Supermotons början

Filmen har varit uppe några ggr på sh. Jag minns att jag skrev ung samma sak när den var uppe för lite mer än 2 år sedan.

Alla gamla amerikanska RR-stjärnor på 70 och 80-talet (som tex Eddie Lawson) var sprunga ur flattrack-racingen. Flattrackbanan var sas förskola för många rr-stjärnor. Så det fanns mao sas gott om världselit som var örnar på både grus, oljegrus och asfalt på den tiden.

Idag tror jag inte det skulle gå lika raketfort om man (såsom i filmen) satte dagens GP-förare på en crolle alt flattrackhoj och lät dem brassa runt på en motardbana. Fast det är ju inget jag vet förstås. Ren spekulation från min sida alltså

Haydenbrorsorna spakar mer än gärna supermotohojar på "fritiden". Nicky var med i X-Games förra året. Både Rossi och Biaggi har kört tävlingar. Xaus är en jäkel på att sladda. Biaggi skulle kört nåt VM-rejs förra året men skadade sig strax innan om jag minns rätt.
Det finns garanterat fler exempel men de kommer jag inte på just n.

Haydenbrorsorna spakar mer än gärna supermotohojar på "fritiden". Nicky var med i X-Games förra året. Både Rossi och Biaggi har kört tävlingar. Xaus är en jäkel på att sladda. Biaggi skulle kört nåt VM-rejs förra året men skadade sig strax innan om jag minns rätt.
Det finns garanterat fler exempel men de kommer jag inte på just n.

Ok, det är mer än jag vet. Jag vet bara att de gamla amerikanska rr och superbike-hjältarna (tex Kenny Roberts, Eddie Lawson, Randy Mamola, Gary Nixon) oftast var gamla flattrack-ess. Dvs de brassade inte cross eller flattrack på fritiden utan de var proffs och inte sällan elit i klassen innan de började åka rr. Så är det ju inte lika ofta idag vad jag förstår?

Här är Kenny Roberts som mycket ung i lättaste flattrackklassen.
Senare körde han ju Yamma 650, Harley xr750 och sist Yama TZ 750 som flattrackhoj innan monstret vart förbjudet i flattrack.

kennyr-1.jpg

En gammal film. Detta är stora flattrack-banan, The Mile: oljegrus och sand på rakan och ofta bar asfalt i böjarna. ca 180-200 km/h in i böjen.

[YOUTUBE-ID]e92nOzQc7o8[/YOUTUBE-ID]

Här uppvisningskör Jay Springsteen short track (52 år gammal) och utklassar alla av japans bästa unga på sin gamla tvåventilade stötstångs HD XR750, No 9. Han har lite svårt i staren på sin tunga HD mot alla moderna stånkor, men när han har fått upp farten är det kokt.

[YOUTUBE-ID]a4Yq5SCj4og&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Här uppvisningskör han senare solo short track vid samma tillfälle i Japan. Mest asfalt i böjarna: flat track-style. Sjuk gubbe. Still No9, samma tillfälle
From 2.00 kan man se varmkörning av reliken.

[YOUTUBE-ID]YEWtiaVN3Fc&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Här är kör Jay gubb-RR mot Gary. Båda på sina gamla hojar. HD vs Triumph.
Mycket snack, men vilket ljud!

[YOUTUBE-ID]pdjaURi2xJ4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back