Supermoto trimtråden!

Nu rullar XRen igen :)
Fint som tusan gåren :)
(förreten vet inte om ja skrivit de här men... Strypt och med mig på, sittandes rakt upp och ned på dynan, 110+... Så toppar den 145km/h :)
Om det hjälper er som undrade hur den går :)
 
Behöver lite hjälp av alla stånkabröder

Jag letar efter en ljuddämpare som dämpar bra med bibehållet flöde. Tycker min sr låter för mycket, har en ljuddämpare från en triumph thunderbird -96a och den flödar väl inte så bra heller.

Kan bygga en själv om någon sitter på en design.
Anslutningen i toppen är 34mm och funderar på att tillverka en stepped header i vinter, så runt 34-40mm innerdiameter
 
Jag funderar på o fixa ett lättare svänghjul. hur mycket skilnad gör 200g egentligen? märkbart eller inte värt besväret/pengarna?

o jag har fortfarande min 525:a kvar :)
 
Jag funderar på o fixa ett lättare svänghjul. hur mycket skilnad gör 200g egentligen? märkbart eller inte värt besväret/pengarna?

o jag har fortfarande min 525:a kvar :)

Jag har lättat svänghjul till 525 ,,men jag har inte provkört, så jag kan inte säga hur en 525 reagerar. Dom har trimmats så mycket i övrigt så man kan inte säga vad som gjort vad :gnissla. Minns inte heller på rak arm hur mycket i gram det blev,,men ca 25% tror jag och det var 200g?

Jag kan bara uttala mig om xr650 som jag fick bort runt 30-40% på typ 700gram!! (var tungt org)
Xr 600 går det ta bort minst 1kg! = stenkul bra :tummenupp

Xr 650ien blev ca 5-10% märkbart lättare att svänga med i låg fart,,omkullkastning höger vänster..mindre (gyroeffekt) Den upplevdes lättare att få upp på bakljulet ,, Och lättare att få lös bakhjulet på grusväg. Rapphet stillastående var inte mycket att hurra för ca 3% rappare????? den påminde mer om en KTM 625/660 i rapphet kan man säga.... Dom har nämligen lättare svängmassa

På ktm 525 vet jag av kompisars utalande att det var klart märkbart att byta från org svänghjulet till det tyngre svänget som tillhörde någ värre lyssytem ca 200g tyngre). Han kör ju enduro och tyckte att den var för lätt att tappa fästet med och upplevdes svag på lågvarv. I enduro kan jag tänka mig att det är stendumt att lätta,,men för motard och roadracing /busåka ser jag bara fördelar

I roadracing enstånka kör vissa UTAN svänghjul för rappare motor!!

Lätta helt klart och ta bort så mycket du törs Svarva bara inte bort någon böld för pullsgivare bara!! Du kan även lätta lammellkorgen typ drevet som sitter fast i korgen.. Kolla även om det går att få fram aluminium mellanskivor till lammellerna. Det gör märkbar skillnad!! bytte på en gammal xl 600 till alu från någon cr 250-500 , passade rakt av och var bara hälften så tunga!! Kan ju tänkas att Hondas aluskivor passar KTM?? Finns säkert andra som passar,,Dock svårhittade i dag!

Lägg upp en bild på ett svänghjul om du kan fixa..Jag har inget i närheten nu så jag minns inte om det gick att svetsa fast centrum (nitat?) och på så vis svarva bort mer än 200gram?? På många svänghjul kan man göra så och få bort mer än 25%:tummenupp
 
Jag funderar på o fixa ett lättare svänghjul. hur mycket skilnad gör 200g egentligen? märkbart eller inte värt besväret/pengarna?

o jag har fortfarande min 525:a kvar :)

Jag har ett Trailtech svänghjul i min Drza. 250g lättare än orginal hjulet som väger 1500g. Vet faktiskt inte om jag känner någon skillnad.
 
jag hade inte tänkt svarva nånting. såg att man kunde köpa ett lättare från Trailtech. var 198g lättare och hade starkare magnetwer så den generare mer power i elsystemet.

Det där med starkare magneter är lite vanskligt! Första serien av Trailtech hjul till Drzan hadde för starka magneter. Stekte statorn redan efter ett 20tal mil. Så dom drogs tillbaka. Serie 2 har fortfarande starkare magneter än orginal. Jag märker helt klart av en ökad värme utveckling på statorkåpan nu! Ett måste är att ha högkvallesort olja å byta ofta.
 
Det där med starkare magneter är lite vanskligt! Första serien av Trailtech hjul till Drzan hadde för starka magneter. Stekte statorn redan efter ett 20tal mil. Så dom drogs tillbaka. Serie 2 har fortfarande starkare magneter än orginal. Jag märker helt klart av en ökad värme utveckling på statorkåpan nu! Ett måste är att ha högkvallesort olja å byta ofta.

låter inte som nått bra direkt. hade det bara varit lättare hade jag kunnat tänka mej det. skulle tydligen ge 100W mer.
 
låter inte som nått bra direkt. hade det bara varit lättare hade jag kunnat tänka mej det. skulle tydligen ge 100W mer.

Med starkare magneter kommer HK förluster! Nä svarva det kostar inte mycket hos den lokala svarvaren ...Se bara till att han inte svarvar bort någon böld för pickuppcoilen...

Jag tog ju i max i svarvning som vanligt

Svetsade först fast centrum fästet innefrån....Sitterr nitat på xr mf..ev ktm???

Vände på kakan och svarvade bort hela den nitade metall skivan utvändigt svänghjul... Svarvade av hela utvändigt tunnade ut)) med orört längst mot cc och tunnare o tunnare utåt. Drg av även max på kortsidan ,,,svarvade bort så mycket att endast 2mm fanns kvar in till magneter. Men som man ser har jag sparat en extraförstäkning upphöjnad... Gjorde sig självt då pickuppcoilens bölder har sitt bo där :D
Och borrade dessutom hål överallt det gick!!
700g lättare :tummenupp (märktes)
 

Bifogat

  • blandade 253.jpg
    blandade 253.jpg
    79 KB · Visningar: 112
  • blandade 251.jpg
    blandade 251.jpg
    88.8 KB · Visningar: 124
Jag tog ju i max i svarvning som vanligt

Svetsade först fast centrum fästet innefrån....Sitterr nitat på xr mf..ev ktm???

Och borrade dessutom hål överallt det gick!!
700g lättare :tummenupp (märktes)

Det är helt onödigt att borra hål. Det påverkar inte tröghetsmomentet någonting.
Hojen blir några gram lättare när man ska lyfta den ur ett lerhål. Men rappheten påverkas inte....

Det är därför ett svänghjul är utformat som det är också:)

Mats
 
Först idag skaffade jag en justerbar (med ratt) blandskruv till FCR41:an. Det borde jag gjort för länge sedan...
visabild.php


Har ju ett litet projekt att få till tomgångsblandningen, som alltid legat lite snett. Fuggen är ju bara plockad från hyllan och med misstänkt fel munstycken :rolleyes:
 
Det är helt onödigt att borra hål. Det påverkar inte tröghetsmomentet någonting.
Hojen blir några gram lättare när man ska lyfta den ur ett lerhål. Men rappheten påverkas inte....

Det är därför ett svänghjul är utformat som det är också:)

Mats

Nu får du förklara närmare, man tar ju bort roterande massa. :rolleyes:
 
Nu får du förklara närmare, man tar ju bort roterande massa. :rolleyes:

Det är så att avståndet på massan från rotationscentrumet påverkar tröghetsmomentet i kvadrat så dom gram boost plockat bort på ytterdiametern är vad som väsentligen har gett honom bättre acceleration. Och dom gram han plockat bort på mitten har en försumbar påverkan på tröghetsmomentet
 
Det känns väldigt dumt om jag skulle börja svarva ner mitt fina svänghjul. då går den inte att återställa och skulle jag tabba mej blir det dyrt. lite tveksam till svänghjulet från trailtech oxå. vill ju inte ha varmare motor precis :gnissla
 
Det är så att avståndet på massan från rotationscentrumet påverkar tröghetsmomentet i kvadrat så dom gram boost plockat bort på ytterdiametern är vad som väsentligen har gett honom bättre acceleration. Och dom gram han plockat bort på mitten har en försumbar påverkan på tröghetsmomentet

Jag vet precis hur det fungerar, men mats skriver att det inte påverkar alls, därav min fråga. Tycker inte man ska skriva felaktigheter här på forumet. :rolleyes:
 
Det är helt onödigt att borra hål. Det påverkar inte tröghetsmomentet någonting.
Hojen blir några gram lättare när man ska lyfta den ur ett lerhål. Men rappheten påverkas inte....

Det är därför ett svänghjul är utformat som det är också:)

Mats

Nu blir jag också fundersam??? Matts brukar ju inte prata i nattmössan normalt dett:D
Men jag tror jag förstår vad du menar.. DET GER LITE i gämförelse med svarvning/lättning längre ut

JO ju närmre centrum dessto mindre påverkan på rappheten blir det med avsvarvning eller hål.

Men jag lättar alltid max vad matrialen tål hela vägen in till cc. Ger det en micro 4hpd extra så är det värt det:D
 
Nu blir jag också fundersam??? Matts brukar ju inte prata i nattmössan normalt dett:D
Men jag tror jag förstår vad du menar.. DET GER LITE i gämförelse med svarvning/lättning längre ut

JO ju närmre centrum dessto mindre påverkan på rappheten blir det med avsvarvning eller hål.

Men jag lättar alltid max vad matrialen tål hela vägen in till cc. Ger det en micro 4hpd extra så är det värt det:D

Lite intresserad av hur du kommer fram till hur mycket material du kan avlägsna. :)
 
Lite intresserad av hur du kommer fram till hur mycket material du kan avlägsna. :)

Lite till Lite till Pang . Nä har faktist inte pangat ett än.. Jag går helt på känn/erfarenhet vet inte:va Jag är ju tokfräck men har ännu inte fått exploderat sväng i benet än :Bugar När jag gör ett sväng åt någon annan sparar jag 0,3mm extra som säkerhetsmarginal:D

En sak man kan gå efter som jag faktist gör .. Är att först borra ett hål genom Ytterdelen (kortsidan) Borra med en 5mm borr rakt in där kolkrent på en magnet,,,när magneten börjar synas svart stenhårt tar tvärstopp då ger man sig. Mät djupet in till magneten.. Jag brukar bara lämna kvar högst 2mm där,,men har som regel kvar full tjoklek i mitten ca 8-10mm remsa.. Brukar ju vara bölder för tändningen där så det gör sig självt. yttersidan (storsidan) kör jag ungefär 5mm inne vid navet/centrum och konar ut till ca 3mm längst ut. Detta gäller ett relativt stort sväng Xr650!! Ju mindre svänghjul dessto fräckare mindre tunnare mått
 
Nu blir jag också fundersam??? Matts brukar ju inte prata i nattmössan normalt dett:D
Men jag tror jag förstår vad du menar.. DET GER LITE i gämförelse med svarvning/lättning längre ut

JO ju närmre centrum dessto mindre påverkan på rappheten blir det med avsvarvning eller hål.

Men jag lättar alltid max vad matrialen tål hela vägen in till cc. Ger det en micro 4hpd extra så är det värt det:D

Ojdå, nu var jag lite vådalös med det svenska språket.

1: Det är svårt att få bort många gramm nära centrum.
2: Ju längre bort från centrum ett gram är borttaget, ju mer påverkar det masströgheten.

Svarvar man bort 1,0mm längst ut på svänghjulet så blir det till att börja med många gram. OCH det påverkar tröghetsmomentet maximalt.

Vill man göra ett exempel själv.
Ta en bräda som är 3 meter lång. lägg upp den på axeln så den balanserar, så snurrar du runt, och försöker bromsa upp den igen. Man känner då tydligt tröghetemomentet av brädan.
Såga sedan upp brädan i tre lika långa delar och lägg upp delarna på axeln igen. Brädan/orna väger ju lika mycket. Men det blir betydligt lättare att svänga och bromsa upp när man snurrar.

Jobbet man lägger ner på att borra hålen nära centrum motsvarar inte resultatet man vill uppnå. Vs om man svarvar av lite till i ytterkant. Man riskerar hållfastheten genom att vara och pilla nära centrum också. Det är som störst krafter nära centrum.

:va
Inte någonting, ska tolkas som, nästan ingenting..:gnissla

Mats
 
Hittar väldigt lite info om Wiseco kamkedjor på nätet.

Nån som har något omdömme om dessa?
(Ska sitta i min skrämda 650cc+ Honda rfvc-motor)
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top