Jag fick den dock inte till att gå ordentligt trots att den var varm. Den stannade på tomgång och det gick inte att justera den heller, antingen blev det på tok för högt eller så stannade den. Dessutom gick gick den kasst på mellaregister och bluddrade ordentigt på 5-6000 när jag varvarde den. Den har sannolikt stått ett tag men jag tycker ändå den borde gått någonlunda efter den turen. Till saken hör att det sitter ett KN filter och ett Hurricane slipon på den, det har säkert betydelse. Är det fö. någon som vet vad det är för storlek på huvudmunstycket i en bandit 1200 04:a?
 
Tack Anders, och tack för att du inte sa jag skulle slänga mitt KN filter på majbrasan :tummenupp Det gav jag 600 spänn för. Jag får väl lungna mig tills det blir lite varmare. Sen återkommer jag med all säkerhet, jag skall stoppa in en R kam i den åsså.


andersbrink skrev:
Det är vinter och kallt, bränsleblandningen blir då för klen då hojen är bestyckad att gå som bäst när det är över 20 grader varmt.

Vatten i bensinen och igensatta tomgångsrör (de rör med fasta munstycken som sticker ned i flottörhuset) är de vanligaste felkällorna.

Dränera först förgasarna. Häll sen i 2 dl liter K-sprit (eller 1/2 liter E85) samt 2 liter toulen eller xylen i en kvartsfull tank så fettas soppablandningen upp rätt rejält.
 
Inazuma skrev:
Tack Anders, och tack för att du inte sa jag skulle slänga mitt KN filter på majbrasan :tummenupp Det gav jag 600 spänn för.

VA?! Det trodde jag du redan hade gjort! :D

Fast du vet ju kanske redan min åsikt i den frågan, dvs om K&N. Grrr... djävulens påfund de därna... :mad:
 
Inazuma skrev:
Är det samma "recept" som gäller på gamla banditerna med Mikunifuggar? Dvs. ca: 130 i huvudmunstycke till att börja med och 2" hål i luften. Någon som har testat?

Nej det är inte riktigt samma recept! Förgasarna skiljer men är fortfarande Mikuni! Jag har ett gammalt recept för gen2(om der inte bytt förgasare mellan 01 och 04) för bara bättre luftgenomströmning dvs bara sliponbyte hål i luftburken (inte 2")och nya munstycken men inte kambyte. Pm:a din mailadress kan jag maila det i kväll tex. I stort är det kortning av fjäder 110 munstycken flytta upp nål osv. Det ger ca 115 bakhjulshästar. Orginalmunstycke borde vara 100 på en gen2. De är de små runda mikunimunstycken inte de stora runda som Suzuki normalt har haft. Tro mig, jag har gjort det misstaget!
 
Last edited:
Jo, jag känner till din åsikt om KN, men det var ett impulsköp, jag ber om ursäkt. Kan du inte lindra min skam genom att ge mig några slagkraftiga argument för (om det finns något) och emot KN? :Bugar


andersbrink skrev:
VA?! Det trodde jag du redan hade gjort! :D

Fast du vet ju kanske redan min åsikt i den frågan, dvs om K&N. Grrr... djävulens påfund de därna... :mad:

Tackar mjukast, jag PM:ar.....


Anders R skrev:
Nej det är inte riktigt samma recept! Förgasarna skiljer men är fortfarande Mikuni! Jag har ett gammalt recept för gen2(om der inte bytt förgasare mellan 01 och 04) för bara bättre luftgenomströmning dvs bara sliponbyte hål i luftburken (inte 2")och nya munstycken men inte kambyte. Pm:a din mailadress kan jag maila det i kväll tex. I stort är det kortning av fjäder 110 munstycken flytta upp nål osv. Det ger ca 115 bakhjulshästar. Orginalmunstycke borde vara 100 på en gen2. De är de små runda mikunimunstycken inte de stora runda som Suzuki normalt har haft. Tro mig, jag har gjort det misstaget!
 
Inazuma skrev:
Jo, jag känner till din åsikt om KN, men det var ett impulsköp, jag ber om ursäkt. Kan du inte lindra min skam genom att ge mig några slagkraftiga argument för (om det finns något) och emot KN? :Bugar

Köper man K&N filter ska man upp i Dynobänk det första man gör efter montering av luftfiltret - gör man inte det finns det ingen vits med att köpa ett K&N.

Nackdelen med K&N (som man applicerar filterolja på) är att initialt så blir filtret restriktivare än ett originalfilter (pga av filteroljan) och det blir mindre restriktivt ju mer man kör med det tills filtret börjar bli igensatt och det blir igensatt och restriktivare. Den operatör som bänkar måste vara väl insatt i hur ett nytt K&N-filter beter sig annars blir det bara kattskit.

Kör man med originalfilter så blir det bara långsamt restriktivare med körtid.

Summerat - så länge man kör med CV-förgasare finns det ingen anledning att köra med K&N, skumfilter eller annat filter än originalet.

Hur blev det med PM'andet, får vi tjuvkika på vad man gör med de nyare B12'ornas förgasare för att den ska gå bättre?
 
Nu måste jag reda ut en grej med dig Anders, skall man FÖRLÄNGA hundbenen om man vill SÄNKA banditen? Jag är lite kort i rocken och vill gärna ha bägge fötterna i marken, hur mycket skulle du rekommendera att jag förlängde dem? Jag har typ halva foten i gatan när jag står rakt upp. Jag vet att du har sänkt din räserbandit rätt möe.




andersbrink skrev:
Köper man K&N filter ska man upp i Dynobänk det första man gör efter montering av luftfiltret - gör man inte det finns det ingen vits med att köpa ett K&N.

Nackdelen med K&N (som man applicerar filterolja på) är att initialt så blir filtret restriktivare än ett originalfilter (pga av filteroljan) och det blir mindre restriktivt ju mer man kör med det tills filtret börjar bli igensatt och det blir igensatt och restriktivare. Den operatör som bänkar måste vara väl insatt i hur ett nytt K&N-filter beter sig annars blir det bara kattskit.

Kör man med originalfilter så blir det bara långsamt restriktivare med körtid.

Summerat - så länge man kör med CV-förgasare finns det ingen anledning att köra med K&N, skumfilter eller annat filter än originalet.

Hur blev det med PM'andet, får vi tjuvkika på vad man gör med de nyare B12'ornas förgasare för att den ska gå bättre?
 
Inazuma skrev:
Nu måste jag reda ut en grej med dig Anders, skall man FÖRLÄNGA hundbenen om man vill SÄNKA banditen? Jag är lite kort i rocken och vill gärna ha bägge fötterna i marken, hur mycket skulle du rekommendera att jag förlängde dem? Jag har typ halva foten i gatan när jag står rakt upp. Jag vet att du har sänkt din räserbandit rätt möe.

Nu är jag knappast Anders men...

...det stämmer att du skall förlänga dem, ang hur mkt så gav herr Brink mig följande svar i inlägg 1089 i denna tråd: "1mm gör ca 10mm i markfrigång".

De tailrisers som ex s-racing säljer är 5mm kortare c/c än original [175mm mot 180mm] och sägs enligt hemsidan höja baken med ca 38mm.

Nedanstående länk kanske också kan vara till hjälp.
http://www.bandit-heaven.co.uk/public_html/jackup_kit.htm

Mvh Gustav
 
Ditt svar duger gott, vi är ju alla mer eller mindre utbildade av mäster Anders B. Om jag skall ha hela foten i marken så skall det sålunda räcka med ca. 10 mm längre ben eller vad säger du?



GuWT skrev:
Nu är jag knappast Anders men...

...det stämmer att du skall förlänga dem, ang hur mkt så gav herr Brink mig följande svar i inlägg 1089 i denna tråd: "1mm gör ca 10mm i markfrigång".

De tailrisers som ex s-racing säljer är 5mm kortare c/c än original [175mm mot 180mm] och sägs enligt hemsidan höja baken med ca 38mm.

Nedanstående länk kanske också kan vara till hjälp.
http://www.bandit-heaven.co.uk/public_html/jackup_kit.htm

Mvh Gustav
 
Samt att du lägger en 3 cm spacer i framgaffeln under returnfjädrarna på returdämparen i framgaffeln. Då ökar du fjäderförspänningen 3 cm samtidigt som framgaffeln sänks 3 cm. Det finns en bild på min hemsida nånstans som förklarar det i bild.

Om 5 mm motsvarar 38 mm så gör hundbenen 13 mm längre.

Inazuma skrev:
Ditt svar duger gott, vi är ju alla mer eller mindre utbildade av mäster Anders B. Om jag skall ha hela foten i marken så skall det sålunda räcka med ca. 10 mm längre ben eller vad säger du?

2001-2006 B12 fixen, dvs Stage 1 finns beskriven på:
http://www.maximum-suzuki.com/ibf/index.php?showtopic=42727&st=0&#entry430873
 
Last edited:
Skall du använda din hoj på gatan och köra på kurviga vägar mm. så skulle jag avråda detta tips med 13mm förlängning.
Vet inte om utväxlingsförhållandet är fullt linjärt men i så fall sänker det ju hojjen 99mm vilket är otroligt mycket.
Själv gjorde jag mina stag 3mm kortare (lika med 18mm högre hoj), redan den här skillnaden märks på kurvegenskaperna.
Tänk på att sidostöd och centralstöd inte kommer att gå och använda utan modifiering också.
Du behöver ju inte ha hela foten i backen, jag skulle prova typ 30-40mm lägre max.

(PS. Jag refererar till min förra hoj en bandit 1200 -03 om du undrar)
 
Last edited:
Jag tackar mjukast för samtliga tips. Vetefan om jag inte köper de benen som Louis har, de sänker 30mm och är rostfria. Kostar visserligen 89 E men man kan ju passa på att köpa lite annat onödigt skit :tungan. Nu skall jag packa resväskan och åka till Thailand/Singapore i 3 veckor, gissa om jag skall hyra en bågen på Phuket. Någon som har gjort det och har erfarenheter från det? Läste på nätet skadefrekvensen bland turistande motorcyklister var hög, 180 om året bara på Phuket :död. Det är ju vänstertrafik......



jonny_jp skrev:
Skall du använda din hoj på gatan och köra på kurviga vägar mm. så skulle jag avråda detta tips med 13mm förlängning.
Vet inte om utväxlingsförhållandet är fullt linjärt men i så fall sänker det ju hojjen 99mm vilket är otroligt mycket.
Själv gjorde jag mina stag 3mm kortare (lika med 18mm högre hoj), redan den här skillnaden märks på kurvegenskaperna.
Tänk på att sidostöd och centralstöd inte kommer att gå och använda utan modifiering också.
Du behöver ju inte ha hela foten i backen, jag skulle prova typ 30-40mm lägre max.

(PS. Jag refererar till min förra hoj en bandit 1200 -03 om du undrar)
 
här beställde jag höjning och sänkning...

tog några veckor men var billigt tycker jag! :tummenupp
 
Inazuma skrev:
Jag tackar mjukast för samtliga tips. Vetefan om jag inte köper de benen som Louis har, de sänker 30mm och är rostfria. Kostar visserligen 89 E men man kan ju passa på att köpa lite annat onödigt skit :tungan. Nu skall jag packa resväskan och åka till Thailand/Singapore i 3 veckor, gissa om jag skall hyra en bågen på Phuket. Någon som har gjort det och har erfarenheter från det? Läste på nätet skadefrekvensen bland turistande motorcyklister var hög, 180 om året bara på Phuket :död. Det är ju vänstertrafik......


...såg några som joddlade runt på RR hojar i Phuket förra året när jag backpackade...lagom livsfarligt...grusvägar, vänster trafik, linne, shorts & flipp-flopps o thaiare som kör som... :3freak ...såg även 2 st dödsolyckor på vägen på 5 vecs besök...akta akta!! Rekomenderar faktiskt taxi m AC & några fler kalla öl ist! :tummenupp ...vill man åka på utflykt, hyr en tuk-tukare m chaffis eller en svart taxi...de brukar även veta vart turisterna vill åka :hihi :fyllisar
 
Okey, det rådet ligger i pariet med andra jag har pratat med, man vill ju liksom åka i sommar......




Eastman skrev:
...såg några som joddlade runt på RR hojar i Phuket förra året när jag backpackade...lagom livsfarligt...grusvägar, vänster trafik, linne, shorts & flipp-flopps o thaiare som kör som... :3freak ...såg även 2 st dödsolyckor på vägen på 5 vecs besök...akta akta!! Rekomenderar faktiskt taxi m AC & några fler kalla öl ist! :tummenupp ...vill man åka på utflykt, hyr en tuk-tukare m chaffis eller en svart taxi...de brukar även veta vart turisterna vill åka :hihi :fyllisar
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top