Supermoto trimtråden!

Här har ni en amatör som ska plocka isär hojen i vinter och funderar på vad som borde göras i trimväg. :yoparty

Just nu har jag effektsystem i titan, öppnad luftburk och flatslide förgasare(Mikuni tmr41). Det är en 03:a med "high flow top", läste något om att en portning inte ger speciellt mycket på denna? Kan man hotta upp ventilerna till något roligare?

En roligare kam än orginal kanske skulle vara något? Har försökt söka runt på detta men det är 40 olika åsikter hit å dit om vad man ska ha, känns som en djungel och mycket klåpare som gissar :tuttar

Så min fråga är egentligen vad är möjligt att göra och vad är bortkastat? Det enda jag inte är sugen på är uppborrning av cylinder. Har ganska nyligen köpt in orginalkolv och fräschat upp cyllen så den får vara som den är ett tag till(orginal 101mm kolv 625cc)

Rallykam är alltid en god ide även om den är rätt snäll. Factory Supermoto är den andra KTM kammen och den är riktigt elak. Kanon om man vill varva långt och ger då mycket effekt men suger rätt hårt i skogen. Tornado G1 eller G2 finns också för gatmotorer och G2 är en utmärkt kam om du ev har planer på att trimma vidare i framtiden.

I övrigt är mer cc något jag absolut kan rekommendera.Vill du inte borra till 105mm kolv är 80mm slaglängd istället för 78mm som är original ger trevligt med effekt....
 
Rallykam är alltid en god ide även om den är rätt snäll. Factory Supermoto är den andra KTM kammen och den är riktigt elak. Kanon om man vill varva långt och ger då mycket effekt men suger rätt hårt i skogen. Tornado G1 eller G2 finns också för gatmotorer och G2 är en utmärkt kam om du ev har planer på att trimma vidare i framtiden.

I övrigt är mer cc något jag absolut kan rekommendera.Vill du inte borra till 105mm kolv är 80mm slaglängd istället för 78mm som är original ger trevligt med effekt....

blir det inte väldigt tight mellan kolv/ventiler om man ökar slaglängden med orginal cylinder och kommer den inte "dippa" för långt ner?

Annars låter det väldigt trevligt om det passar mer eller mindre bolton :) Du får skriva upp ett 80mm vevparti i sånna fall på min inköpslista från dig :tummenupp

Rallykam är 660ins orginal-kam eller hur? Behövs någon modd på ventilerna med denna? Typ starkare ventilfjädrar.
 
blir det inte väldigt tight mellan kolv/ventiler om man ökar slaglängden med orginal cylinder och kommer den inte "dippa" för långt ner?

Annars låter det väldigt trevligt om det passar mer eller mindre bolton :) Du får skriva upp ett 80mm vevparti i sånna fall på min inköpslista från dig :tummenupp

Rallykam är 660ins orginal-kam eller hur? Behövs någon modd på ventilerna med denna? Typ starkare ventilfjädrar.

Det är en bolt on modifikation med 80mm slag....

Nej en 660 originalkam är inte samma sak som Rallykammen. 660 kammen är aningen hetare än den som sitter i 640/625 men skall man ändå byta är Rallykammen da choise. Rallykammen satt original i 660Rally och Factory supermoto kammen satt original i 660 SM Factory Replica.

Rallykammen fungerar utmärkt med originalventiler om du har HighFlow toppen dvs 03 eller nyare.
 
Det är en bolt on modifikation med 80mm slag....

Nej en 660 originalkam är inte samma sak som Rallykammen. 660 kammen är aningen hetare än den som sitter i 640/625 men skall man ändå byta är Rallykammen da choise. Rallykammen satt original i 660Rally och Factory supermoto kammen satt original i 660 SM Factory Replica.

Rallykammen fungerar utmärkt med originalventiler om du har HighFlow toppen dvs 03 eller nyare.

Alltså kortare vevstake på 80mm-veven? Varför envisas dom med såna dumheter som kortare vevstake i kombination med längre slaglängd och antagligen oftast även större borr med en kolv som därmed kommer tilta mera? :va

Nu tänkte jag bara högt men finns det ingen version med höjd cylinder och längre vevstake?

Och tolkar jag dig rätt i att rallykammen det bästa valet om man gillar midrange?

Vilka pengar handlar det om för dessa prylar?

Är mest nyfiken nu och har eg inga trimplaner just nu.
 
Hmm funderat lite men jag kanske är helt ute och cyklar...

Om jag har förstått 80mm modden rätt är vevstaken är längre utflyttad från centrum på vevaxeln vilket ger längre slaglängd. Vevstaken är då förkortad för att inte slå för högt upp. Jag ökar i CC på att kolven går 2mm lägre.

Stämmer det inte då också att ett längre slag skulle ge lägre varv? Ökad volym med lägre varv, känns som det plus minus noll. Eller är min amatöranalys åt helvete nu? :D

Det kanske är så det ser ut på 660in, eller har de förutom större kolv-bredd också längre cylinder?

Man kanske ska hålla sig till orginal 78mm om man inte vill borra upp cylindern.
 
Hur är rallykammen för skogsåkning/enduro?
Finns det någon lämplig lite vassare kam för skogsåkning/enduro åkning till LC4:an?
 
Last edited:
Alltså kortare vevstake på 80mm-veven? Varför envisas dom med såna dumheter som kortare vevstake i kombination med längre slaglängd och antagligen oftast även större borr med en kolv som därmed kommer tilta mera? :va

Nu tänkte jag bara högt men finns det ingen version med höjd cylinder och längre vevstake?

Och tolkar jag dig rätt i att rallykammen det bästa valet om man gillar midrange?

Vilka pengar handlar det om för dessa prylar?

Är mest nyfiken nu och har eg inga trimplaner just nu.

Jag håller helt med i din analys om det gällde 450sx samt 560SMR där man gjort staken saddokort och därmed dödar livslängden. I LC4 fallet är det dock ett ickeproblem. Gränsen för LC4 går vid 82mm slag med samma cylinderhöjd på originalveven, testades av fabriksgrabbarna i rally och jag har en vev därifrån men de dör i förtid. Där finns cylinderspacer från någon tysk firma så man kan bygga hybridvevar men har aldrig byggt det själv.

Från KTM kostar 80mm vevarna typ 750€ men jag har någon kvar för typ 4kkr.

Hmm funderat lite men jag kanske är helt ute och cyklar...

Om jag har förstått 80mm modden rätt är vevstaken är längre utflyttad från centrum på vevaxeln vilket ger längre slaglängd. Vevstaken är då förkortad för att inte slå för högt upp. Jag ökar i CC på att kolven går 2mm lägre.

Stämmer det inte då också att ett längre slag skulle ge lägre varv? Ökad volym med lägre varv, känns som det plus minus noll. Eller är min amatöranalys åt helvete nu? :D

Det kanske är så det ser ut på 660in, eller har de förutom större kolv-bredd också längre cylinder?

Man kanske ska hålla sig till orginal 78mm om man inte vill borra upp cylindern.

Nu har du nog gjort en tankevurpa....
 
Last edited:
Här har ni en amatör som ska plocka isär hojen i vinter och funderar på vad som borde göras i trimväg. :yoparty

Just nu har jag effektsystem i titan, öppnad luftburk och flatslide förgasare(Mikuni tmr41). Det är en 03:a med "high flow top", läste något om att en portning inte ger speciellt mycket på denna? Kan man hotta upp ventilerna till något roligare?

En roligare kam än orginal kanske skulle vara något? Har försökt söka runt på detta men det är 40 olika åsikter hit å dit om vad man ska ha, känns som en djungel och mycket klåpare som gissar :tuttar

Så min fråga är egentligen vad är möjligt att göra och vad är bortkastat? Det enda jag inte är sugen på är uppborrning av cylinder. Har ganska nyligen köpt in orginalkolv och fräschat upp cyllen så den får vara som den är ett tag till(orginal 101mm kolv 625cc)



Jag har kört både rallykam och fatory och för mig är faktoryn självklar för rallykammen flyttar i stort sett bara om effekten en aning så någe mer hk får man inte att tala om. Supermotokammen lär vara ännu kuligare.

Mitt bästa enklaste resept för att få bra motorkaraktär med rallykammen ,,,dvs bra botten är högt kompförhållande på minst 12-1 i komp. Finns kolvar att köpa på ABP i tyskland om man maillar o frågar så tar dom fram en CP kolv som är bra och superlätt så man får inga mer vibrationer.

Sedan Portar jag speciellt för just vassa kammar. Jag har numera efter åtskilliga år av portande nästan enbart enstånkor kommit fram till den optimala portningen för olika dragregister. Higflowtoppen rensar jag först upp,,dvs portar en hel del,,finns alltid massor att slipa bort runt styrningar. Men för att få bra svar och botteneffekt så plastar jag igen Highflowtoppen rätt mycket i både insug och utblås. Utan plastning får jag inte till något bra svar och botten på Higflowen så den måste plastas.!!

Jag kan numera få plasten att ligga kvar även i utblåset. Jag keramikar utblåset efter plastning och då sitter skiten kvar riktigt bra.

Och förgasaren sätter jag in Powerplate (avdelningsplatta)i för att få bättre bottendrag och ecconomi och då kan man porta den tillgenomskinlig storlek utan att tappa ecco eller bottendrag. Närmare 44mm går det slipa upp den till.

Jag kan garantera riktigt bra svar/bottendrag men även toppeffekt med dessa moddar.
Most bang & the buck
 
Xr 600 bestycknings fundering

Har nu uppgradera gamm 600'an med höjd kompa till 1-11.7, hotcams steg 1 kam, portad topp.

Nu till min fundering Före ingreppet gick hon perfekt men nu vill hon inte gå riktigt bra på tomgång vill gärna dö och är svårstartad, det känns som att hon får för mycket bensin, alltså att jag ska betycka neråt alt. sänka nålen. Men får inte detta gå ihop med trimningen. Jag skulle vilja bestycka uppåt i o med att det krävs mer mat åt dem tillkomna farbröderna.

Hon är bestyckad nu: FCR40 LF 52 HF 172

Vore tacksam för hjälp
 
Har nu uppgradera gamm 600'an med höjd kompa till 1-11.7, hotcams steg 1 kam, portad topp.

Nu till min fundering Före ingreppet gick hon perfekt men nu vill hon inte gå riktigt bra på tomgång vill gärna dö och är svårstartad, det känns som att hon får för mycket bensin, alltså att jag ska betycka neråt alt. sänka nålen. Men får inte detta gå ihop med trimningen. Jag skulle vilja bestycka uppåt i o med att det krävs mer mat åt dem tillkomna farbröderna.

Hon är bestyckad nu: FCR40 LF 52 HF 172

Vore tacksam för hjälp

52 är riktigt stort på lågfarten. 42 eller 45 är absolut vanligast på stånkor...
 
Har nu uppgradera gamm 600'an med höjd kompa till 1-11.7, hotcams steg 1 kam, portad topp.

Nu till min fundering Före ingreppet gick hon perfekt men nu vill hon inte gå riktigt bra på tomgång vill gärna dö och är svårstartad, det känns som att hon får för mycket bensin, alltså att jag ska betycka neråt alt. sänka nålen. Men får inte detta gå ihop med trimningen. Jag skulle vilja bestycka uppåt i o med att det krävs mer mat åt dem tillkomna farbröderna.

Hon är bestyckad nu: FCR40 LF 52 HF 172

Vore tacksam för hjälp

Som boris säger 35-40 Lågfart är mer vanligt för trotts trimm är din motor inte ens i närheten av samma trimmgrad som en standard ktm 660/640 eller en standard xr 650 som har betydligt vildare kamm och ventilstorlekar

Jag skulle satt i 160 i högfart max. Och högst 35 lågfart. Och lägg sedan ner mycket tid på att justera in axpumpen!

Hade du kört en mikuni tm40 skulle 145 i högfart och 24 i lågf varit optimalt
Som regel så behöver en mer högkompad motor mindre soppa och är den dessutom bra portad ska den inte ha mer soppa,,,snarare mindre.

Den ska vara väldigt lättstartad med dina modds.. Dock så har du ingen decomp på kammen nu så den kräver mer teknik nu.
 
Som boris säger 35-40 Lågfart är mer vanligt för trotts trimm är din motor inte ens i närheten av samma trimmgrad som en standard ktm 660/640 eller en standard xr 650 som har betydligt vildare kamm och ventilstorlekar

Jag skulle satt i 160 i högfart max. Och högst 35 lågfart. Och lägg sedan ner mycket tid på att justera in axpumpen!

Hade du kört en mikuni tm40 skulle 145 i högfart och 24 i lågf varit optimalt
Som regel så behöver en mer högkompad motor mindre soppa och är den dessutom bra portad ska den inte ha mer soppa,,,snarare mindre.

Den ska vara väldigt lättstartad med dina modds.. Dock så har du ingen decomp på kammen nu så den kräver mer teknik nu.


Längesen du skrev om dina projekt. Jag och säkert många andra läser gärna!
 
Passar väl bra att fråga här i denna tråden.

Kör idag med ett Arrow helsystem som har fritt blås rakt igenom. Det är ju inte helt optimalt när man kör bana så det byggdes en db-killer att trycka in. Skulle tippa på att den minskar utblåsarean med ungefär hälften. Ljudet minskar riktigt mycket. Men det jag undrar är om/hur mycket motorn tar skada av att köra med db-killern inne? Helt optimalt lär det ju inte vara men..
Bumpar min egen fråga lite.
 
Passar väl bra att fråga här i denna tråden.

Kör idag med ett Arrow helsystem som har fritt blås rakt igenom. Det är ju inte helt optimalt när man kör bana så det byggdes en db-killer att trycka in. Skulle tippa på att den minskar utblåsarean med ungefär hälften. Ljudet minskar riktigt mycket. Men det jag undrar är om/hur mycket motorn tar skada av att köra med db-killern inne? Helt optimalt lär det ju inte vara men..

Som du listat ut är det inte helt optimalt. Med en buttplug ökar mottrycket i avgasystemet och därmed temperaturen. Detta gör att motorn går varmare och värst blir det för avgasventilen. Detta motverkas dock delvis av att den sämre evakueringen gör att det går fetare och det kyler avgasventilen i sig. Blir det för jäkla tätt tar avgasventilen skada men då snackar vi riktig hårdkörning och tät butplugg....

Jag är dock inget stort fan av dB-killers i änden utan föredrar att bygga dämparen för ljudnivån redan från början. Av mina pseudovetenskapliga tester gör denna typ av flödesbegränsningar mest nytta kring 1/3 in i dämparen istället för i änden. Tänk också på att om du kör med buttplug dör dämparullen fort så packa om med jämna mellanrum...
 
Längesen du skrev om dina projekt. Jag och säkert många andra läser gärna!

Ja jag har legat i träda med min egen hoj pga skader i nacke och fattigdom och missär o elände.. (även dåliga tänder):D

Men nu i vinter ska jag faktist starta upp xren i helt ny skepnad med hellvetes effekt from hell :yoparty

Har beställt ny cylinder o kolv av forums krokodil/crister 670cc med wiseco kolv helt nytt. ( Jag råkade ju klyva min cylinder från topp till tå nästan :D

Nu sätter jag ihop motorn med en carillo stake som igentligen är gjord till BMW funduromotorn 650. Den är betydligt krafigare och GLIDLAGRAD! Då det verkar funka med glidlagrad composte stake i husabergar mf så tror jag nog xren har ännu större möjligheter att funka glidlagrad. Jag hoppas då att den ska tåla vådsamt turbotryck och varv.
varför alla endro crossar och många offroadare är rullagrad i vevtappen beror till stor del på vurprisken. Kör man glidlagrat och tippar med motor igång är det kört direkt.

Turbon såklart.. Den ska nu sättas så långt fram det går för att kunna nå högre snabbare turbo tryck + att jag inte tappar effekt på några långa smala krökar som jag körde sist (org krökar). Jag körde faktist org krökar till turbon långt bak sist och trotts detta kunde den braka ur sig ca 120 hk på 1,1 bar. Inen intercooler ens hade jag och körde 98 okt!!

Blir nog att jag kör e85 för att slippa intercoooler. Men 98 okt och ic är inte uteslutet än.... Plattsbrist...

Så jag hoppas och tror på en bra bit över 130hk på bahjulet utan problem. Med lite tur kan det skena iväg betydligt högre så 150+ kan faktist vara möjligt och är såklart mitt Mål :D:D:D:D:D

Men bygget kommer gå i snigelfart då jag kör o vässar skotrar på vintern . Men jag lovar komma med fullständig tråd in i minsta detalg om bygget. :tummenupp
 
Ja jag har legat i träda med min egen hoj pga skader i nacke och fattigdom och missär o elände.. (även dåliga tänder):D

Men nu i vinter ska jag faktist starta upp xren i helt ny skepnad med hellvetes effekt from hell :yoparty

Har beställt ny cylinder o kolv av forums krokodil/crister 670cc med wiseco kolv helt nytt. ( Jag råkade ju klyva min cylinder från topp till tå nästan :D

Nu sätter jag ihop motorn med en carillo stake som igentligen är gjord till BMW funduromotorn 650. Den är betydligt krafigare och GLIDLAGRAD! Då det verkar funka med glidlagrad composte stake i husabergar mf så tror jag nog xren har ännu större möjligheter att funka glidlagrad. Jag hoppas då att den ska tåla vådsamt turbotryck och varv.
varför alla endro crossar och många offroadare är rullagrad i vevtappen beror till stor del på vurprisken. Kör man glidlagrat och tippar med motor igång är det kört direkt.

Turbon såklart.. Den ska nu sättas så långt fram det går för att kunna nå högre snabbare turbo tryck + att jag inte tappar effekt på några långa smala krökar som jag körde sist (org krökar). Jag körde faktist org krökar till turbon långt bak sist och trotts detta kunde den braka ur sig ca 120 hk på 1,1 bar. Inen intercooler ens hade jag och körde 98 okt!!

Blir nog att jag kör e85 för att slippa intercoooler. Men 98 okt och ic är inte uteslutet än.... Plattsbrist...

Så jag hoppas och tror på en bra bit över 130hk på bahjulet utan problem. Med lite tur kan det skena iväg betydligt högre så 150+ kan faktist vara möjligt och är såklart mitt Mål :D:D:D:D:D

Men bygget kommer gå i snigelfart då jag kör o vässar skotrar på vintern . Men jag lovar komma med fullständig tråd in i minsta detalg om bygget. :tummenupp

Det går väl att ordna en brytare som dödar hojen när den ligger ner?
Köra utan ic känns definitivt smidigare på en xr!
Skriv gärna lite om skotertrimmning om du har tid =)
 
Nu sätter jag ihop motorn med en carillo stake som igentligen är gjord till BMW funduromotorn 650. Den är betydligt krafigare och GLIDLAGRAD! Då det verkar funka med glidlagrad composte stake i husabergar mf så tror jag nog xren har ännu större möjligheter att funka glidlagrad. Jag hoppas då att den ska tåla vådsamt turbotryck och varv.
varför alla endro crossar och många offroadare är rullagrad i vevtappen beror till stor del på vurprisken. Kör man glidlagrat och tippar med motor igång är det kört direkt.

Har du planer på att bygga om oljepumpen. De flesta som trimmar KTM herrejössesmycket för sidovagnsracing mm bygger om oljepumpen för att ge mer tryck och tryck tidigare. Detta då oljetrycket på lågvarv är i stil med 0,15bar och det räcker garanterat inte för ett vanligt glidlager.
 
Om jag får för mig att göra iordning blivande cykel med t.ex "normal" portning, helsystem, öppna upp luftburk e.tc.

Hur funkar det på en modern 450 med insprutning. Måste man köpa "trim-box" t.ex Power commander, Yoshi m.m. som finns på marknaden? Eller klarar sprutet av att ställa om sig självt tillräckligt mycket?

Vi snackar t.ex Kawa 450 -09 --> eller Honda 450 -09 -->
 
Om jag får för mig att göra iordning blivande cykel med t.ex "normal" portning, helsystem, öppna upp luftburk e.tc.

Hur funkar det på en modern 450 med insprutning. Måste man köpa "trim-box" t.ex Power commander, Yoshi m.m. som finns på marknaden? Eller klarar sprutet av att ställa om sig självt tillräckligt mycket?

Vi snackar t.ex Kawa 450 -09 --> eller Honda 450 -09 -->

Det sprutet är closed loop och stendumt med enbart korrigering för temperatur så ja du lär behöva något att justera sprutet med.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top