Supersport, superbike, moto gp ?

Nudelman

Medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en 2 hjuling
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad mellan alla olika klasserna? Har aldrig fattat det(är väl inte fanatiker heller)...ja förutom 125 och 250 då såklart men annars tänkte jag på Superbike, supersport, moto gp

Hoppas ni har överseende att man som sagt inte vet så mycket om just detta...
 
Nudelman skrev:
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad mellan alla olika klasserna? Har aldrig fattat det(är väl inte fanatiker heller)...ja förutom 125 och 250 då såklart men annars tänkte jag på Superbike, supersport, moto gp

Hoppas ni har överseende att man som sagt inte vet så mycket om just detta...

Superbike är oftast 1000 cc. Förekommer i V-Twinn eller radfyra, reglementen skilljer sig en del vad det gäller trimmning. Gatproducerade cyklar.

Supersport är också gatproducerade cyklar 600 cc med undantag för ducati som är runt 750 tror jag. Massor med trimm och perversa delar som kostar massor med pengar.

Moto Gp är allt i från gatproduktion, typ i alla fall, 990 cc tror jag det är. rad 4 eller v-twinn, eller v5 eller v4 eller v3.... ingen expert men men...
 
Är inte själv heller nån expert inom området dock har jag en lite annorlunda uppfattning än MrLind.

------------

Supersport eller Supersport600 (som de väl heter, eller?) är den "billigaste" klassen av dessa tre.
Hojarna i klassen är fabriksproducerade för gata.
Tillåten trimning är minimal. Om jag inte missminner mig är de noll motortrimning som gäller utan man får nöja sig med byte av avgassystem och diverse delar på insugssidan.

Man kör på skurna slicks.

------------

Superbike är i grunden samma som SS600 men trimning är tillåten i högre grad.
För att man ska få använda en hoj i Superbikeklassen måste den vara gathoj från början och modellen måste ha sålt ett visst antal exemplar. (Är de 40?)

Det övergripandet huvudkravet i regelboken i Superbike är att allt måste gå att köpa över disk för vem som helst.
Allså man ska som privatperson kunna ha en regelrätt superbike i sin ägo.

Så de är inte tillåtet att lägga i ett par hemmasvarvade kammar eftersom dom inte går att köpa över disk.
Bara för att vara tjatig; alla tuningdelar som önskas användas måste gå att köpa. Inget egentillverkat..

Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.

-------------

Moto GP så är en ren prototypklass.
Där är de i princip inga restriktioner. Eller jo.
Max. slagvolym 1000cc, ingen överladdning och en satt minimivikt.
Minimivikten varierar beroende på antalet cylindrar.

-------------

Nån annan får gärna fylla i med mer specifika detaljer. En annan vill ju också veta.
Skrev bara ut de man snappat upp av Sandy, Brander och Dahlbom på Eurosport :)
 
Kenta skrev:
Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.
QUOTE]

Är det inte så att om man åker radfyra lär man köra 750cc och twin 1000cc?
 
Kan ju börja med att säga att SS600 är den absolut dyraste klassen.
I dagens SVerige innebär detta att man antingen kör i SO (Scandinavian Open) eller Veidec.


Antar att när du säger den billigaste klassen utan trim menar Standard 600 som är en relativt ny klass där nästan inga modifieringar får göras.

En supersport hoj = SS600 är ofta trimmad med så mycket som 20-40 extra hk.


/Mike
 
Angående MotoGP-klassen så måste samtliga delar på hojen vara specialdesignade för just den hojen, det får inte vara serietillverkade grejer eller ens modifierade serietillverkade grejer. Harris/WCM blev uteslutna under en del av 2003 års säsong då de från början använde en modifierad topp (eller var det ännu mer?) från Yamaha R1 på sin fyrtaktsracer.

Dessutom är det endast kolvmotorer som är tillåtna (dvs, man får inte använda en Wankel. Undrar om reglerna säger nåt om elmotor? :hihi).

Minimivikten är som Kenta säger beroende på antal cylindrar men i nuläget även om motorn har ovala kolvar eller ej (ovala kolvar=högra minmivikt). Vet ej ifall det kravet slopas med de nya reglerna, det är iaf ingen av MotoGP-hojarna som har ovala kolvar.
 
skoteridioten skrev:
Kenta skrev:
Att alla kör med literhojar hänger väl mest på utvecklingen.
Börjar en så måste ju alla andra hänga på för att kunna konkurera.
Men de är inget krav vad jag vet.
QUOTE]

Är det inte så att om man åker radfyra lär man köra 750cc och twin 1000cc?

Det är i Superbike som reglerna är sådana. Därav den stora andelen Ducati i SBK.
 
Nä men kolla där Moto GP experten Ola är vaken.

Skulle vilja se dig med en eldriven hoj i Moto GP :hihi

/Mike

Coola Ola skrev:
Angående MotoGP-klassen så måste samtliga delar på hojen vara specialdesignade för just den hojen, det får inte vara serietillverkade grejer eller ens modifierade serietillverkade grejer. Harris/WCM blev uteslutna under en del av 2003 års säsong då de från början använde en modifierad topp (eller var det ännu mer?) från Yamaha R1 på sin fyrtaktsracer.

Dessutom är det endast kolvmotorer som är tillåtna (dvs, man får inte använda en Wankel. Undrar om reglerna säger nåt om elmotor? :hihi).

Minimivikten är som Kenta säger beroende på antal cylindrar men i nuläget även om motorn har ovala kolvar eller ej (ovala kolvar=högra minmivikt). Vet ej ifall det kravet slopas med de nya reglerna, det är iaf ingen av MotoGP-hojarna som har ovala kolvar.
 
Supersport 600

"Standardklass" med trimmning endast av toppen på motorn, dvs porta, ändra comp, sätta i vilka kammar man vill, ändra styrning av sprutet, avgassystem och så vidare. Man får dock inte sätta sprut på förgasarhoj och liknande ändring.

Chassit får inte ändras annat än byte av stötdämpare, innanmäte i gaffel, sätta på styrdämpare, byta bromsskivor (dock ej ok)
Klassen är framtagen för att det skall bli billig rejsing... :rolleyes:

Bara TenKate lägger ner miljoner i utvecklingspengar på sitt supersportteam.

Superbike:

Silhuettklass ungefär som STCC med två varianter.

750 kubik radfyra, 900 kubik trepip eller 1000cc v-twin, i princip fri trimmning både på chassie och motor, som exempel kan nämnas att fabriksducatihojarna kostar bortåt 6 mille per styck!!!

Det senaste i Superbike är att man tillåter 1000cc radfyror men då är det "supersport" reglemente på motor (dvs bara topptrimning) men fri chassietrimmning i övrigt. Kan nämna att TenKate plockar ut ryktesvis 210 bakhjulshästar på sina CBR1000RR med "bara" topptrimmning. Ben Boströms AMA-superbike (CBR1000 det också) gjorde drygt 190 mph på Daytona beach, inte så tokigt med supersporttrimmning...

:tummenupp
 
Mike the bike skrev:
Nä men kolla där Moto GP experten Ola är vaken.

Skulle vilja se dig med en eldriven hoj i Moto GP :hihi

/Mike

Klart jag är vaken. Har ju fortfarande ingen hoj att trötta ut mig med. Fan, jag hade också velat sig mig själv i MotoGP med en eldriven hoj. Skit samma att man bara kommer fem varv innan batterierna tar slut (måste ju gå bättre än en sunk-kawa ivsfh :tungan :D), det kan jag leva med om jag får åka på de fetaste banorna i världen och umgås med värdseliten.
 
Coola Ola skrev:
Det är i Superbike som reglerna är sådana. Därav den stora andelen Ducati i SBK.

Det var flera år sen det var max 750cc för fyror i World Superbike.

Varför skriver ni i en tråd om reglementen när ni uppenbart
inte följer sporten? :huvet
 
Last edited:
Mike the bike skrev:
Kan ju börja med att säga att SS600 är den absolut dyraste klassen.
I dagens SVerige innebär detta att man antingen kör i SO (Scandinavian Open) eller Veidec.


Antar att när du säger den billigaste klassen utan trim menar Standard 600 som är en relativt ny klass där nästan inga modifieringar får göras.

En supersport hoj = SS600 är ofta trimmad med så mycket som 20-40 extra hk.


/Mike

Supersport är billigast av de tre klasserna som är aktuella i diskussionen. Bara hojarna i Superbike kostar 3-4 gånger så mycket.
 
Mrlind skrev:
Superbike är oftast 1000 cc. Förekommer i V-Twinn eller radfyra, reglementen skilljer sig en del vad det gäller trimmning. Gatproducerade cyklar.

Supersport är också gatproducerade cyklar 600 cc med undantag för ducati som är runt 750 tror jag. Massor med trimm och perversa delar som kostar massor med pengar.

Moto Gp är allt i från gatproduktion, typ i alla fall, 990 cc tror jag det är. rad 4 eller v-twinn, eller v5 eller v4 eller v3.... ingen expert men men...

i superbike får fyrorna va högst 750 kubik, supersport får de va 600 kubik på fyrorna, 750 på 2 cylindriga.. moto gp är vad jag tror 500 kubiks klassen, men vissa säger 990 kubik...har inte koll på det.
 
gthyni skrev:
Det var flera år sen det var max 750cc för fyror i World Superbike.
Det finns ingen skillnad i restriktioner alls mellan twinar och
fyror i år.

Varför skriver ni i en tråd om reglementen när ni uppenbart
inte följer sporten? :huvet

Min poäng var väl mest att det inte är så i MotoGP vilket påstods i inlägget jag svarade på men visst, dumt sätt att svara på i och med att jag uppenbarligen inte hade koll på superbike (trodde faktiskt att bara vara 750 som var fria från restriktioner av radfyrorna men där ser man) Låter ju bra ang. SBK iaf, kanske kan bli lite japanska fabriksteam igen.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top