Supermotons början

Skiljer väl inte mycket Ward vinner ju fortfarande :D

de gick fean undan redan på den tiden asså! snålar ju inte på rullen :yoparty

de gick fean undan redan på den tiden asså! snålar ju inte på rullen :yoparty
Underligt.
Med tanke på hur oerhört mycket bättre hojjarna påstås bli varje år, så borde det ha gått i promenadtempo på åttiotalet.
Det gjorde det inte.
Fel forum.
Men:
[YOUTUBE-ID]7NS6Sc1T09c[/YOUTUBE-ID]

Fort som fasen körde de iaf :tummenupp

Det har hänt en del på fjädringssidan. Det måste ha varit cykelpumpar till stötdämpare på de där. Hjulen studsade som jag vet inte vad, framförallt i inbromsningarna :skrämd

Dra ballen i gruset vad det går undan...

Har ett par handtag märkta med "super motard" på moto-martinen... Undrar lite hur gamla de är. Den är reggad -92, men hade varit tufft om de var äldre än så.

Shit vad det går undan. Harley-Davidson "superbike" :hihi

Om du googlar på en av förarna som nämns, Jay Springsteen tex. Så inser man att det inte är så konstigt att det går fort.
Det är ju en av de största amerikanska flatrack och RR-stjärnorna. Och det är fler flatrack-stjärnor som man här har släppt lös på denna motardbana.

Jay verkar köra på sin HD XR750 Flatrack fabriksracer, några andra på crossar.
XR 750 hojen kunde man nog definitivt kalla för superbike då. Gav runt 85 -90 rwhp. Kostar runt 300 000:- plus idag.

Det speakern menar ang HD Superbike är nog också att det inte är så förvånande att Jay tar Chandler på de snabbare asfaltspartierna med sin HD-flattracker som ju är överlägsen crossen i effekt. Men att Chandler sedan tar sig förbi Jay när det blir mer kuperat eftersom Chandlers lättare cross med sin större fjädringsväg då har en fördel.

Last edited:
Inte många hade hängt med Steady Eddie även idag med dagens förare och material.

Det speakern menar ang HD Superbike är nog också att det inte är så förvånande att Jay tar Chandler på de snabbare asfaltspartierna med sin HD-flattracker som ju är överlägsen crossen i effekt. Men att Chandler sedan tar sig förbi Jay när det blir mer kuperat eftersom Chandlers lättare cross med sin större fjädringsväg då har en fördel.

Fast Danny "Magoo" Chandler är ju en annan legend som nog skulle slagit dom flesta flat-track och rr-åkare oavsett hoj på ojämnt underlag.
http://www.dailymotion.com/video/x6d7fb_magoo-the-story-of-danny-chandler_sport
http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=61

Utan att föringa Steve Wise
http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=295

Fast Danny "Magoo" Chandler är ju en annan legend som nog skulle slagit dom flesta flat-track och rr-åkare oavsett hoj på ojämnt underlag.
http://www.dailymotion.com/video/x6d7fb_magoo-the-story-of-danny-chandler_sport
http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=61

Utan att föringa Steve Wise
http://www.motorcyclemuseum.org/halloffame/hofbiopage.asp?id=295

Ja alltså jag säger ju det. Det var dåvarande förareliten som krattades ihop för att köra en mixad bana där de olika disciplinerna skulle representeras: Dirttrack, Flatrack, roadracing osv. Sedan vem som var bäst skulle ju liksom visa sig i tävlingen. Vad du gör för uppskattningar om vem som hade slagit vem och på vilket underlag och vilket år kan jag inte ta ställning till. Det känns som en diffus uppgift.

Bra att du googlade iaf! :tummenupp Det var det jag ville att folk skull göra som inte kände till namnen

Om du googlar på en av förarna som nämns, Jay Springsteen tex. Så inser man att det inte är så konstigt att det går fort.
Det är ju en av de största amerikanska flatrack och RR-stjärnorna. Och det är fler flatrack-stjärnor som man här har släppt lös på denna motardbana.

Jay verkar köra på sin HD XR750 Flatrack fabriksracer, några andra på crossar.
XR 750 hojen kunde man nog definitivt kalla för superbike då. Gav runt 85 -90 rwhp. Kostar runt 300 000:- plus idag.

Jag tänkte när jag skrev inlägget att nu kommer Jörgens Harleysökande FRA- superdator att få spel. Fast det gör ju såklart inget för jag älskar sådana inlägg som ditt. Mer fakta till folket! :tummenupp

Jag tänkte när jag skrev inlägget att nu kommer Jörgens Harleysökande FRA- superdator att få spel. Fast det gör ju såklart inget för jag älskar sådana inlägg som ditt. Mer fakta till folket! :tummenupp

Filmen har varit uppe några ggr på sh. Jag minns att jag skrev ung samma sak när den var uppe för lite mer än 2 år sedan.

Alla gamla amerikanska RR-stjärnor på 70 och 80-talet (som tex Eddie Lawson) var sprunga ur flattrack-racingen. Flattrackbanan var sas förskola för många rr-stjärnor. Så det fanns mao sas gott om världselit som var örnar på både grus, oljegrus och asfalt på den tiden.

Idag tror jag inte det skulle gå lika raketfort om man (såsom i filmen) satte dagens GP-förare på en crolle alt flattrackhoj och lät dem brassa runt på en motardbana. Fast det är ju inget jag vet förstås. Ren spekulation från min sida alltså

Last edited:
Filmen har varit uppe några ggr på sh. Jag minns att jag skrev ung samma sak när den var uppe för lite mer än 2 år sedan.

Alla gamla amerikanska RR-stjärnor på 70 och 80-talet (som tex Eddie Lawson) var sprunga ur flattrack-racingen. Flattrackbanan var sas förskola för många rr-stjärnor. Så det fanns mao sas gott om världselit som var örnar på både grus, oljegrus och asfalt på den tiden.

Idag tror jag inte det skulle gå lika raketfort om man (såsom i filmen) satte dagens GP-förare på en crolle alt flattrackhoj och lät dem brassa runt på en motardbana. Fast det är ju inget jag vet förstås. Ren spekulation från min sida alltså
Dessvärre hittar jag inga filmer med Amerikansk TT.
En form av Dirt track (jordbaneracing) med kurvor åt båda hållen och hopp.
Man skulle ha en KRTT.
0p-1956-krtt-left.jpg

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back