Har kollar lite mer nu har ju vart i skolan så hinner inte så jättemycket. Ena avggasventilen har knackat mot kolven. Men ja tror de är så ytters pyttelite så den inte har tagit någon skada av de. Synd bara för att de liksom inte är nå sot där. Ska ta ur ventilen sen och se hur det ser ut. Men tror de e fint
Ja tror att vevstakslagret (lagren?) e slut. Och att de är därför kolven å ventilen har mötts. Men vi får väl se när ja tar isär det. Det verkar inte så allvarligt ändå
Ska kolla på en ny motor imorn så ja har nå medans ja fixar min, en 87a....
Någon som råkar veta om min CDI funkar till en 87a? Min e en 90a![]()
Du måste byta ventil annars är risken hutlöst stor att den går av och den är säkert vinn och snet så den inte tätar i sätet. Om nu lagerglappet kom plötsligt och översteg 1mm så kan ju ventilen tagit i då !
Mer troligt.....Förmodligen har dom som trimmat missat kolv mot ventilspelet helt enkelt så måttet var för tight. Du måste kolla upp det stennoga innan du skruvar ihop den igen. Det ska vara minst 1mm på insug och 1,5 på utblås. Och detta med 0 ventilspel!! Du måste göra det jobbiga momentet att lägga på modellera på kolven och olja in ventilerna/leran för att sedan montera ihop hela toppen komplett med kam o kedja rätt inställt och 0 ventilspel..Kicka runt motorn 2 varv. Sedan är det bara att skära isär leran med rakblad och mäta avståndet mot ventilen.
Jo Jag har ju en cdi box till en 87a
Last edited: