Suzuki 750 srad

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Funderar på att köpa en 750 srad 1998 med ca 5k mil på mätaren. Hittar inte någon bra sida med info om hojjen. Vad ska man tänka på när det gäller den här modellen? 135 hk (vid dryga 12k varv) på 179 kg verkar ju ok, värre är det med vridet som ligger på 67 nm vid 7500 varv, vilket väl innebär att man inte gärna kör en sån här på lägre varv än 7-8000. Aktiv körning mao. Läste på något amerikanskt forum att det fanns problem med kylningen men kunde ej luska ut vad det skulle bero på.

bästa hoj som byggts av suzuki, älskar den ful snygga biken, ala las vegas extreme

What he said :fakta

jag sålde min enbart pga jag ville ha ett lite mer uppdaterat chassi men den hojen gör definitivt inte bort sig på vare sig bana eller gatan....:yoparty

enda kända problemet har väl varit kamkedjesträckaren men den borde väl vara bytt vid det här laget....

bara tjöpa:tummenupp

Nån skillnad motför en 96?

och framskivor till en sån, vad kan det gå lös på?

Framskivor är inte gratis. begat eller eftermarknads är att rekomendera.
98 vare sprut och tjockare skivor. De gamla på 96 slog sig förbaskat lätt.

Akilleshälar är skivorna, kamkejdesträckaren och kopplingsarmen där vajern fäster. Lika bra att byta hela den om det stökar. Oftast bara infästningen som ryker men byt hela modulen med lager och allt. 1500:-
Insprutet var lite ryckigt. Sista versionen som satt på S-rad 99 var bäst.

Bakdämparen är svampig och skum på de flesta gamla åk.

Tändningslåset kärvar på 90% av objekten.
Fjädern till tanklocket är kass på var tredje.

I övrigt. KÖÖÖÖÖÖP! S-rad bågarna är sjukt roliga och sköna att köra. Ångrar jag sålde min...

Bakdelen är hata/älska. Jag hatade bakdelen först men efter tag uppskattade jag den. Klart en ikon och när den kom 96 var det en revolution. Står sig fortfarande "bra" på bana osv.

Ps. Har helsystem till s-rad 96-99 liggandes om någon s-radfantast är sugen.

Det skiljer en hel del i motorn, bla har 98an insprutning.

En hel del? Nu tar du i tycker jag. Insprutet är den största skillnaden IMO.

96-99 är väldigt lika. Rätt små justeringar mellan modellerna... Förutom insprutet möjligen då.

Last edited:
Nån skillnad motför en 96?

och framskivor till en sån, vad kan det gå lös på?

-98 uppdaterades den med insprutning och samtidigt steg effekten från 128 till 135 hk. Insprutningen gjorde också att den blev starkare i mellanregistret och svaret i gasen förbättrades avsevärt. Lite högre kåpglas (var svårt att se instrumenteringen innan) och styrdämpare monterades.

Jag har uppgift på 80 nm vid 10000 rpm på förgasarmodellerna...?
Men stämmer bra ändå att maskinen vaknar till liv vid 7-8000 rpm.

Okok! Tack för svaren :) Lite trådkapning kanske men det är väl obligatoriskt här.

21.000, bör man pruta på det priset ifall skivor och bakdäck behöver bytas?

Pruta försöker man alltid. 21k borde det absolut vara värt för en. Sålänge den är omhändertagen. :) trevlig mc som är förbaskat rolig när det börjar svänga.

Okok! Tack för svaren :) Lite trådkapning kanske men det är väl obligatoriskt här.

21.000, bör man pruta på det priset ifall skivor och bakdäck behöver bytas?

bara handla, pruta ska man alltid prova med, orginalskivor till en sån ca 4500 kr stycket fram, men skulle vilja säga att man har nog slott i :huvet om man köper de, priset skiljer säkert sig men när jka fråga till min 600 så va de de priset, för övrigt en väldigt rolig hoj

-98 uppdaterades den med insprutning och samtidigt steg effekten från 128 till 135 hk. Insprutningen gjorde också att den blev starkare i mellanregistret och svaret i gasen förbättrades avsevärt. Lite högre kåpglas (var svårt att se instrumenteringen innan) och styrdämpare monterades.

Jag har uppgift på 80 nm vid 10000 rpm på förgasarmodellerna...?
Men stämmer bra ändå att maskinen vaknar till liv vid 7-8000 rpm.

Enligt de källor jag kan hitta så har 96an bara 98 hästar. Var det verkligen såå stor skillnad mellan årsmodellerna?

Var det inte mera pulver ändå 1998 då insprutsmodellen kom:vaNåja en jeffla bra och kompetent maskin, fin växellåda, med det beryktade "kniv genom smör", bra chassi, motor, växellåda och bromseri, sluta fundra och köp:tummenupp Och som de flesta sukkamotorer så är den väl i det närmaste bombsäker denna med..en gång i tiden så drömde man våta drömmar om en sådan modell:D

Last edited:
Inte vågar man slå till utan att provköra väl!?
Jag vägrar att sätta mig på en hoj när det är 5 grader, fuktig luft och blåser snålblåst.
Men sugen e men. Gammel BMWn är såld så det gapar tomt i garaget :-(

Jag köpte min utan provkörning, 1dm snö ute :D

Ta en tur i 30-50km/h och se att växlar och sånt funkar, sen tjöp :)

hej! rekomederar denna hojj starkt! har själv en 97a med förgasare o de har gått snart 6000mil! de är första säsongen för mig så har inte kört spec fort i svängar o så men på rakorna går den som ett skott!
på de ca 900 mil ja körde i somras bytte jag
olja+filter 2ggr
kamkedjesträckare
packboxar i framgaffeln.

kan informera dig att den ska storservas vid 4800mil de skulle kosta 6000 i gbg.
men min går så fint så ja sket i ventilspelet o de o bara bytte olja o de har inte vart nåre problem!
har den isärplockad nu för kollade ventilspelet när de ändå e vinter, de va på tiden men inga skador va skedda! (fick inte in 0.05 på 7 av 8 ventiler på insug.
http://www.youtube.com/watch?v=mDfnV2IOQSY :tummenupp

ha de gött!:arsele

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma