Nudelman skrev:
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad mellan alla olika klasserna? Har aldrig fattat det(är väl inte fanatiker heller)...ja förutom 125 och 250 då såklart men annars tänkte jag på Superbike, supersport, moto gp
Hoppas ni har överseende att man som sagt inte vet så mycket om just detta...
Ok så här ligger det till
Till att börja med har vi moto gp detta är den allra vassaste klassen,
Här kör man med fyrtakts motorer med max 990cc,
En moto Gp hoj har runt 230-240 hästar (dom vassaste)
En sån här hoj är en ren prototyp racer och endast byggd för att köra på bana, det är dessa hojarna tillverkarna skryter med att gat hojarna bygger på.
I Moto Gp får man köra på slicks.
Sen finns det supersport och superbike som till skillnad från Moto Gp körs med ombyggda gathojar,
I supersport är det 600 kubikare typ yamaha R6 Kawasaki zx6rr
som det körs med,
Här är motor trimmningen i begränsad till toppen men dom lyckas ändå pressa ur 140+ hästar,
I supersport är slicks förbjudna.
I superbike (även känd som ducati cup

) är främst 2cylindriga hojar hojar med max 1000cc eller 4cylindriga hojar med max 750cc, det är från och med förra året tillåtet att köra med fyrcylindriga hojar med 1000cc förra året skulle dessa hojar köras med luft restriktorer men i år tror jag att dom varvtals regleras i stället, detta för att inte dom två cylindriga och dom 4 cylindriga hojarna ska bli förnedrade
I superbike får man köra med slicks.
Jävlar vad mycket text det blev,
Men det är i stort sett allt man behöver veta