Surt sa Räven om Suzukin

MAD BOY

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
NU: 1199 Panigale Tidigare: XT660X SM. SUZ GSX-R750 -99
Problem med att få igång hojen i dag. Började i går med att jag startade upp den, lät den bli varm ca 50grader och gungade lite på kopplingen då den stanna. Okej, men jag startar i gen, nä den vill inte gå igång. Bluddrar lätt och tänder som smått till lite då och då, men ingen riktig start. Jobbade med den tills batterit var totalt slut.

Laddar batteriet och försöker i morron tänkte jag. Tjackade i dag en burk startgas som jag sköt ner i luftburken. Ne Inte ett tecken mer en lite små tändning. Nu e batteriet dött igen och jag lack som fn.

Är mopeden sur som fan eller (bara jag?)
Ska jag byta tändstiften, kanske var ett tag sedan dom byttes??

Kanske ska tillägga att det är en 99a med insprut.

MAD BOY skrev:
2179103 Problem med att få igång hojen i dag. Började i går med att jag startade upp den, lät den bli varm ca 50grader och gungade lite på kopplingen då den stanna. Okej, men jag startar i gen, nä den vill inte gå igång. Bluddrar lätt och tänder som smått till lite då och då, men ingen riktig start. Jobbade med den tills batterit var totalt slut.

Laddar batteriet och försöker i morron tänkte jag. Tjackade i dag en burk startgas som jag sköt ner i luftburken. Ne Inte ett tecken mer en lite små tändning. Nu e batteriet dött igen och jag lack som fn.

Har du gnista?

vadå surt sa räven? ja ha int sagt nå! :tungan

har du kollat så den får soppa? kanske ligger skräp på botten i tanken som gör att det bara blir en liten tillförsel, å därav att den kan tända till ibland?

*Foxen* skrev:
2179168 vadå surt sa räven? ja ha int sagt nå! :tungan

har du kollat så den får soppa? kanske ligger skräp på botten i tanken som gör att det bara blir en liten tillförsel, å därav att den kan tända till ibland?

Borde han då inte starta på startgasen?

MAD BOY skrev:
2179103 Problem med att få igång hojen i dag. Började i går med att jag startade upp den, lät den bli varm ca 50grader och gungade lite på kopplingen då den stanna. Okej, men jag startar i gen, nä den vill inte gå igång. Bluddrar lätt och tänder som smått till lite då och då, men ingen riktig start. Jobbade med den tills batterit var totalt slut.

Jag vill dra mig till minnes att jag läste en tråd om en samma-samma och ungefär lika dan hoj. Där fick dom byta ladregulatorn, annars kolla gnistan först det är det billigaste du kan göra. Sen kollar du att den får sås.

björn

Kollat stiften, skruvade upp ena och hadde kanonfin gnista (cyl nr 3).
Lossat returen och får ett jv.. tryck med soppa.

Kört den så mycket jag vågat på startmotorn men får den bara till att brumma till när jag håller 90% gas ca 1gng var 3e sek. Tyckte dock att det kändes som han tände lite mer på först försöket (då den stått orörd i ca 12/h)

Då jag trycker i "han" startgas så ger han inte en uns på att tända, (ps! det är startgas)

Börjar dra tankarna till att det kan vara spridarna el. t.o.m tändboxen/datan :huvet

Ser ut att bli en dötrist sommar, vill vara ute och leka som dom stora tjurarna!

Har du kollat felkoderna? Tagit bort spridarna och kollat att alla flödar som dom ska? Kollat så att luftfiltret inte har säckat ihop och tätar? Kollat ALLA kablar till tex spridarna?

MAD BOY skrev:
2183011 Kollat stiften, skruvade upp ena och hadde kanonfin gnista (cyl nr 3).
Lossat returen och får ett jv.. tryck med soppa.

Troligen dåligt batteri. Testa ta startkablar från bilen så ska du se den smäller igång bums! När startmotorn drar minskar spänningen till tändspolarna och gnistan försvagas.

Var inne ett tag på att det kanske kunde vara vakumventilen, men läste nu ett inlägg som passar ganska så bra in på min situation
" http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114537&page=1&pp=20&highlight=Vaccumventil "

Jag byter stiften till helgen (ser dock jv.. fina ut + att jag körde han 20 mil förra veckan) Men skenet kan bedra!

Kollat kabelanslutningarna/kontackdonen till spridarna, stiften e blanka som crom. Får upp trycket i spridarna (vet dock inte om dom släpper soppa till cyl) MEN DÅ BORDE STARGASEN GET EN FÖGA PUFF I.A.F. skrev det tidigare men startgasen verkar bara ha en negativ påvärkan.

Förutom mer funderingar kring problemet.. vart hittar jag billiga blixtgordons (stift) :confused: ( i sthlm Norr-ort 9 )

Tack för all hjälp så långt! :tummenupp

NGK CR9E eller Denso U27ESR-N ca 100:- styck om jag såg rätt. Det verkar inte finnas några alternativa som Bosch osv utan det är nog bara Mc-butikerna som har tex Din-Mc i Rotebro, Mc-poolen i sumpan osv.

Har kollat alla stift nu. Dom ser riktigt fina ut med blå fin gnista. Torkade av dem och testade igen NOP!

Får lassa in liket i en kärra till mulle meck el bosse bildoktorn.... Känner mig redan lurad!

Tack för er hjälp dock. Mer är ju välkommnat!

Lånar tråden lite. Har ett liknande problem med min GSX-R 750 -97. Min hoj dör ibland helt plötsligt, oftast när man skall iväg i nån korsning eller kör sakta. Bludrar till å sen är den död. Om man försöker starta den så måste man hålla full gas så går den på 2 cylindrar och ligger och bluddrar runt 1000 varv. Om man låter den stå en stund så startar den hur bra som helst å går som om ingenting skulle ha hänt... Nån som har några förslag på vad det är?! :huvet

DanSund skrev:
2186301 Lånar tråden lite. Har ett liknande problem med min GSX-R 750 -97. Min hoj dör ibland helt plötsligt, oftast när man skall iväg i nån korsning eller kör sakta. Bludrar till å sen är den död. Om man försöker starta den så måste man hålla full gas så går den på 2 cylindrar och ligger och bluddrar runt 1000 varv. Om man låter den stå en stund så startar den hur bra som helst å går som om ingenting skulle ha hänt... Nån som har några förslag på vad det är?! :huvet

Förmodligen flottörnålarna som läcker eftersom din -97 har förgasare och EFI kom 98. Stiften surar ihop och när den får stå en stund torkar stiften upp och funkar igen.

andersbrink skrev:
2186508 Förmodligen flottörnålarna som läcker eftersom din -97 har förgasare och EFI kom 98. Stiften surar ihop och när den får stå en stund torkar stiften upp och funkar igen.

Men det skumma är att den går hur bra som helst precis innan den dör. Borde den inte börja gå orent innan den dör om det var flottörnålarna? Nu går den hur bra som helst, jämt på tomgång å allt å sen mitt i allt så ger den upp för att ta en liten vilopaus!

Nu har jag tästat följande

*Bytt stift
*Bytt Bateri
*Kolat flödet (bränslle kommer fram)
*Kollat luft
*Startgas

Har lust att ge den ståplats i nybroviken :argpådato

Fler idéer??

kan ju alltid kolla att inte ljudämparullen har lossnat och satt stopp för det roliga.

men nåt stämmer ju inte...luft soppa gnista ok entligt dig...hm nåt fel äre ju.

sam

MAD BOY skrev:
2187807 Nu har jag tästat följande

*Bytt stift
*Bytt Bateri
*Kolat flödet (bränslle kommer fram)
*Kollat luft
*Startgas

Har lust att ge den ståplats i nybroviken :argpådato

Fler idéer??
Kollat felkoder?

du har inte ett stöd spärr(brytare) som strular kanske.

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!