Suzuka och MotoGP

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
2009 är sjätte säsongen i följd (efter Katos dödskrasch 2003) som Dorna väljer att förlägga det japanska GP:t på annan bana än Suzuka. Tror det är många med mig som tycker att Suzuka är en av de häftigaste banorna i världen och vill se MotoGP där istället för på Motegi. Var Katos krasch så traumatiserande för Dorna, Japan och GP-kollektivet att det inte kommer vara möjligt att köra MotoGP på Suzuka igen, även om banan har gjorts lika säker som någon av de andra banorna på kalendern? Har sökt men inte hittat någon information om Suzuka och MotoGP i framtiden. Inget mer än det tillrättalagda tramset nedan; som skrevs strax innan Kato körde ihjäl sig. Någon som vet något?

”...completed the major renovation projects between December of 2000 to March of 2002 under the slogan of, 'For a safe and a pleasant Circuit ...', is refining some more specific sections of the racing track...”
 

Bifogat

  • suzuka.jpg
    suzuka.jpg
    41.3 KB · Visningar: 108
Ja det kan man fråga sig, efter att dom la in en chikan i 200R kurvan borde ju största klagomålet vara löst.
Det va att direkt till vänster om 200R ligger bakrakan från Spoon curve.
Iom att det inte går att bygga ut avåkningsytan så tog man ner farten med den chikanen.
Chikanen syns inte på skissen,men ligger där pricken/markeringen 200R är.
circuit_suzuka.png


men i videon ser man chikanen, dom kommer till den 19sek in
[YOUTUBE-ID]hQKG0Yr618M[/YOUTUBE-ID]

Världens läckraste bana lätt, mkt synd att dom inte kör där och på SPA.
 
Last edited:
Världens läckraste bana lätt, mkt synd att dom inte kör där och på SPA.


är inte spa på papperet en av värdens farligaste banor för förare
(gäller iof bil)

för det är ju några som dött där genom åren (ganska många tyvärr)
 
är inte spa på papperet en av värdens farligaste banor för förare
(gäller iof bil)

för det är ju några som dött där genom åren (ganska många tyvärr)

Mja, jag körde där 2006 och tyckte den va helt ok, men visst finns det saker att förbättra.
Helt sinnesjukt underbar bana..

[YOUTUBE-ID]yHFPvFir5r0[/YOUTUBE-ID]
 
Det är väl så att banägaren/arrangören och Dorna skriver kontrakt för tex 5 eller 10 år. Så den bana i tilltänkt land som har kapaciteten för bra arrangeman, satsar tillräckligt mycket på banan etc och eventuellt gör det billigast får kontraktet. Frågan är då hur länge nuvarande kontrakt gäller.
 
Vid 25 sek: den förare som fortsätter i tangentens riktning i den utgången får stifta närkontakt med en vägg. Hur kan det ha godkänts?

:va

förvisso
men innan fanns inte chikanen alls, då va det lång sväng men bra fart.
men ja, banan har nog fan inte säkerhet nog för motogp längre, synd.
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top