Suzuki 1100-83 förgasare

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Lämpligare vore RS36. RS38 supportar en motor som lämnar ca 160/170 hästar på bakhjulet. RS36 funkar upp till ca 150/160 hästar på baken. RS38'orna på en originalmotor blir "bölig" dvs man lär smeka gasen när man skall upp genom varvtalsområdet. Lite annorlunda gasning jämfört med originalets CV-förgasare. Att RS har ax-pump skapar bara problem och är det första jag kopplar bort.
 

sportsterxlh

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2014
Ort
Bergkvara
Hoj
suzuki gsx 1100se-83
Tur det finns ett forum att fråga om saker .det är ju det att jag skulle vilja ha lösa luftfillter en på varje förgasare och det funkar väl inte så bra på orginal cv ,kanske det skulle gå om man använder den första plast burken och montera ett större koniskt luftfillter på den??hojen är en stelben chopper och där vill jag ju inte ha hela orginal luftburken
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Klart det går att montera indiviuella koniska filter men bestyckning blir det kniviga. Om du inte har en egen bredbandslambda bör du upp i bänk med den för huvudmunstyckena.

När du väl vet att huvudmunstycke är det rätta - fortsätt på egen hand med tomgång, lågfart och upp till 70 km/h trottelnål då det är enklare att bestycka när man inte behöver bekymra sig över hål i kolvarna.

Tomgångsmunstycket (nålventilen du skruvar på) är blip-testet. Lågfartsmunstycket är för fett när motorn stannar efter hård körning vid gasavslag med indragen koppling. Trottelnål, för klent om du lär släppa lite på gasen för att den skall gå rent - för fett om du måste gasa lite mer för att den skall gå rent.

Använd helst original mikuni-munstycken så att man har någon att att gå efter. Andra fabrikats storlekar är helt skilt från Mikuni.

Mer detaljerat @ http://www.factorypro.com/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Funkar bra det där. Så jag kör. Inga som helst problem med det. Min är en 91:a gsxf motor. Men den beter ju sig helt annorlunda än med de gamla förgasarna på sig.

Tjöver sig lite vid fullt pådrag från noll men hämtar sig fort.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top