Surrar/brumar eran klockradio?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Har en klockradio ståendes på sängbordet här brevid, men det lilla aset brummar/surrar litegranna när den är avslagen, men tillräckligt lite för att man ska höra det.
Det ändras när man flyttar omkring antennen, och flyttar kanalsökaren.

Det irriterande är att denna radio köptes, pga att den som stod här förut började brumma/surra, precis på samma sätt som den här. Men den gamla kunde man slå till med knytnäven på ovansidan så slutade den, åtminstonde för ett tag. :mad:
Den här funkar det inte att drämma till. Den låter lika jävligt fortfarande.

Gör era förgronnade klockradios på samma sätt? :confused:

Kan ju alltid testa att vända kontakten i väggen... transformatorer b la har en förmåga att brumma om dom är ur fas i kontakten

Strongliquid skrev:
2091290Gör era förgronnade klockradios på samma sätt? :confused:
Jag köpte en ny pga brummet. Väldigt irriterande ljud det där. :mad:

Vi får väl se hur länge den nya är tyst. Den gamla var över 25 år gammal...

Jag hade en gammal klocka som brummade och levde djävel. Köpte en ny och ställde båda klockorna på samma tid /alarmtid och la en hammare bredvid. Den gamla klockan var rundad på ovansidan den nya var en sån där klassisk platt klockradio.

Gissa vad som hände när jag smällde till den gamla med hammaren på morgonen! Hammaren slant över den rundade ytan varvid den gamla klockan fög rakt över sovrummet. Hammaren fortsatte ner rakt igenom min nya klocka. Den gamla klockan slutade brumma och har inte börjat än. Tror det är 10-11 år sen jag smällde till den.

Min stereo och mina externa högtalare till datorn brummar..eller har ett lågfrekvent ljud för sig då de är avstängda. Skitirriterande om man har svårt att somna iband. Då måste jag dra ut kontakten för att få tyst på skiten.

t-rex skrev:
2091445 Det är utomjordingarna som kommunicerar med dig.

Släng ut den direkt.
Man kan ha metallfolie runt skallen, så dämpar det signalerna :fakta

Jag får mobilstörningar i min klockradio, även om det inte inns nån mobil i närheten..

Quest skrev:
2091333 Jag hade en gammal klocka som brummade och levde djävel. Köpte en ny och ställde båda klockorna på samma tid /alarmtid och la en hammare bredvid. Den gamla klockan var rundad på ovansidan den nya var en sån där klassisk platt klockradio.

Gissa vad som hände när jag smällde till den gamla med hammaren på morgonen! Hammaren slant över den rundade ytan varvid den gamla klockan fög rakt över sovrummet. Hammaren fortsatte ner rakt igenom min nya klocka. Den gamla klockan slutade brumma och har inte börjat än. Tror det är 10-11 år sen jag smällde till den.

Eh, va? Varför göra på detta viset ?

Pebl skrev:
2091526 Eh, va? Varför göra på detta viset ?

Jag ville mörda min gamla klocka med hammaren. Gick inte som jag tänkt mig utan det blev något sorts rituellt offrande till väckarklocks gudarna istället...Men det funkade ju.

Brummandet som uppstår är ofta lamellerna i transformatorn som has släppt litegranna från varandra (dom är limmade mot varandra)
Då hjälper det att dunka till den med hammaren/näven, en stund IAF
Det kan även vara elelktriskt detekterat nätbrumm, då kan det hjälpa att vända stickproppen i uttaget så du får nollan på det andra stiftet.
Ibland hjälper ingenting.

Jag har en batteridriven projektions klockradio vid sängen, och mobilen en bit ifrån sängen, jag ställer oftast båda, ingen av dom brummar.

Däremot har jag en laptop som när den är avstängd och inte nätansluten har ett oerhört irriterande tjutande ljud ifrån omvandlaren på den, ungefär som när man kör en tyristorstyrd skruvdragare på krypfart.

Det kan reta mig till vansinne.

En granne till mig hade tyristorstyrda element, dom hörde aldrig ljudet, men sov fruktansvärt illa, utom på sommaren, då dom helt stängde av elementet.
Dom kom lösningen på spåren när dom insåg att katten aldrig gick in i sovrummet när elementet var på, annars älskade han att sova i sängen.
När dom bytte ut elementet i sovrummet blev dom som nya människor, sov bra, blev piggare på dagarna, fick mer energi och katten trivdes i sängen.

Tydligen så var det någon frekvens på gränsen till för människan hörbart ljud, som irriterade dom trots att dom inte ens hörde det.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg