Supermoto trimtråden!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Har du planer på att bygga om oljepumpen. De flesta som trimmar KTM herrejössesmycket för sidovagnsracing mm bygger om oljepumpen för att ge mer tryck och tryck tidigare. Detta då oljetrycket på lågvarv är i stil med 0,15bar och det räcker garanterat inte för ett vanligt glidlager.


Ja jag tänker evnt kapa fjädern till tryckventilen så den lägger sig på max tryck som jag TROR"" packboxarna klarar. Enligt MC erxpress så blev dom förvånade över det höga tomg tryck PG Lundmarks xr hade när dom mätte den,, 2 bar på tomg påstår dom!!??. Jag ska mäta själv för att vara säker.

Hur bygger man om pumpen så den ger mer tidigt eller mer tryck överlag på bästa sätt? Duger det med kapad eller borttagen fjäder till kultryckventilen? När composites staken monteras i husaberg rekomenderas borttagning fjäder som styr trycket och det verkar funka bra (låter det som)

Min skotervässartråd kan man följa på http://forum.snowmobile.se/showthread.php?28859-TC-1000-tas-till-200/page9
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Att bara ta bort fjädern lär ju ge motsatt effekt.


Ok...Jag har inte kollat åt vilket håll den funkar så det är möjlig

Man måste evnt ta bort kulan helt eller ha starkare fjäder då antar jag.

Jag lär se och märka detta då jag plockar isär ,,,, måste mäta trycket efter modd också.

Bra notis så man slipper göra fel första gången :Bugar
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Man måste evnt ta bort kulan helt eller ha starkare fjäder då antar jag.

Tar du bort kulan tar du bort oljetrycket helt. Starkare fjäder ska du ha om oljetrycket ska bli högre. Men tänk på att det kan medföra andra icke önskvärda effekter att höja oljetrycket.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tar du bort kulan tar du bort oljetrycket helt. Starkare fjäder ska du ha om oljetrycket ska bli högre. Men tänk på att det kan medföra andra icke önskvärda effekter att höja oljetrycket.

Precis....

Det man vill åt är i huvudsak inte höjt maxtryck då det säkerligen räcker utmärkt utan mer tryck tidigare. Hårdare fjäder är säkert en god början men att helt spärra bleedby funktionen helt känns som det kommer att leda till tokhögt tryck på maxvarv. Mer levererad volym från pumpen känns som det man behöver dvs större pump eller uppväxlad drivning. Detta är vanlig modd på KTM RFS och LC4 när man trimmar dem långt.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Någon som kör trimmad xr600?

Jag funderar lite vad som är mest "bang for the buck" på en gammal lyftkyld xr 600.

Har nu tm40, KN filter och slipon. Högre komp, vassare kammar och större volym ger såklart mer.

Vad ger mesta valuta för pengarna?

1.Original borr + högkomp
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?

Krävs oljekylare vid större volym och högre komp?

Edit: vill ha kvar (och öka) det sköna bottendraget.
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Det sprutet är closed loop och stendumt med enbart korrigering för temperatur så ja du lär behöva något att justera sprutet med.

Aha, ok! Nån slags box, 2-3 k? Som jag förståt det monterar man dit det på cykeln och kopplar in i sprutet, typ som Power commander? Eller är det bara mjukvara med en kabel man kopplar till datorn?
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
1. Original borr + högkomp
2. Vassare kammar
3. portad topp

Tror jag...:va

Jag funderar lite vad som är mest "bang for the buck" på en gammal lyftkyld xr 600.

Har nu tm40, KN filter och slipon. Högre komp, vassare kammar och större volym ger såklart mer.

Vad ger mesta valuta för pengarna?

1.Original borr + högkomp
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?

Krävs oljekylare vid större volym och högre komp?

Edit: vill ha kvar (och öka) det sköna bottendraget.
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Jag funderar lite vad som är mest "bang for the buck" på en gammal lyftkyld xr 600.

Har nu tm40, KN filter och slipon. Högre komp, vassare kammar och större volym ger såklart mer.

Vad ger mesta valuta för pengarna?

1.Original borr + högkomp
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?

Krävs oljekylare vid större volym och högre komp?

Edit: vill ha kvar (och öka) det sköna bottendraget.

Jag hade kört på det enklaste, en kam och bättre krökar.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag funderar lite vad som är mest "bang for the buck" på en gammal lyftkyld xr 600.

Har nu tm40, KN filter och slipon. Högre komp, vassare kammar och större volym ger såklart mer.

Vad ger mesta valuta för pengarna?

1.Original borr + högkomp
2. Borr till 628/654
3. Vassare kammar
4. Större krökar
5. Annat?

Krävs oljekylare vid större volym och högre komp?

Edit: vill ha kvar (och öka) det sköna bottendraget.

Nästa steg i ditt fall är högkomskolv eller ännu bättre borra max så den blir på 628cc och 11-1 kolv som är maxborr 100 mm

2.r Hotcams kammaxel är smart pga att den är billig och kräver inte inbyte av sin org kam. . Det är en väldigt mild axel som ger en aning mer slutvarv men behåller botten. Ytters lite mer effekt!!

3. Portad topp. Men porta gärna i samband med kammbyte.

4. Värre kamm ,,webbcams har fler att välja på och då bör man även köpa hårdare ventilfjädrar. Hotcamen är faktist väldigt slö så man uppnår bara ca45 hk på bakhjulet med högkomp och portat o hotcams. man hänger nästan på en xr 650 med detta trim. Fast jag tycker 600 med detta trim har roligare starkare botteneffekt.

Med värre kam som lyfter minst 10mm och har durr på minst 270 så kan man nå över 60 hk på bakhjulet med rätt avgas. Webbcams har flera att välja på så jag skulle tveklöst valt en webbcams som är något värre än hotcammen. Väljer man en webb som durrar minst 270 och lyfter 9,5-10mm så har man 55-60 hk och kan då draifrån xr650 lätt. Man tappar ytters lite botten med en sådan kam.
http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html Andra kammen är en xr650 dödare och verkar inte kräva kortare ventilstyrningar. Helt klart försämrad botten men desto roligare efter 5000varv. :tummenupp

Krökar byter man inte på xr 600 förens man har värre kam än hotcams. Dom går bara sämmre med trimkrökar när man har så låg trimgrad.

Oljekylar krävs bara när man kör sakta som enduro och fastnar i gegga.

Stå inte på tomg för länge så är det ingen fara och stanna inte vid rödljus :D
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tar du bort kulan tar du bort oljetrycket helt. Starkare fjäder ska du ha om oljetrycket ska bli högre. Men tänk på att det kan medföra andra icke önskvärda effekter att höja oljetrycket.

Ja helt klart tappar man trycket då Jag har inte ängat någon tanke på detta förut ,,,inte ens kollat hur det ser ut än.

. En glidlagrad stake behöver bara 2,4bar tryck även på höga varv. Viktigast är att oljan byts ut offta ,,dvs bra genomflöde. Jag kommer förmodligen få ökat tryck bara genom monteringen av staken för den bromsar oljan mer än rullagret. Så jag får mäta trycket efter montering av glidlagringen. Jag ska även mäta trycket på någon kompisares oem maskin . XR 600 har betydligt bättre värre pump men den är bänglig att få funka med 650 motorn.

Dom tätningar som jag tror flyger först är den i lådan som håller tätt för inkommande olja till drevaxel. Sedan kan det tätade lagret uppe vid kammen kasta ut täcksidan i värsta fall :D
Jag får helt enkelt ha oljetrycksmäter på hojen och hålla stenkoll på om jag loosar tryck helt plötsligt.
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Får en uppfattning om att du tycker att Hocams alternativ är lite slött. Är det värt att byta ut en original kam mot en "slö" Hotcam steg 1, kommer jag märka någon skillnad?

Jag gillar vridet i hojen och är sugen på ännu mer vrid. Kan original kam + 628 + högkomp vara ett bra alternativ.

Vad kostar det att borra upp och hona cylindern? tips på bra firmor?





Nästa steg i ditt fall är högkomskolv eller ännu bättre borra max så den blir på 628cc och 11-1 kolv som är maxborr 100 mm

2.r Hotcams kammaxel är smart pga att den är billig och kräver inte inbyte av sin org kam. . Det är en väldigt mild axel som ger en aning mer slutvarv men behåller botten. Ytters lite mer effekt!!

3. Portad topp. Men porta gärna i samband med kammbyte.

4. Värre kamm ,,webbcams har fler att välja på och då bör man även köpa hårdare ventilfjädrar. Hotcamen är faktist väldigt slö så man uppnår bara ca45 hk på bakhjulet med högkomp och portat o hotcams. man hänger nästan på en xr 650 med detta trim. Fast jag tycker 600 med detta trim har roligare starkare botteneffekt.

Med värre kam som lyfter minst 10mm och har durr på minst 270 så kan man nå över 60 hk på bakhjulet med rätt avgas. Webbcams har flera att välja på så jag skulle tveklöst valt en webbcams som är något värre än hotcammen. Väljer man en webb som durrar minst 270 och lyfter 9,5-10mm så har man 55-60 hk och kan då draifrån xr650 lätt. Man tappar ytters lite botten med en sådan kam.
http://www.webcamshafts.com/index_blank.html?pages/vehicle_search.html Andra kammen är en xr650 dödare och verkar inte kräva kortare ventilstyrningar. Helt klart försämrad botten men desto roligare efter 5000varv. :tummenupp

Krökar byter man inte på xr 600 förens man har värre kam än hotcams. Dom går bara sämmre med trimkrökar när man har så låg trimgrad.

Oljekylar krävs bara när man kör sakta som enduro och fastnar i gegga.

Stå inte på tomg för länge så är det ingen fara och stanna inte vid rödljus :D
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag gillar vridet i hojen och är sugen på ännu mer vrid. Kan original kam + 628 + högkomp vara ett bra alternativ.

Jag har haft en xr 600 med Högkomp-kolv, den var rå :yoparty
Rekommenderas :tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Får en uppfattning om att du tycker att Hocams alternativ är lite slött. Är det värt att byta ut en original kam mot en "slö" Hotcam steg 1, kommer jag märka någon skillnad?

Jag gillar vridet i hojen och är sugen på ännu mer vrid. Kan original kam + 628 + högkomp vara ett bra alternativ.

Vad kostar det att borra upp och hona cylindern? tips på bra firmor?

Ja Hotcamen är slö men den ger säkert 2hk mer på högre varv och ger ett betydligt längre körbart register så man behöver inte växla så offta så registret blir otroligt bra och körbart. Med speciell portning kan jag få fram en skön tidig effektpuckel på xr 600an speciellt i samband med hotcams.

Jo den är ett måste att sätta dit om du jämför med org kammen,,,helt klart värt kostnaden. Motorn drar mer likt en xr 650 i registret fast upplevs som mer råstark än xr650 förutsatt att man har minst högkompat. Jag upplevde inte något tapp i botten jämfört med org kammen.
org kammen tar så plötsligt tvärstopp i varv tidigt och speciellt i samband med högkompat!

Om du inte vill loosa botteneffekt så ska du inte sätta i vassare kam än hotcams eller likvärdig. webkams steg 1 verkar ha bra botteneffekt enligt lyft o durr ivf men jag har ite testat denna.

OBS När man monterar trimkammar i xr 600 måste man efter några mil ca 50 mil behandla motorn med slick 50 eller payback keramiska oljetillsatts. Annars är risken stor att kammen och släporna nöts ner på endast 300 mil!!
Med slick 50 i motorn håller därimot trimkammar o släpor tusentals mil.

Men kör in nyborrad cylle på mineral först några mil! Bara den inkörningen ger minst 1hk och bättre täthet i loppet = inge oljedragande motor.

Borrning bör kosta runt 1000kr på firma.
Bästa firma i svedala är stigs motorslip i axvall .
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vilken olja ska man ha (rekomenderat märke/sort) när man startar upp och kör in en Cr500 med nyborrad cylle? Det har väl du koll på Benny.

/Christer

Vilken skitolja som hellst bara det är mineral i några tankar. Höj nålen och byt gärna högfart till något större för bästa inkörning. Häll inte i mer % 3% duger. Vid första uppstart låt den precis bli varm och stäng av o låt kallana helt,,, Upprepa detta några ggr.

Kör sedan på Helcynteolja. Och där är mina favoriter Aspen statoil och numera payback oljan.
Svenska Payback/triboron kommer nu med en hulöst bra olja påstår dom ivf,,,Den heter challenger (vanlig olja helcyntet) . Jag ska nog prova den i vinter + att jag kör byter ut 1% mot paybacks drivmedelsförstärkare. Det tror jag är en kanonbra blandning och jag får medhåll av Payback att det var en bra ide. (Trotts att dom vill sälja sin egen tvåtaksconcentrat)

Har man råd så kör man Paybacks Tvåtaktsolja med Bor i , Då duger säkerligen 1,5% bland. En cross gör ju av med relativt lite soppa dagligen så där kan man kosta på sig denna olja. (värre är det med skotrar som slukar soppa :gnissla
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Stål som i alla std Cr500. Eller finns de med nikasil? Inte väl?? :va

Mvh Christer

Det har de kanske. Jag skruvar inte cr500....

När det gäller inkörning av 2-t så är det absolut inte lika noga med oljevalet. 2-t har ju i sin konstruktion alltid relativ brist på bärig oljefilm jämfört med en 4-t och därmed kan man köra värsting syntetolja utan de problem man skulle få i en 4-t. På ett järnfoder skulle jag valt syntetoljan då det redan från början är så mjukt att det garanterat kommer att slitas in ändå...

När det kommer till min syn på tillsatser i oljan i form av Teflon/Bor och dyl så är jag mer restriktiv än Boost. Teflon finns där mer forskning som pekar på att det är skadligt än bra. Bor fungerar i teorin men där finns ännu inga studier som påvisat att det även fungerar i verkligheten, och man har försökt. Därmed inte sagt att det inte fungerar, det får varje person avgöra själv....
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top