Supersport, superbike, moto gp ?

Nudelman skrev:
Tänkte bara fråga vad det är för skillnad mellan alla olika klasserna? Har aldrig fattat det(är väl inte fanatiker heller)...ja förutom 125 och 250 då såklart men annars tänkte jag på Superbike, supersport, moto gp

Hoppas ni har överseende att man som sagt inte vet så mycket om just detta...

Ok så här ligger det till
Till att börja med har vi moto gp detta är den allra vassaste klassen,
Här kör man med fyrtakts motorer med max 990cc,
En moto Gp hoj har runt 230-240 hästar (dom vassaste)
En sån här hoj är en ren prototyp racer och endast byggd för att köra på bana, det är dessa hojarna tillverkarna skryter med att gat hojarna bygger på.
I Moto Gp får man köra på slicks.

Sen finns det supersport och superbike som till skillnad från Moto Gp körs med ombyggda gathojar,

I supersport är det 600 kubikare typ yamaha R6 Kawasaki zx6rr
som det körs med,
Här är motor trimmningen i begränsad till toppen men dom lyckas ändå pressa ur 140+ hästar,
I supersport är slicks förbjudna.

I superbike (även känd som ducati cup :hihi ) är främst 2cylindriga hojar hojar med max 1000cc eller 4cylindriga hojar med max 750cc, det är från och med förra året tillåtet att köra med fyrcylindriga hojar med 1000cc förra året skulle dessa hojar köras med luft restriktorer men i år tror jag att dom varvtals regleras i stället, detta för att inte dom två cylindriga och dom 4 cylindriga hojarna ska bli förnedrade :7peta
I superbike får man köra med slicks.

Jävlar vad mycket text det blev,
Men det är i stort sett allt man behöver veta

Ignorera alla rätta svar nu, och kom med mer mumbojumbo som ni själva fabulerar ihop. Jätterolig läsning, ju. :hihi

Jag trodde jag hade rätt bra koll på det här tills jag läste tråden, nu är jag bara förvirrad :confused:

För att göra det väldigt enkelt! Superbike=gathojar 1000cc
Supersport=gathojar 600cc
MotoGP = upp till 1000cc racehojar Det vill säga en cykel som aldrig har vart påtänkt för gata utan endast för racing

marcus nilsson skrev:
För att göra det väldigt enkelt! Superbike=gathojar 1000cc
Supersport=gathojar 600cc
MotoGP = upp till 1000cc racehojar Det vill säga en cykel som aldrig har vart påtänkt för gata utan endast för racing
Fast nu blev det ju fel igen. 990cc i MotoGP.

marcus nilsson skrev:
10 cc hit eller dit spelar väl ingen roll, det är ju inte det som är den stora skillnaderna mellan klasserna
Nej, men det är bra om man skriver rätt och inte gissar. Stackarn som startade tråden gråter väl när han läser igenom den...

Det var ingen gissning det var en förenkling eller avrundning kalla det vad ni vill
sandstream skrev:
Nej, men det är bra om man skriver rätt och inte gissar. Stackarn som startade tråden gråter väl när han läser igenom den...

supersport= 500cc tvåtakt
Superbike=800cc tretakt
motogp=980cc fyrtakt, där vi förövrigt har en Svensk mästare som heter Christer "Crallan" Lindholm!

crallan skrev:
supersport= 500cc tvåtakt
Superbike=800cc tretakt
motogp=980cc fyrtakt, där vi förövrigt har en Svensk mästare som heter Christer "Crallan" Lindholm!

I vilka klasser kör man med baktakt då :va

Loader skrev:
I vilka klasser kör man med baktakt då :va

Reggie600 och Reggie1000. Enbart svenska nybörjarklasser som med fördel kan ses på Sviestad nu i helgen!

Don Quixote skrev:
Reggie600 och Reggie1000. Enbart svenska nybörjarklasser som med fördel kan ses på Sviestad nu i helgen!

Nybörjarklasser, man kan ju vinna både reggie-em och reggie-sm..

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back