Suzuki Bandit 1200-tråden

Glömde att säga att det va några grader varmare sist. :huvet
Men nu vet jag att det inte är något allvarligt fel iaf. :banana

Evert skrev:
Vad kör ni på för däck? Är snart i behov av ett nytt bakdäck och undrar vad man bör ha och vart man kan hitta det billigast? Kör mycket som handledare till övningskörare men även lite aktivare.

Jag kör med beg racedäck typ Rennsport, Supercorsa och likn.
Kostar mig 1200kr paret, och dessa går det att köra ca 2-3 bandagar (amatörnivå) samt ca 300mil gatåkning med.
Längst ut på kanterna är det slitet, men ca 98% av mönstret är kvar.
Sen kan man inte direkt klaga på greppet heller.

edit: Sen får man ju inte glömma ballhetsfaktorn med att ha slitna kanter på däcket... :tungan

edit2: Nackdelen med dessa däck är att de kan kännas en aningen skumma att köra med under ca 30-40km/h, då de är väldigt V-formade, vilket iofs gör hojen med lättsvängd)

Last edited:
Evert skrev:
Vad kör ni på för däck? Är snart i behov av ett nytt bakdäck och undrar vad man bör ha och vart man kan hitta det billigast? Kör mycket som handledare till övningskörare men även lite aktivare.
Jag kör på Metzeler (stavning?) MEZ6. Detta är efterföljaren till MEZ4. Faktiskt väldigt nöjd med det, med mina 60 mil på det hittills. Ska enligt MC varuhuset vara bra vid vått väglag också. Vet dock inte vad det kostar då jag fick det gratis.. :yoparty

Elgasen skrev:
Jag kör med beg racedäck typ Rennsport, Supercorsa och likn.
Hmm, kanske inte är rätt däck för mig, åker inte bana... Av rent intresse, kan man besiktiga med dem och vart köper man dem? :va Priset var ju lagom iaf.. :)

Jugge_c skrev:
Jag kör på Metzeler (stavning?) MEZ6.
Gratis är gott! :tummenupp
Priset är dock lika viktigt som funktionen för min del...

Evert skrev:
Hmm, kanske inte är rätt däck för mig, åker inte bana... Av rent intresse, kan man besiktiga med dem och vart köper man dem? :va Priset var ju lagom iaf.. :)

Gratis är gott! :tummenupp
Priset är dock lika viktigt som funktionen för min del...

du kan besikta med dom har själv åkt på sånna i ett par år och kan inte tänka mig att åka på nått annat,hojen blir mycket roligare i böjarna :yoparty ,kolla anonserna här på sporthoj,elle blocket men du får väll vänta ett par veckor till så träningarna kommer igång....

engel skrev:
du kan besikta med dom har själv åkt på sånna i ett par år och kan inte tänka mig att åka på nått annat,hojen blir mycket roligare i böjarna :yoparty ,kolla anonserna här på sporthoj,elle blocket men du får väll vänta ett par veckor till så träningarna kommer igång....
Oki, tack. Får hålla koll på det då...
Annars får det kanske bli ett MEZ6 nu när pengarna kommer...

Öhlins

I morgon ska jag lämna in hojen för montering av Öhlinsdämpare hos Stötdämparexperten :tuttar

Det blir en bakdämpare med skjutshydraul, och Öhlinsfjädrar i framgaffeln samt total genomgång av denna.

Hoppas nu det blir märkbar skilnad.... :näsblod

Jag ska flytta och behöver ett Biltema kapell till Banditen. Vilken storlek är lagom till Bandit 1200N?

Kapell

(Sätta storlek efter cc tycker jag är knäppt)

Elgasen skrev:
Jag ska flytta och behöver ett Biltema kapell till Banditen. Vilken storlek är lagom till Bandit 1200N?

Kapell

(Sätta storlek efter cc tycker jag är knäppt)

Har provat näst största men den var inge bra på min S. BugEyes har det största och det funkar bra på en S så näst största på en N borde funka dvs 750cc.

Anders R skrev:
Har provat näst största men den var inge bra på min S. BugEyes har det största och det funkar bra på en S så näst största på en N borde funka dvs 750cc.

750cc var inte toklitet på din hoj då?
Det borde inte vara allt för mycket som skiljer en S och en N med backspeglar (iofs lite lägre än orginal)...

Elgasen skrev:
750cc var inte toklitet på din hoj då?
Det borde inte vara allt för mycket som skiljer en S och en N med backspeglar (iofs lite lägre än orginal)...

Toklitet var det inte men inte riktigt bra. Jag slarvade bort det i fjol somras vette f-n var det tog vägen. Så jag köpte ett värmebeständigt från Tüskland.
Kåpan på S flyttar fram kapellet rätt rejält över framdäcket så det blir lite tajt att få ner längst bak. Jag skulle tro att det skiljer ca 20-30 cm framför framgaffeln mellan S och N modellerna och där har du skillnaden i storlek på kapell.

Det enda som sitter i den där lådan är ett litet motstånd. Eller vad skulle det va för skillnad på den där och "TRE"?

G-pack, well... kör man med Slick-50, Motuls dyraste olja och Iridium tändstift så kanske det är en investering värd pengarna. Vi andra kan inte göra mycket annat än skaka på huvudet åt stolleproven. Kunskap är makt. Sporthoj är makt! TRE-moddarna finns beskrivna på nätet så man kan bygga sin egen för 10 spänn - om nu hojen är behjälplig av en TRE-modd - vilket egentligen bara gamla vattenkylda gsxr750 är.

andersbrink skrev:
G-pack, well... kör man med Slick-50, Motuls dyraste olja och Iridium tändstift så kanske det är en investering värd pengarna. Vi andra kan inte göra mycket annat än skaka på huvudet åt stolleproven. Kunskap är makt. Sporthoj är makt! TRE-moddarna finns beskrivna på nätet så man kan bygga sin egen för 10 spänn - om nu hojen är behjälplig av en TRE-modd - vilket egentligen bara gamla vattenkylda gsxr750 är.

En novis på området tackar för informationen och de besparade 1495:-orna.

Min tank har blivit matt där mina ben har kontakt med tanken.
Jag har testat att vaxa tanken med turtle mjukvax, men utan direkt lyckat resultat. Någon som vet vad jag skall göra för att få den blank igen?
Bara ny klarlack som gäller i så fall?

Elgasen skrev:
Min tank har blivit matt där mina ben har kontakt med tanken.
Jag har testat att vaxa tanken med turtle mjukvax, men utan direkt lyckat resultat. Någon som vet vad jag skall göra för att få den blank igen?
Bara ny klarlack som gäller i så fall?

Kleener/polish till bil. Biltemas kleener till metallic lack funkade på min matta tank av samma anledning. Köp plastfilm liknande Artnr: 69-7322 från www.touring.se klipp till och klistra på tanken så slipper du det. Hade www.thetankslapper.com funnits till gen1 av B12 hade jag rekomenderat den istället.

Anders R skrev:
Kleener/polish till bil. Biltemas kleener till metallic lack funkade på min matta tank av samma anledning. Köp plastfilm liknande Artnr: 69-7322 från www.touring.se klipp till och klistra på tanken så slipper du det. Hade www.thetankslapper.com funnits till gen1 av B12 hade jag rekomenderat den istället.

oki.. så klarlacken är skitig och inte borta?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman