Suzuki Bandit 1200-tråden

Elgasen skrev:
Är det någon direkt skillnad mellan dessa förutom priset? :va

Marklund är billigast i Sverige på Barnett-fjädrar. Det andra priset kommer från en annan stor firma - du vet förmodligen vilka jag menar. Men det jag kommer varken bekräfta eller dementera om du frågar.
 
Har nu letat fram kvittot på beställningen av fjädrarna från Marklund.

Summan blev 215:- inkl moms (172:- exkl moms) och en extra distans som behövs om man monterar två fjädrar. Kostnaden för fjädrarna var 65:-/st exkl moms och frakt gick på 50:-.

Jag beställde via mail 16/12 kl. 21.44 och fick svar 17/12 14.06. Efter att ha bekräftat beställningen med vändande mail gick leveransen från MC Express de 18/12 och jag hade grejorna nån dag senare. Bra service där.
 
andersbrink skrev:
Originaldämparna och fjädrarna bak och fram ÄR sunkiga på Banditen för lite sportigare körning. HyperPro i fram och Öhlinare (eller en gixxer) i bak gör den trevligare.
Är det därför jag upplever Banditen som svampig och vinglig på Gelleråsen och kurviga "bakvägar"? Har funderat på att byta bort den mot en Aprilia RSV Mille, men det går kanske att göra något åt?
 
Gaffa-mannen skrev:
Har funderat på att byta bort den mot en Aprilia RSV Mille, men det går kanske att göra något åt?

Jämföra en B12 med en Mille? B12'ans flexande stålrörsram är inget som man kan bygga/modifiera bort - annat än att byta mot en hoj som är avsedd att köras på bana.
 
andersbrink skrev:
Jämföra en B12 med en Mille? B12'ans flexande stålrörsram är inget som man kan bygga/modifiera bort - annat än att byta mot en hoj som är avsedd att köras på bana.
Men går endel av svampigheten att justera bort med annan fjäderisntällning?
Jag har tummen mitt i handen när det gäller fordonsmekanik.
Tror att fjädern i bak är skruvad till hårdaste läget, och det är tre "ringar" vid framgaffels justering uppe vid styret.
 
En sak till... Ska lämna in Banditen till Billy's MC i Askersund nästa vecka för 2400-milaservice. Byter eventuellt drivpaketet då (jag vet inte i vilket skick de är i... När Carlbarks serva 1200mil bytte de, och då blev den markant slöare. Köpte den begagnad med 800 mil på mätaren så jag vet inte om det var/är orginaldrev på den)

Vad är en "lagom" omdrevning för Banditen?

Jag vet inte om Billy har någon bänk att testa i, men ventiljustering ska ingå i servicen så det kanske är på plats att göra luftburks-trimmet samtidigt?
Läste lite om det på länken tidigare i tråden, men hälften känns som rappakalja. Tänk om det fanns bra beskrivande bilder på modden så man slapp känna sig så osäker.
 
Gaffa-mannen skrev:
En sak till... Ska lämna in Banditen till Billy's MC i Askersund nästa vecka för 2400-milaservice. Byter eventuellt drivpaketet då (jag vet inte i vilket skick de är i... När Carlbarks serva 1200mil bytte de, och då blev den markant slöare. Köpte den begagnad med 800 mil på mätaren så jag vet inte om det var/är orginaldrev på den)

Vad är en "lagom" omdrevning för Banditen?

Jag vet inte om Billy har någon bänk att testa i, men ventiljustering ska ingå i servicen så det kanske är på plats att göra luftburks-trimmet samtidigt?
Läste lite om det på länken tidigare i tråden, men hälften känns som rappakalja. Tänk om det fanns bra beskrivande bilder på modden så man slapp känna sig så osäker.

Jag är inte heller någon expert men jag har drevat om min (-04:a). Orginal ska det sitta 15/45 kugg, jag bytte till 14/45 och det blev faktiskt en vesentlig skillnad. Mycket bättre acc och betydligt starkare i högre farter. Tidigare varvade den inte ut på 5:an, nu har jag inte det problemet.
Vad det gäller luftburksmodd så ska den göras på -00:an och bakåt.
Ett hål på 50mm ska tas upp i luftburken och obestyckning ska göras av förgasarna. I den här tråden hittar du uppgifter om vilka munstycken som är lämpliga.

När det är dags att byta drev o kedja så kommer jag att dreva med 15/48 istället eftersom gummiringarna på icke orginal framdrev saknas. Gummiringarna gör att kedjan inte går helt ner i "dalarna" på drevet och då blir det lite tystare.
 
Är det någon som har ett Dynojet-kit installerat på sin hoj 96-00 och är nöjd med resultatet och har sina original trottelnålar liggandes i en lådda till ingen speciell nytta? Isf vill jag gärna köpa dina originalnålar för en skälig summa.
 
Bandit1200 skrev:
När det är dags att byta drev o kedja så kommer jag att dreva med 15/48 istället eftersom gummiringarna på icke orginal framdrev saknas. Gummiringarna gör att kedjan inte går helt ner i "dalarna" på drevet och då blir det lite tystare.
Lutar med andra ord mot en 48:a...

Är det mycket jobb att bestycka om den? Jag är nöjd med hur den går nu...
Den går lite ryckigt när man smygkör med den under 2000varv. Men ger man lite mer gas går den snällt från 1000 upp till topp.
När man motorbromsar och vartalet sjunker under 4000 börjar den puttra. Är den ordentligt varmkörd börjar puttrandet på lite lägre varvtal. Vad det betyder för er som kan det där vet jag inte, men jag tycker det är kul. Det låter cool när det puttrar (== låter inte orginal) samt att vid de varvtalen går det att göra avgas-knallar.
Skitkul... :banana
Det sitter en Micron kolfiberburk istället för orginal. Ungefär varannan gång tar besiktningen fram microfon för att mäta upp den, men den ligger två-tre dB under gränsen.
 
Gaffa-mannen skrev:
Lutar med andra ord mot en 48:a...

Är det mycket jobb att bestycka om den? Jag är nöjd med hur den går nu...
Den går lite ryckigt när man smygkör med den under 2000varv. Men ger man lite mer gas går den snällt från 1000 upp till topp.
När man motorbromsar och vartalet sjunker under 4000 börjar den puttra. Är den ordentligt varmkörd börjar puttrandet på lite lägre varvtal. Vad det betyder för er som kan det där vet jag inte, men jag tycker det är kul. Det låter cool när det puttrar (== låter inte orginal) samt att vid de varvtalen går det att göra avgas-knallar.
Skitkul... :banana
Det sitter en Micron kolfiberburk istället för orginal. Ungefär varannan gång tar besiktningen fram microfon för att mäta upp den, men den ligger två-tre dB under gränsen.

Låter som om den går lite för snålt. Oavsett luftburksmodd eller ej så behöver du bestycka om.
 
Gaffa-mannen skrev:
Är det mycket jobb att bestycka om den? Jag är nöjd med hur den går nu... Den går lite ryckigt när man smygkör med den under 2000varv.

Om den just då vid 2000 varv går fett måste du dra på lite till för att den ska sluta rycka. Går det för klent så måste du slå av lite för att den ska sluta rycka. Vilken symptom har din hoj? I båda fallen är det trottelnålen du justerar med.
 
Min smäller duktigt vid gasavslag ifrån högavarv. Låter som tyska armén provskjuter bössorna ungefär. Folk kastar sig i buskar och allt möjligt roligt.

Frågan har ju snurrat förut...
Kan det vara skadligt för motorn?
Jag har funderat på ombestyckning, men 2500kr för injustering med bänk och dynojet känns lite i hårigaste laget för en 600cc 1996 års bandit?
Hur stor skillnad kan det göra egentligen.

//F
 
Undrar om det finns en bandit-klubb eller dylikt i Sverige, förrutom bandit-tråden här på sh :va :)
 
Jag har en uppsättning GSXR-förgasare liggande. Nålarna där är justerbara, är det lämpligt att använde dem i Banditen? Eller är det någon fördel att använda hela den förgasarbryggan?
 
Hallå!! Har gjory 2 tums modden enligt rekommendationerna! Går kanon på toppen men surar ner sig och bluddrar på låg fart. Gick lite bättre när jag sänkte nålarna. Den fick också en konstig tomgång, ligger liksom kvar vid 2500 varv och sjunker ner till 1000 efter ett par sekunder.
Stiften är svarta och jag ser inga läckage någonstans.
Hur kollar jag flottörnivåerna????
 
Lajf skrev:
Jag har en uppsättning GSXR-förgasare liggande. Nålarna där är justerbara, är det lämpligt att använde dem i Banditen? Eller är det någon fördel att använda hela den förgasarbryggan?

Om din Bandit är en 96-00 så är trottelnålarna identiska med GSXR'en.
Insuget i en originaltopp är bara 34 mm så att montera på något större än en CV36'a gör varken till eller från. En CV36'a pallar för ca 150 hästar på bakhjulet med en trimmad 1157-motor med allt original förrutom en portning, planing och ljuddämpare och luftburks-modden.
 
Anders viklund skrev:
Hallå!! Har gjory 2 tums modden enligt rekommendationerna! Går kanon på toppen men surar ner sig och bluddrar på låg fart. Gick lite bättre när jag sänkte nålarna. Den fick också en konstig tomgång, ligger liksom kvar vid 2500 varv och sjunker ner till 1000 efter ett par sekunder.
Stiften är svarta och jag ser inga läckage någonstans.
Hur kollar jag flottörnivåerna????

Sök på SH så hittar du en länk till en B12-servicemanual.

Har du Dynojet-nålar så kan det vara läge att byta till originalnålarna. De flesta B12'or har flottörnivån satt till 12.5 mm fast den egentligen ska vara 14.7 mm.

Att tomgången "hänger kvar" beror på att den har för klen blandning. Öppna upp luftskruvarna 1/2 varv åt gången tills det blir bra (dvs när du gör "blipp-testet" på gashandtaget).
 
andersbrink skrev:
Om din Bandit är en 96-00 så är trottelnålarna identiska med GSXR'en.
Insuget i en originaltopp är bara 34 mm så att montera på något större än en CV36'a gör varken till eller från. En CV36'a pallar för ca 150 hästar på bakhjulet med en trimmad 1157-motor med allt original förrutom en portning, planing och ljuddämpare och luftburks-modden.
Jag läste att man skulle skimsa upp nålarna med brickor, men det gäller kanske bara amerikanska hojar.
 
Lajf skrev:
Jag läste att man skulle skimsa upp nålarna med brickor, men det gäller kanske bara amerikanska hojar.

Trottelnålarna i de Europeiska B12'or kan justeras utan hjälp av brickor. Fast det är klart, vill ha ha ett mellansteg (mellan två clipslägen) funkar det med brickor.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top