Att bara ta bort fjädern lär ju ge motsatt effekt.När composites staken monteras i husaberg rekomenderas borttagning fjäder som styr trycket och det verkar funka bra (låter det som)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Att bara ta bort fjädern lär ju ge motsatt effekt.När composites staken monteras i husaberg rekomenderas borttagning fjäder som styr trycket och det verkar funka bra (låter det som)
Att bara ta bort fjädern lär ju ge motsatt effekt.

Man måste evnt ta bort kulan helt eller ha starkare fjäder då antar jag.
Tar du bort kulan tar du bort oljetrycket helt. Starkare fjäder ska du ha om oljetrycket ska bli högre. Men tänk på att det kan medföra andra icke önskvärda effekter att höja oljetrycket.
Det sprutet är closed loop och stendumt med enbart korrigering för temperatur så ja du lär behöva något att justera sprutet med.

Jag funderar lite vad som är mest "bang for the buck" på en gammal lyftkyld xr 600.
Har nu tm40, KN filter och slipon. Högre komp, vassare kammar och större volym ger såklart mer.
Vad ger mesta valuta för pengarna?
1.Original borr + högkomp
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?
Krävs oljekylare vid större volym och högre komp?
Edit: vill ha kvar (och öka) det sköna bottendraget.
Jag funderar lite vad som är mest "bang for the buck" på en gammal lyftkyld xr 600.
Har nu tm40, KN filter och slipon. Högre komp, vassare kammar och större volym ger såklart mer.
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?
Tar du bort kulan tar du bort oljetrycket helt. Starkare fjäder ska du ha om oljetrycket ska bli högre. Men tänk på att det kan medföra andra icke önskvärda effekter att höja oljetrycket.
Nästa steg i ditt fall är högkomskolv eller ännu bättre borra max så den blir på 628cc och 11-1 kolv som är maxborr 100 mm
2.r Hotcams kammaxel är smart pga att den är billig och kräver inte inbyte av sin org kam. . Det är en väldigt mild axel som ger en aning mer slutvarv men behåller botten. Ytters lite mer effekt!!
3. Portad topp. Men porta gärna i samband med kammbyte.
4. Värre kamm ,,webbcams har fler att välja på och då bör man även köpa hårdare ventilfjädrar. Hotcamen är faktist väldigt slö så man uppnår bara ca45 hk på bakhjulet med högkomp och portat o hotcams. man hänger nästan på en xr 650 med detta trim. Fast jag tycker 600 med detta trim har roligare starkare botteneffekt.
Med värre kam som lyfter minst 10mm och har durr på minst 270 så kan man nå över 60 hk på bakhjulet med rätt avgas. Webbcams har flera att välja på så jag skulle tveklöst valt en webbcams som är något värre än hotcammen. Väljer man en webb som durrar minst 270 och lyfter 9,5-10mm så har man 55-60 hk och kan då draifrån xr650 lätt. Man tappar ytters lite botten med en sådan kam.
http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html Andra kammen är en xr650 dödare och verkar inte kräva kortare ventilstyrningar. Helt klart försämrad botten men desto roligare efter 5000varv.
Krökar byter man inte på xr 600 förens man har värre kam än hotcams. Dom går bara sämmre med trimkrökar när man har så låg trimgrad.
Oljekylar krävs bara när man kör sakta som enduro och fastnar i gegga.
Stå inte på tomg för länge så är det ingen fara och stanna inte vid rödljus![]()
Jag gillar vridet i hojen och är sugen på ännu mer vrid. Kan original kam + 628 + högkomp vara ett bra alternativ.

Får en uppfattning om att du tycker att Hocams alternativ är lite slött. Är det värt att byta ut en original kam mot en "slö" Hotcam steg 1, kommer jag märka någon skillnad?
Jag gillar vridet i hojen och är sugen på ännu mer vrid. Kan original kam + 628 + högkomp vara ett bra alternativ.
Vad kostar det att borra upp och hona cylindern? tips på bra firmor?
Vilken olja ska man ha (rekomenderat märke/sort) när man startar upp och kör in en Cr500 med nyborrad cylle? Det har väl du koll på Benny.
/Christer
Cr500 med stålfoder eller Nicasil?

Vilken olja ska man ha (rekomenderat märke/sort) när man startar upp och kör in en Cr500 med nyborrad cylle? Det har väl du koll på Benny.
/Christer

Stål som i alla std Cr500. Eller finns de med nikasil? Inte väl??
Mvh Christer
|
|
Mälaren Runt fyller 40 år
Nu på lördagen den 15 augus... |
|
|
Steve Holcombe klar för GGN!
Pressmeddelande 2026-08-10 ... |
|
|
Nya Chief Vintage Sturgis