Suzuki Bandit 1200-tråden

Är det nå'n som har ett slipon till en B12 -98 till salu? :va

(vet att det finns ett annons forum, men här träffar jag rätt folk)
 
Jag har oxå en slip-on fråga. Jag funderar på att köpa ett art slip-on men ska man köpa kolfiber eller rostfritt??
Eller ska man kanske köpa ett scorpion high level?? hur skulle det se ut på banditen

Skulle vara tacksam för råd då jag har svårt att bestämma mig.

// Tom
 
Goose skrev:
Hur mycket extra pulver kan man räkna med att få ut om man Dynojetar Banditen, dvs en 1200 Bandit och vilken verkstad i Stockholm rekomenderar Ni för detta....har Ni ett pris på DJ så är det ännu bättre,,,Tack på förhand...Goose


Jag har dynojettat, lagt i kn-filter, öppnare ljuddämpare och bänkkört. Hamnade på 115 hk och 110 nm. Max Effekt o vrid ligger nu på 8250 varv.

Med ljuddämparen kostade kalaset 6500:- inkl bänkkörningAR (blev ganska många och ganska många ombestyckningar med in o ut montering av förgasarbryggan).
 
Last edited:
Rätt meningslöst med KN-filter om du inte öppnat luftburken. :va Släng i en R-kam på insuget och öppna luftburken med ett 2" hål så blir det genast lite roligare,för en billig penning. :banana
 
ulf skrev:
Rätt meningslöst med KN-filter om du inte öppnat luftburken. :va Släng i en R-kam på insuget och öppna luftburken med ett 2" hål så blir det genast lite roligare,för en billig penning. :banana

Om man orkar ska man samtidigt plana toppen 0.80 mm och ta bort kanterna kring ventilsätena (övergången mellan säte och topp) och övergången vid insugsgummina in i toppen med ett simpelt runt slipstift i borrmaskinen. Så snygg finish på ytan behöver det inte vara, det slipstiftet själv lämnar duger bra - ALLT är snyggare och bättre än fabriksjobbet så länge man inte tar bort "onödigt" material. Väldigt billiga 7 till 9 extra hästkrafter - som man kan göra alldeles själv.
 
Banditen inlämnad

Nu är Banditen inlämnad för uppgradering. En spänd väntan på resultatet har redan infunnit sig. Nu får tiden gärna gå lite extra fort... :)

Återkommer med resultat om nån vecka eller 2.
 
B 12 skrev:
Visst är det svårt att kolla rost i tanken, tex lysa med ficklampa (görs väl egentligen bäst offseason när man har tid att tömma tanken ordentligt) en vink om rostläget får man dock om man dränerar gasarna (dränskruven under flottörhusen) visar sej snart om brun (finfördelad rost) sörja följer med soppan ut...
men men jag bara spekulerar, bäst är väl att lossa tanken och kolla...eller ännu bättre låt handlaren krångla med det (eftersom du har garanti kvar)

Tryckluft i slangen och håll för hålet vid tanklocket... Började ryka i tanken... Ny tank beställd på garantin!
 
Aj fan! det var så illa alltså...en sån gång man är glad att de finns garanti! :D



Evert skrev:
Tryckluft i slangen och håll för hålet vid tanklocket... Började ryka i tanken... Ny tank beställd på garantin!
 
ulf skrev:
Rätt meningslöst med KN-filter om du inte öppnat luftburken. :va Släng i en R-kam på insuget och öppna luftburken med ett 2" hål så blir det genast lite roligare,för en billig penning. :banana

Fr o m 01:an så har Banditen en betydligt större luftburk så 2" modden ska man INTE göra på den, då får man problem med för mycket luft och vad jag har förstått även problem med vacumet till fuggarna. Men på -00 och bakåt har du helt rätt i att den får alldeles för lite luft. Det jag gjort med burken förutom kn-filtret är att jag monterat bort det däringa gummiröret som är ca 2" i diamter och ca 50-60 mm långt.
 
Anders viklund skrev:
Vad kostar en R kam och är det inte svårt att byta? :va

Jag hade en pågång, tror att det körde sig om ca en tusing för insugskammen. Men jag köpte aldrig den. Vet inte om jag tycker att det är lönt att riva toppen bara för 6-8 hk. Jag väntar med den modden tills jag gör slag i saken och lämnar iväg toppen för portning mm.
 
Man river inte toppen,utan lyfter på ventilkåpan. Inget avancerat om du skruvat lita innan. Bästa budgettrimmet åtminstonde på den gamle B12an. Klart det blir trevligare med:portning,planing, RS36or, båda kammarna och helsystem :yoparty men då snackar vi helt andra pengar.
 
ulf skrev:
Man river inte toppen,utan lyfter på ventilkåpan. Inget avancerat om du skruvat lita innan. Bästa budgettrimmet åtminstonde på den gamle B12an. Klart det blir trevligare med:portning,planing, RS36or, båda kammarna och helsystem :yoparty men då snackar vi helt andra pengar.

Man behöver alltså inte ta ut motorn? Krävs ombestyckning eller annan justering någonstans? Vore bra om någon kunde lägga upp en manual för hur man byter kam/kammar himma i garaget. Är det inte så meckigt så varför inte.
Någon som har en bättre beg kam/kammar?
 
När jag var ute och körde 20mil idag bluddrade min hoj vid gaspådrag.
Ofta var bluddret runt 4000rpm, men ibland även tidigare. Gick knappt att få den att rulla iväg vid start efter den varit avstängd i 3min...
Det konstiga var att den inte alltid bluddrade utan det kom och gick i perioder oavsett temp på motorn...

Jag utförde 2" modden med (132,5/35) innan denna säsong.
När jag var ute och åkte för 2 veckor sedan märkte jag dock inte att den bluddrade vid gaspådrag. Jag har ej pillat på hojen sedan dess, så jag är oskyldig! :rolleyes:

Någon som vet vad orsaken till symtomet kan vara?
 
Elgasen skrev:
När jag var ute och körde 20mil idag bluddrade min hoj vid gaspådrag.
Ofta var bluddret runt 4000rpm, men ibland även tidigare. Gick knappt att få den att rulla iväg vid start efter den varit avstängd i 3min...
Det konstiga var att den inte alltid bluddrade utan det kom och gick i perioder oavsett temp på motorn...

Jag utförde 2" modden med (132,5/35) innan denna säsong.
När jag var ute och åkte för 2 veckor sedan märkte jag dock inte att den bluddrade vid gaspådrag. Jag har ej pillat på hojen sedan dess, så jag är oskyldig! :rolleyes:

Någon som vet vad orsaken till symtomet kan vara?
det låter lite fet-bestyckat, kolla med "jugge c", han vet nog.
 
PHP:
Jag utförde 2" modden med (132,5/35) innan denna säsong.

Låter lite fett. Jag hade 2" mod och R-kam på insuget och landade på 127,5.
 
(han PM'ade mig också med mer info) För två veckor sedan var det 20 grader varmt och idag var det bara 10 grader, dvs två snäpp fetare på trottelnålen fixar hans problem - dvs när det är kallt.
 
Elgasen skrev:
När jag var ute och körde 20mil idag bluddrade min hoj vid gaspådrag.
Ofta var bluddret runt 4000rpm, men ibland även tidigare. Gick knappt att få den att rulla iväg vid start efter den varit avstängd i 3min...
Det konstiga var att den inte alltid bluddrade utan det kom och gick i perioder oavsett temp på motorn...

Jag utförde 2" modden med (132,5/35) innan denna säsong.
När jag var ute och åkte för 2 veckor sedan märkte jag dock inte att den bluddrade vid gaspådrag. Jag har ej pillat på hojen sedan dess, så jag är oskyldig! :rolleyes:

Någon som vet vad orsaken till symtomet kan vara?
Det kanske var lite kallare för två veckor seadn?? Den går fetare när det blir varmare.

Min e likadan......... Har gjort 2" modden + GSX-R kammar med Akrapovic helsystem.. Men bestyckad 125/35 (eller var det 130 :va ). Har lyft nålarna ett snäpp också..... Bytte till 35 i lågfart i dag så nu bluddrar den "bara" vid runt 4000 rpm (innan vid 2000-5000 rpm).

Tror jag ska sänka nålarna igen.

Den gå i alla fall fett. Som Brinken sagt så "överlappar" ett större huvudmunstycke lågfartsmunstyckena, varför man ska byta dem till just 35 (37,5 orginal).

Mvh Jugge
 
På min funkade inte 35, jag fick byta tillbaka till 37,5. Nålarna funkade bäst original. Hade iof bara bolton och inget helsystem.
 
Däck

Vad kör ni på för däck? Är snart i behov av ett nytt bakdäck och undrar vad man bör ha och vart man kan hitta det billigast? Kör mycket som handledare till övningskörare men även lite aktivare.
 
Back
Top